درمان قطعی ریزش موهای سر با فوت وفن های خانگی

ریزش مو می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد که شامل ژنتیک، مشکلات هورمونی، بیماری، مصرف دارو، استرس، تغییر سبک زندگی، رژیم غذایی نادرست و ... می‌شود. برخی از انواع ریزش مو برگشت‌پذیر نیستند در حالی که انواع دیگر که علت‌هایی موقتی مانند تغییرات هورمونی دارند، برگشت‌پذیرند.

 ریزش چند تار مو در روز طبیعی است. یک بزرگسال حدود ۱۰۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰۰ مو روی سرش دارد و هر روز ۵۰ تا ۱۰۰ تار از آن‌ها را از دست می‌دهد. اما اگر ریزش موهای شما بیش از این باشد، مشکلی وجود دارد که باید بررسی شود. میزان ریزش موی شما در برس موهایتان نمایان خواهد شد.

ریزش مو می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد که شامل ژنتیک، مشکلات هورمونی، بیماری، مصرف دارو، استرس، تغییر سبک زندگی، رژیم غذایی نادرست و ... می‌شود. برخی از انواع ریزش مو برگشت‌پذیر نیستند در حالی که انواع دیگر که علت‌هایی موقتی مانند تغییرات هورمونی دارند، برگشت‌پذیرند. علت ریزش موی شما هر چه که باشد، باید با متخصص پوست و مو مشورت کنید؛ اما گاهی راهکارهای طبیعی نیز واقعاً مفیدند. در این مطلب به بعضی از این راهکارهای خانگی که مؤثرند اشاره می‌کنیم.

سیر

سیر به دلیل داشتن مقدار زیادی از املاحی چون روی، کلسیم و گوگرد به رشد مو کمک می‌کند. سیر ویژگی‌های ضد میکروبی دارد که باکتری‌ها و میکروب‌هایی را که به پوست سر آسیب می‌زنند از بین می‌برد و بدین ترتیب از ریزش مو جلوگیری می‌کند. ضمناً سیر دارای ماده‌ی معدنی معروفی به نام سلنیوم است که به تقویت جریان خون در پوست سر و در نتیجه تغذیه‌ی مو کمک می‌کند.

روش استفاده: چند حبه سیر را خرد کنید و با روغن نارگیل بجوشانید. بگذارید این ترکیب خنک شود و سپس آن را به پوست سر بزنید. اجازه دهید ۳۰ دقیقه بماند، سپس موها را با یک شامپوی ملایم بشویید.

آب پیاز

طبق مطالعه‌ای، استعمال آب پیاز روی پوست سر می‌تواند به رشد مجدد موها کمک کند، زیرا آب پیاز سرشار از سولفور است که تولید کلاژن را افزایش داده و از این رو به رشد مو کمک می‌کند.

روش استفاده: پیاز را خرد کنید و آب آن را بگیرید. حالا آب پیاز را به پوست سرتان بزنید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند. سپس موها را با یک شامپوی ملایم خوب بشویید.

حنا

حنا به دلیل داشتن خواص ضد میکروبی به برطرف کردن شوره سر و حفظ سلامت پوست سر کمک می‌کند. ضمناً با باز کردن حفره‌های پوست و تعدیل سطح pH پوست سر، جلوی ریزش مو را می‌گیرد و رشد مو را تقویت و آن را نرم و لطیف می‌کند.

روش استفاده: می‌توانید حنا را به تنهایی یا در ترکیب با روغن خردل استفاده کنید و یک ماسک بسیار خوب بسازید. ۲۵۰ میلی‌گرم روغن خردل و ۶۰ گرم برگ‌های خشک حنا را با هم ترکیب کنید، آن‌ها را بجوشانید و سپس از صافی رد کنید. می‌توانید با این روغن هر روز پوست سرتان را ماساژ بدهید.

همچنین می‌توانید حنا را با کشک مخلوط کرده و آن را به پوست سرتان بزنید و سرتان را با کلاه بپوشانید. بعد از یک ساعت موها را آب بکشید.

نارگیل

پژوهشی نشان داده روغن نارگیل اگر قبل یا بعد از شستن موها استفاده شود می‌تواند جلوی آسیب به انواع موها را بگیرد. روغن نارگیل به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان، رشد مو را تقویت می‌کند و اسید لوریک موجود در آن به پیوند پروتئین در مو کمک کرده و از ریشه‌ها و ساقه‌های مو در برابر آسیب محافظت می‌کند. در ضمن روغن نارگیل خواص ضد باکتری و ضد قارچی دارد که به محافظت از پوست سر در برابر هر مشکل باکتریایی که مانع رشد مو می‌شود کمک می‌کند. روغن نارگیل غنی از مواد معدنی ضروری، چربی‌ها، آهن و پتاسیم است که مانع از شکستگی مو می‌شود.

روش استفاده: می‌توانید روغن نارگیل را کمی گرم کنید و موها را از ریشه به سمت نوک حدود ۱۵ دقیقه ماساژ دهید و سپس بگذارید ۳۰ دقیقه بماند. بعد از این مدت موهایتان را با آب و شامپو آبکشی کنید.

همچنین می‌توانید نارگیلی را باز کرده، شیرش را خارج کنید و با آب ترکیب کرده، به پوست سرتان بزنید و صبح روز بعد موها را بشویید.

گل بامیه

گل بامیه یا همان گیاه گل چای ترش ( چای مکی) غنی از ویتامین C‌ است و تولید کلاژن را افزایش می‌دهد. گل بامیه آمینواسیدهایی دارد که ریشه‌ی موها را تقویت کرده و آن‌ها را با مواد مغذی ضروری تغذیه می‌کند. گل بامیه به طور بالقوه می‌تواند رشد موها را تحریک کند و حتی رویش موها را در قسمت‌های طاس شده برگرداند. این گیاه مفید، موها را ضخیم کرده و به آن‌ها حجم می‌دهد.

روش استفاده: گل بامیه را خرد کرده، با روغن کنجد یا روغن نارگیل ترکیب کنید و خمیر بسازید. خمیر را روی پوست سرتان بگذارید و اجازه دهید یکی دو ساعت بماند. سپس با یک شامپوی ملایم بشویید.

تخم‌مرغ

تخم‌مرغ منبع غنی املاح گوناگون، پروتئین و ویتامین‌های گروه B است و می‌تواند ریزش مو را متوقف کرده، موها را تقویت کند و سبب رشد موهای جدید شود. ضمناً تخم‌مرغ سرشار از کاروتنوئید و لوتئین است که قابلیت کشسانی موها را افزایش داده و به آن‌ها آب‌رسانی می‌کند. تخم‌مرغ درمان موهای شکننده است، دوشاخه شدن موها را برطرف می‌کند و بافت آن‌ها را بهبود می‌بخشد.

روش استفاده: سفیده تخم‌مرغ را با یک قاشق روغن زیتون کاملاً ترکیب کنید و به شکل خمیر درآورید. خمیر حاصل را به پوست و موی سرتان بزنید. بگذارید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند و سپس با یک شامپوی ملایم و آب نسبتاً خنک شستشو دهید.

می‌توانید یک تا دو بار در هفته این کار را تکرار کنید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا حاوی آنزیم‌های پروتئولیتیک است که به بهبود و تعمیر سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند و بدین ترتیب فولیکول‌های غیر فعال مو تحریک شده، موجب رشد و افزایش حجم مو می‌شود. نوشیدن روزانه آب آلوئه ورا نیز برای بهبود رشد مو توصیه می‌شود.

روش استفاده: حدود ۲ قاشق چای‌خوری ژل آلوئه ورا را از برگ آن استخراج کنید. برای این کار با یک چاقو برشی در برگ آن ایجاد کنید و با یک قاشق ژل را از درون آن خارج کنید. سپس خوب به هم بزنید تا تبدیل به یک مایع غلیظ یک دست شود. این مایع را با نوک انگشتان دست به مدت ۵ دقیقه روی پوست سرتان ماساژ دهید و بگذارید حدود ۲۵ دقیقه روی سرتان بماند و سپس با آب گرم آبکشی کنید. دو بار در هفته این کار را تکرار کنید.

تخم شنبلیله

سلامت پوست سرتان به میزان زیادی بر حجم موهای شما تاثیرگذار است. دانه‌های شنبلیله یکی از بهترین مواد غذایی است که می‌توانید برای حفظ سلامت پوست سر از آن‌ها استفاده کنید. این دانه‌ها نه تنها به طور مؤثر با مشکلاتی مانند شوره و خشکی مو مقابله می‌کنند بلکه پوست سرتان از هر گونه التهاب و یا تشدید آن دور نگه می‌دارند.

روش استفاده: ۲ قاشق غذاخوری تخم شنبلیله را در یک‌دوم فنجان آب خیس کنید و بگذارید یک شب بماند. صبح، دانه‌ها را با کمی آب خوب مخلوط کنید تا خمیر نرمی حاصل شود. این ترکیب را کاملاً به مو و پوست سر خود آغشته کنید و بگذارید حدود ۳۰ دقیقه بماند. پس از آن موهایتان را با شامپو و آب سرد بشویید.

این کار را نیز می‌توانید یک بار در هفته انجام دهید.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 468738 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟