مزایای قهوه سبز

قهوه یک نام کلی است که به میوه و دانه گیاهان جنس قهوهcoffea (کافه آ) و فرآورده های به دست آمده از آنها، گفته می شود.

کارشناس تغذیه گروه بهبود تغذیه دانشگاه گفت: دانه قهوه از بوته گرمسیری به نام «کافتو» به دست می آید و متعلق به خانواده «روناسیان» و مشتمل بر ۲۰ نوع گونه مختلف است که در این میان دو گونه اهمیت بیشتری دارند؛ قهوه «آرابیکا» که بهترین نوع قهوه است، بوی آن بسیار ملایم و کافئین آن زیاد نیست و چربی زیادی دارد، گونه دیگر قهوه «روبوستا» که تلخ مزه است و کافئین این نوع قهوه ۲۰ درصد بیشتر از گونه آرابیکا است و چربی کمتری دارد.

«مهدیه فرید» افزود: پژوهشگران کانادایی تاکید دارند بر خلاف نتیجه مطالعات گذشته، بو دادن قهوه در واقع سرمنشا شکل گیری مواد آنتی اکسیدانی در این ماده است؛ پژوهشگران دانشگاه بریتیش کلمبیا نیز معتقدند که قهوه خواص آنتی اکسیدانی خود را زمانی کسب می کند که به شکل دانه های سبز تحت حرارت قرار می گیرد که البته آنتی اکسیدان کلروژنیک اسید که یکی از انواع آنتی اکسیدان های قهوه است، بر خلاف سایر آنتی اکسیدان ها با حرارت دادن کاهش می یابد.

وی با اشاره به اینکه یکی از بهترین منابع آنتی اکسیدان های طبیعی، ترکیبات فنولی گیاهان است، اضافه کرد: آنتی اکسیدان های پُلی فِنولی نقش مهمی در حفاظت بافت ها در مقابل اثرات اکسیدکنندگی رادیکال آزاد اکسیژن و سایر گونه های فعال که دارای اثرات مخرب بر بافت ها هستند، ایفا می کنند و در واقع با این ویژگی، قهوه دارای خاصیت ضد میکروبی، ضد سرطانی و دارای اثرات مفید بر سلامت قلب و عروق است، بنابراین می توانیم با مصرف مناسب قهوه از اثرات مفید آن بهره مند شویم.

این کارشناس تغذیه گروه بهبود تغذیه دانشگاه ادامه داد: پلی فنول های موجود در قهوه سبز، موجب طیف وسیعی از اثرات از جمله تاثیر بر کاهش وزن، بهتر شدن تنظیم قند خون بدن، سوخت و ساز چربی ها، کاهش فشار خون و بهتر شدن بیماری های مرتبط با اعصاب است.

فرید گفت: قهوه سبز به نسبت قهوه معمولی، کافئین کمتر و در حدود ۲۰ درصد قهوه معمولی کافئین دارد؛ در نتیجه بسیاری از عوارض ناشی از کافئین در آن کمتر است و دارای مقادیر فراوانی کلروژنیک اسید است؛ کافئین(Caffeine) ماده‌ای شیمیایی است که مهم‌ ترین اثر آن، تحریک سیستم عصبی مرکزی است و سبب رفع خواب آلودگی می شود.

وی افزود: دلیل تفاوت رنگ دانه ‌های قهوه به نوع استفاده از آنها بستگی دارد؛ قهوه در حالت طبیعی، سبز رنگ است، اما طعم بسیار گَس و تلخی دارد که برای همه قابل تحمل نیست؛ در فرآیند بو دادن، قهوه سبز به انواع قهوه با رنگ های قهوه ای تبدیل می شود و یکی از تفاوت های قهوه ها نیز تفاوت در میزان حرارت دادن است.

این کارشناس تغذیه گروه بهبود تغذیه دانشگاه اضافه کرد: وقتی از قهوه فرانسه یا قهوه ترک نام برده می شود، به روش درست کردن قهوه اشاره دارد، برای تهیه قهوه ترک باید فیلترهایی از قبیل تهیه قهوه در ظرف مخصوص مانند قهوه جوش، استفاده از پودر قهوه با درجه آسیاب و دمای آب متناسب رعایت شود تا نوشیدنی نهایی، قهوه ترک شود.

فرید در ادامه گفت: در برخی موارد به اشتباه بیان می شود که قهوه فرانسه دانه ای ست که متعلق به کشور فرانسه است، اما قهوه فرانسه، اسپرسو، قهوه عربی و سایر قهوه ها به روشی برای تهیه قهوه اشاره می کنند و میزان تفت دادن آن تفاوت دارد.

فواید و مضرات مصرف قهوه

وی در زمینه فواید مصرف قهوه گفت: ترکیبات موجود در قهوه به سوخت و ساز قند در بدن کمک می کند، به همین دلیل مصرف قهوه بدون شکر، موجب کاهش خطر دیابت نوع دوم می شود.

این کارشناس تغذیه گروه بهبود تغذیه دانشگاه اضافه کرد: قهوه دارای مواد معدنی مانند منیزیم، پتاسیم و دیگر مواد مغذی است که فواید درمانی فراوانی دارد؛ مصرف متعادل این نوشیدنی، خطر بروز بیماری قلبی و افسردگی را کاهش می دهد، قهوه همچنین سبب کاهش احتمال پوسیدگی دندان ها می شود.

فرید افزود: مصرف کافئین زیاد با نوشیدن قهوه، به طور قابل توجهی باعث افزایش فشار خون می شود که این موضوع از عوارض مصرف بیش از اندازه قهوه است؛ نوشیدن قهوه به میزان زیاد منجر به بروز تپش قلب می شود.

وی بیان کرد: به طور کلی نوشیدن قهوه به ویژه در افرادی که قهوه با دمای بالا استفاده می کنند، با سطوح بالای کلسترول در ارتباط است، بعضی از مطالعات نشان داده که نوشیدن قهوه باعث افزایش مقدار کلسترول بد می شود.

این کارشناس تغذیه کاهش بازجذب کلسیم و منیزیم در کلیه در اثر کافئین که منجر به افزایش دفع آنها از راه ادرار و کاهش منیزیم خون می شود را از دیگر عوارض مصرف زیاد قهوه عنوان کرد.

فرید افزود: کافئین موجود در قهوه باعث افزایش هورمون «کورتیزول»، «اپی نفرین» و «نوراپی نفرین» می شود که از دسته هورمون های استرس زا است.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 465174 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟