۱۲ سال پیش گزارش شد که عفونت اچ‌آی‌وی از بدن یک بیمار پاک شده است و چند روز پیش نیز اعلام شد که این درمان روی یک بیمار دیگر جواب داده است.

حالا تنها دو روز پس از اینکه پزشکان ادعا کردند که دومین بیمار مبتلا به HIV از این ویروس رها شده، یک تیم تحقیقاتی دیگر می‌گوید که این عفونت را از بدن یک بیمار سوم پاک کرده است و این احتمال وجود دارد که چهارمین و پنجمین بیمار نیز به زودی درمان شوند.

بر اساس یک گزارش جدید یک تیم از محققان هلندی اعلام کرده‌اند که توانسته‌اند ایدز را در بدن یک بیمار درمان کنند.

این بیمار نیز تحت همان نوع پیوند مغز استخوان انجام گرفته در دو بیمار قبلی قرار گرفته است.

"آنه‌ماری ونسینگ" از محققان مرکز پزشکی دانشگاه اوترخت می‌گوید: در حال حاضر سه ماه پس از مصرف دارو‌های ضد ویروسی، بیوپسی‌ها از روده و غدد لنفاوی بیمار هیچ عفونت HIV را نشان نمی‌دهند.

هنوز خیلی زود است که بگوییم بیمار سوم یا هر بیمار دیگری واقعاً درمان شده است یا خیر. با وجود گذشت دوازده سال پس از اعلام پاکسازی اولین بیمار از HIV هنوز نمی‌توان مطمئن بود که این ویروس در حالت غیر قابل شناسایی در بدن وی مخفی نشده باشد.

"خاویر مارتینز پیکادو" از مؤسسه تحقیقاتی IrsiCaixa بارسلونا می‌گوید: در حال حاضر دو بیمار دیگر تحت پیوند مغز استخوان قرار گرفته‌اند و هنوز در حال استفاده از دارو‌های ضد ویروسی هستند و امیدواریم تا بدن این دو بیمار نیز پاکسازی شود.

اگر این دو بیمار مانند سه بیمار دیگر به درمان واکنش دهند، به طوری که ویروس اچ‌آی‌وی به طور کامل از بدن آن‌ها ریشه‌کن شود، هنگامی که مصرف دارو‌های ضد ویروسی را متوقف کنند، امید جامعه پزشکی به درمان این بیماری مهلک را افزایش می‌دهند و محققان می‌توانند با اعتماد به نفس بیشتری بگویند که درمان ایدز را پیدا کرده‌اند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 462980 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟