مصرف خودسرانه ویتامین ها ممنوع

قرص‌هایی که در یک جعبه بزرگ روی هم انبار کرده‌اید را خالی کنید. از میان آن‌ها، گزینه‌های بسیاری برای دور ریختن می‌توانید پیدا کنید. متخصصان می‌گویند برخی از مواد مغذی ضروری را نمی‌توانید با یک قرص کوچک به بدنتان وارد کنید.

 ما در این مطلب، فهرستی از مواد مغذی که نمی‌توانید با خوردن قرص به بدنتان برسانید را آورده‌ایم و به شما بهترین راه برای جذب آن مواد را معرفی کرده‌ایم. مکمل‌های دارویی، این روزها ما را از بیماری‌های زیادی نجات می‌دهند. مکمل‌هایی که به شکل کپسول، قرص، پودر یا حتی شکلات و پاستیل به بازار آمده‌اند و راه را برای جبران کمبودهای بدنمان کوتاه کرده‌اند. اما انتخاب این داروها، از نظر محققان همیشه بهترین راه نیست.

ویتامین D،A،E و Kرا با غذاهای چرب بخورید

اگر به‌دنبال جبران کمبود این ویتامین‌ها در بدنتان هستید، بهتر است آن‌ها را همراه با خوراکی‌های چرب (مثل ماست پرچرب) مصرف کنید. این ویتامین‌ها بهتر است به‌صورت مایع یا پودر مصرف شوند و مصرف آن همراه با غذا، به جذب بهترشان کمک می‌کند. ویتامین‌های محلول در چربی، در صورت مصرف با یک صبحانه چرب مثل شیر، بهتر جذب می‌شوند. محققان می‌گویند بدن کسانی که مکمل‌های ویتامین D را با لبنیات پرچرب مصرف می‌کنند، 32درصد بهتر این ویتامین را جذب می‌کند.

ملاتونین را مایع بخورید

برای اینکه از خواب آرام و عمیق شبانه محروم نشوید به ملاتونین نیاز دارید و باید بدانید که بدنتان همیشه به اندازه کافی ملاتونین تولید نمی‌کند. گاهی برای جبران چنین کمبودی، چاره‌ای جز مصرف مکمل‌های دارویی حاوی ملاتونین برایتان باقی نمی‌ماند. اما این مکمل‌ها، در صورت مصرف شدن به‌صورت مایع، بهتر جذب می‌شوند.

به گفته محققان، وقتی برخی از این مواد ضروری، به‌صورت قرص مصرف می‌شوند، بدن ما باید آن‌ها را بشکند و سپس جذب کند. مشکلاتی که در روند شکستن این ترکیبات در بدن پیش می‌آید، جذب آن‌ها را با مشکل روبه‌رو می‌کند و به همین دلیل با مصرف برخی از این ترکیبات به‌صورت مایع، می‌توان احتمال جذب نشدنشان در بدن را کمتر کرد.

قرص‌های روغن ماهی را با هم نخورید

حتما شما هم بارها و بارها قرص روغن ماهی(حاوی امگا3) را مصرف کرده‌اید. اشکالی ندارد! مصرف این قرص‌ها خالی از فایده نیست. اما اگر بدنتان به هر دلیل، به دوز بالایی از آن محتاج باشد، نمی‌توانید روی کمک قرص‌ها حساب کنید. متخصصان می‌گویند مصرف شش‌قرص روغن ماهی در روز، به جذب بهتر امگا3 در بدن کمک نمی‌کند و احتمال دفع مازاد دارو از طریق مدفوع بالا می‌رود. به باور متخصصان، در چنین شرایطی مصرف این دارو به شکل مایع، بهتر از مصرف تعداد زیادی قرص است. اضافه‌کردن این ترکیب به سالادها و غذاهای مایع، زمینه را برای جذب بهتر این مواد ضروری فراهم می‌کند.

پودر فیبر را با مایعات بخورید

روند جذب فیبر در بدن هم شباهت زیادی به جذب مواد مغذی موجود در روغن ماهی دارد. برای گرفتن نتیجه بهتر، می‌توانید پودرهای حاوی فیبر را به مایعات اضافه کنید. برای مثال، می‌توانید پودر سبوس را تهیه کنید و با حل کردنش در یک لیوان آب، آن را مصرف کنید. فراموش نکنید که مصرف ویتامین‌ها به شکل مایع، همیشه راهگشا نیست. برای مثال، ویتامین C و فولیک اسید، در صورت مایع مصرف‌شدن کمتر جذب می‌شوند.

نکته آخر

مکمل‌های ویتامین، داروهای گرانی هستند. داروهایی که ممکن است برای فرار از خستگی یا پیشگیری از ابتلا به مشکلات دوستان و همسایه‌هایتان، خودسرانه سراغشان بروید. اما واقعیت این است که مصرف این مکمل‌ها در بسیاری موارد، هیچ چیز را تغییر نمی‌دهد. اگر آزمایش‌هایتان بگویند که کمبود ویتامین D یا B12 دارید یا اینکه کم‌خون هستید، چاره‌ای جز مصرف مکمل‌های تجویز شده برایتان نمی‌ماند. اگر عضلات پایتان مدام بگیرند، احتمالا باید مکمل منیزیم مصرف کنید و اگر در معرض ابتلا به برخی از سرطان‌ها باشید هم ممکن است مصرف ویتامین E به شما توصیه شود. اما در صورتی که متخصصان دلیلی برای تجویز این ویتامین‌ها ندیده باشند، احتمال اینکه بدنتان هیچ چیزی را با مصرف آن‌ها جذب نکند و همه قرص‌های ویتامین، از طریق مدفوع از بدن شما خارج شوند بالا خواهد بود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 461621 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟