از علت تا درمان تعریق کف دست و پا

علت عرق کردن کف دست و پا

تعریف کف دست بیشتر زمینه ارثی و ژنتیک دارد و همیشه نارسایی تیروئید، علت بروز آن نیست. یک متخصص بیماریهای غدد در این باره گفت: درصد بسیار کمی از افرادی که دچار تعریق شدید کف دست می شوند دچار اختلالات غده تیروئید هستند. پس همانطور که گفتیم بیماری تعریق کف دست می تواند به علت اختلال هورمونی، پرکاری تیروئید و یا ارثی باشد.

توارثی تعریق کف دست از کودکش شروع شده، در دوران بلوغ شدت یافته و در جوانی با استرس های این دوران به اوج خود می رسد. این بیماری در برخی مواقع به قدری شدت می یابد که هنگام استرس، قطرات عرق از دست می چکد یا کاغذ زیر دست بیمار به طور کامل خیس می شود. شما اول باید استرس خود را درمان کنید تا بتوانید عرق دستتان را درمان کنید. استرس خود عامل همه بیماری ها است. موارد خفیف بیماری تعریق کف دست با داروهای موضعی و خوراکی قابل کنترل است، اما موارد شدید به درمان های دارویی پاسخ نمی دهد و باید جراحی شود.»

راه های درمان عرق کردن کف دست و پا

جلوگیری از اضطراب تا حد زیادی در کاهش تعریق موثر است. شستن دستها و دوش گرفتن های مکرر در درمان موقتی این بیماری موثر است.

درمان با بوتاکس

کاربرد اصلی این دارو در درمان های چین و چروک صورت است اما برای کنترل تعریق کف دست و پا نیز استفاده می شود. این دارو باید به وسیله متخصصان پوست و جراحان پلاستیک تجویز شود. در صورت انجام صحیح این روش توسط پزشک متخصص، فرد تا مدت ها از تعریق بیش از اندازه کف دست و پا رها می شود.سمی به نام بوتولینوم در واقع دارویی گرفته شده از سم نوع خاصی میکروب است که به صورت موضعی تزریق می شود.

درمان گیاهی

به دستانتان حنا بزنید: گذشته از روش های سنتی مانند ترکیبات گیاه حنا، سدر یا اسطوخودس استفاده می شد.

جوش شیرین: یک کاسه بزرگ را پر از آب کنید و دو فنجان جوش شیرین را در آن بریزید. هر روز به مدت نیم ساعت دست و پای خود را در آن قرار دهید.

دست و پای خود را با آب گوجه شستشو دهید

چند لیوان آب گوجه را در یک سطل آب ولرم بریزید. به مدت نیم ساعت، دست و پای خود را درون آن بگذارید و بشویید.

از پودر بچه استفاده کنید

اگر شدت عرق کردن دست و پای شما زیاد نیست، از پودر بچه استفاده کنید.

چای را امتحان کنید

چای سرشار از تانین است که یک ضدعرق طبیعی است. ۵ چای کیسه ای را در یک لیوان آب جوش بریزید. بگذارید آب سرد شود و سپس دست و پای خود را به مدت نیم ساعت در آن قرار دهید. این کار پس از چند روز تعریق را کاهش می دهد.

چای مریم گلی بنوشید

هر روز صبح با معده خالی چای مریم گلی بنوشید. البته زیاده روی در نوشیدن این چای، موجب سردرد می شود. چای دارای خاصیت قابضی است که روغن اضافی را خشک می کند و مانع از تعریق می شود.

اگر علاقه ای به نوشیدن چای مریم گلی ندارید، چای سبز بنوشید. چای سبز خواص دیگری نیز دارد که شامل خنثی کردن سم هایی است که موجب بوی بد عرق می شوند.

از پودر تالک یا آرد ذرت استفاده کنید

از خوردن غذاهای چرب خودداری کنید. از خوردن بروکلی، مارچوبه، پیاز سفید، سیر، کاری و قهوه خودداری کنید. از سبزیجات برگ دار استفاده کنید. از الکل دوری کنید.

با ورزش، میزان اضطراب خود را کاهش دهید. این راه بسیار مناسبی برای کاهش تشویش است.

جراحی، آخرین راه حل در موارد حاد

از روش های جراحی در موارد بسیار شدید استفاده می شود. در این روش اعصابی که مسئول تحریک غدد عرق است قطع می شود. البته از این روش ها به دلیل مشکلاتی که در پی دارد، کمتر استفاده می شود.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 459312 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟