درمان ذات الریه با ساده ترین نسخه خانگی + دستور تهیه

شربت انجیر (انجیر+خرما+عناب+مویز+گلاب+عسل) حاوی ویتامین‌های A، B، C، E، D، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، قند ساکاروز، گلوکز، فراکتوز، فسفر، آهن، پروتئین، کلسیم، فیبر، روی (زینک)، منیزیم، منگنز، فولاد، ساپونین‌ها، فلاونوئیدها، اسیدچرب امگا ۳ و ... است.

برای بررسی خواص شربت انجیر و اینکه مصرف این شربت برای چه افرادی مفید است با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

مهم‌ترین خواص شربت انجیر

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره مهم‌ترین خواص شربت انجیر گفت: این شربت دارای پروتئین بسیار بالایی است و تاثیر چشمگیری در تقویت عمومی، افزایش انرژی و عضلانی شدن بدن دارد.

وی افزود: شربت انجیر به علت داشتن ویتامین B۱۲، آهن و اسیدفولیک، موجب افزایش گلبول‌های قرمز خون و رفع کم‌خونی می‌شود؛ لذا برای زنان باردار و جنین بسیار مفید و سودمند است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: این شربت تاثیر چشمگیری در رفع مشکلات و بیماری‌های تنفسی از جمله آسم، سرماخوردگی، ذات‌الریه، سرفه، گلودرد و ... دارد.

عظمایی بیان کرد: شربت انجیر یک نوشیدنی فوق‌العاده موثر برای افرادی است که از درد مفاصل یا سردی اندام‌ها رنج می‌برند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: این شربت دارای انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی مفید است و تاثیر چشمگیری در تقویت، طراوت و جوان‌سازی پوست و رشد مو دارد و از پیری زودرس پیشگیری می‌کند.

عظمایی بیان کرد: شربت انجیر به علت داشتن ویتامین D، کلسیم، منیزیم و فسفر موجب تقویت و استحکام استخوان و دندان می‌شود و از آرتروز و پوکی استخوان پیشگیری می‌کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: از دیگر خواص این نوشیدنی بی‌نظیر می‌توان به رفع بی‌اشتهایی اشاره کرد؛ لذا برای افراد لاغر و کودکان بی‌اشتها بسیار مفید و سودمند است.

وی گفت: مصرف شربت انجیر برای افرادی که از مشکل ناباروری رنج می‌برند بسیار مفید و اثربخش است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی بیان کرد: شربت انجیر به علت داشتن ویتامین‌های A، E، C و فلاونوئید‌ها خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از آن در برابر انواع بیماری‌ها، مخصوصا سرطان‌ها می‌شود.

عظمایی اظهار کرد: بهبود عملکرد روده‌، هضم آسان غذا، رفع یبوست، رفع بواسیر، رفع سردی معده و تقویت دستگاه گوارش ، تقویت کبد، رفع دردهای قاعدگی و خوشبوکردن دهان از دیگر خواص این نوشیدنی فوق العاده است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: شربت انجیر تاثیر بسزایی در تقویت بینایی دارد و از بیماری‌های آب مروارید (کاتاراکت) و تباهی لکه زرد (ماکولا) پیشگیری می‌کند.

وی بیان کرد: مصرف شربت انجیر موجب بهبود عملکرد سیستم عصبی و تقویت حافظه می‌شود، همچنین از آلزایمر پیشگیری می‌کند؛ لذا برای افرادی که فعالیت فکری زیادی دارند بسیار مفید است.

عظمایی اظهار کرد: این نوشیدنی خاصیت نشاط‌آوری دارد و از استرس، اضطراب و افسردگی پیشگیری می‌کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: شربت انجیر سیستم قلبی عروقی را تقویت می‌کند، همچنین موجب پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود.

احتیاط در مصرف شربت انجیر

عظمایی گفت: شربت انجیر منع مصرف ندارد، فقط افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر همراه با اسهال، از این شربت به مقدار خیلی کم و با مشورت پزشک مصرف کنند.

مقدار مصرف شربت انجیر

این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: از این شربت می‌توان ۴ لیوان در روز و در وعده‌های صبح، ظهر، عصر و شب میل کرد.

مواد لازم شربت انجیر (یک لیتر)

-انجیر ۷۰ عدد

-خرمای سیاه و بدون هسته ۲۵ عدد

-عناب ۳۵ عدد

-مویز سیاه بدون هسته ۴۰ عدد

-آب معدنی یک لیتر

-گلاب یک لیوان

-عسل ۱۵۰ گرم

طرز تهیه شربت انجیر

-برای تهیه این شربت ابتدا انجیر، خرما، عناب و مویز را خرد می‌کنیم، داخل آب معدنی می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم ۵-۴ ساعت بماند.

-سپس به مدت ۱۵-۱۰ دقیقه با حرارت ملایم می‌جوشانیم.

-شعله را خاموش کرده و گلاب را اضافه می‌کنیم و آن را خوب هم می‌زنیم.

-هنگامی که حرارت متعادل و در حدود ۵۰ درجه سانتی‌گراد شد، آن را صاف کرده و عسل را اضافه می‌کنیم.

-شربت را خوب هم می‌زنیم تا قوام بیاید، سپس در ظرف شیشه‌ای می‌ریزیم.

طرز تهیه یک لیوان شربت انجیر

-برای تهیه یک لیوان از این شربت ۳ قاشق غذاخوری از آن را داخل لیوان می‌ریزیم و بقیه را آب جوشیده ولرم اضافه می‌کنیم.

نکته: برای مصرف این شربت در فصل گرم سال به جای آب جوشیده ولرم، از آب خنک و چند قطره آب لیموترش استفاده می‌کنیم.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 458821 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟