بلایی که نوشیدن نوشابه های انرژی زا سرتان می آورد؟

مصرف مداوم نوشابه‌های انرژی‌زا می‌تواند به سلامت شما آسیب بزند. اگر شما هم به این نوشابه‌ها عادت کرده‌اید پس لازم است نسبت به عوارض جانبی آن بیشتر آگاه شوید.

نوشابه‌های انرژی‌زا این روزها بسیار در دسترس‌اند، مخصوصاً در میان جوانان. گفته می‌شود که این نوشابه‌ها انرژی فوری به بدن می‌دهند و بسیاری از افراد به این نوشابه‌ها وابسته شده‌اند. اما مصرف مداوم نوشابه‌های انرژی‌زا می‌تواند به سلامت شما آسیب بزند.

عوارض جانبی نوشابه‌های انرژی زا

اگر شما هم به این نوشابه‌ها عادت کرده‌اید و آن‌ها را منبع فوری انرژی برای خود می‌دانید پس لازم است نسبت به عوارض جانبی آن بیشتر آگاه شوید.

عاملی برای سکته مغزی

طبق یافته‌های جدید، نوشابه‌های انرژی‌زا می‌توانند ریسک سکته مغزی را افزایش بدهند. مصرف این نوشابه‌ها اول می‌تواند موجب مشکلاتی چون سرگیجه شود؛ اما مصرف مداوم آن می‌تواند مشکلات جدی‌تری مانند سکته مغزی ایجاد کند. نوشیدن نوشابه‌های انرژی‌زا منجر به عارضه‌ای به نام سندرم تنگی عروق مغزی (RCVS) می‌شوند که می‌تواند زمینه‌ی سکته مغزی را فراهم کند. شایع‌ترین علامت این سندرم، سردردی ناگهانی شدید است. این سردرد بسیار شدید بوده و می‌تواند بدترین سردردی باشد که فرد تا به حال تجربه کرده است. علائم دیگری مانند مورمور شدن و کرختی در اندام‌های مختلف بدن نیز وجود دارد.

مصرف بیش از حد کافئین

نوشابه‌های انرژی‌زا پُر از کافئین هستند که می‌تواند خوابتان را مختل کند. کافئین فشارخون و ضربان قلب را نیز افزایش می‌دهد و مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند موجب کمبود کلسیم، مشکلات تنفسی، درد در قفسه سینه و حرکت غیرارادی عضلات شود. علائم اولیه‌ی اوردوز کافئین شامل سرگیجه، اسهال، بی‌خوابی، افزایش تشنگی، آسیب پذیری، سردرد و تب می‌شود. بنابراین مصرف بیش از حد کافئین بی‌نهایت خطرناک است.

دهیدراسیون و ضعف

نوشابه‌های انرژی‌زا ممکن است انرژی فوری تولید کنند اما هیچ ارزش غذایی ندارند. افراد معمولاً برای انرژی فوری حین تمرینات یا انجام فعالیت‌های سنگین نوشابه انرژی‌زا می‌نوشند. این نوشابه‌ها موجب دهیدراسیون و ضعف می‌شوند و اثر منفی بر کلیه‌ها می‌گذارند.

افزایش وزن

نوشابه‌های انرژی‌زا قند فراوانی نیز دارند. قند می‌تواند موجب افزایش وزن شود. این نوشیدنی‌ها، تعداد کالری‌ های مصرفی‌تان را بالا برده و قند اضافی آن‌ها منجر به چاقی‌ تان خواهد شد.

اضطراب

عارضه‌ی دیگری که نوشابه‌های انرژی‌زا ایجاد می‌کنند اضطراب است. کسی که مرتباً نوشابه انرژی‌زا مصرف می‌کند کم و بیش دچار اضطراب می‌شود که به دلیل کافئین زیاد می‌باشد.

جایگزین‌های سالم‌تر

شما می‌توانید نوشابه‌های انرژی‌زا را با نوشیدنی‌های سالم‌تر جایگزین کنید. نوشابه‌های انرژی‌زا اعتیادآورند. بنابراین پیش از اینکه به این نوشیدنی‌ها وابسته شوید باید به دنبال جایگزین‌های سالم‌تری باشید که عارضه‌ی جانبی نیز نداشته باشند.

آبمیوه‌های طبیعی و اسموتی

سعی کنید آبمیوه‌های طبیعی و بدون قند بنوشید. همچنین می‌توانید اسموتی‌ هایی از میوه‌های انتخابی خودتان تهیه کنید.

چای سبز

چای سبز بی‌نهایت سالم است و فواید دیگری نیز برای سلامتی‌تان دارد.

پروتئین شِیک

اگر اهل ورزش و فیتنس هستید، پروتئین شِیک انتخاب بسیار خوبی برای شماست.

آب نارگیل

آب نارگیل بهترین منبع طبیعی الکترولیت‌هاست که برای مدتی طولانی بدن را هیدراته نگه می‌دارد.

آب‌لیموی تازه

می‌توانید عصاره‌ی یک لیموترش را بگیرید و با آب ترکیب کنید و بنوشید.

غذاهای سالمی مانند غلات کامل، سبزیجات برگ‌دار و میوه‌ های تازه نیز انرژی‌زا هستند.

یک چُرت مرغوب نیز انرژی خوبی به شما خواهد داد!

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 458741 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟