شکم درد کودکان نشانه چه بیماری هایی است؟

بیشتر اوقات شکم درد خطرناک نیست اما والدین باید نسبت به مدت شکم‌درد و هرگونه علامت دیگری هوشیار باشند. درد شدید در قسمت راست پایین شکم، علامت آپاندیسیت است و باید هر چه زودتر کودک را به اورژانس برسانید.

همه‌ی پدر و مادرها گهگاه این جمله را می‌شنوند: «دلم درد می‌کند!»

بیشتر اوقات، شکم درد بچه‌ها با راهکارهای خانگی مانند نبات‌داغ و عرق نعنا برطرف می‌شود. اما گاهی شکم درد، علامت مشکل جدی‌تری است. از کجا باید این تفاوت را متوجه شوید؟ نکاتی را در مورد شکم درد بچه‌ها به شما می‌گوییم تا بدانید چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید.

آنفلوانزای معده، واقعاً آنفلوانزا نیست

آنفلوانزای معده که می‌تواند باعث شکم درد هم بشود، منشاء ویروسی دارد و گاستروآنتریت است که شامل اسهال همراه یا بدون استفراغ و احتمالاً تب خفیف می‌شود. این بیماری طی سه تا پنج روز بدون نیاز به درمان پزشکی، دوره‌اش را طی خواهد کرد. حتماً به کودک، مایعات فراوان بدهید.

اگر خون در مدفوع یا استفراغ کودک مشاهده کردید حتماً به پزشک مراجعه کنید و اگر علائم بیش از پنج روز طول کشیدند، تب شدید بود و یا علامتی از دهیدراسیون مانند خشکی لب‌ها، کاهش ادرار، رنگ‌پریدگی پوست و سستی و بی‌حالی دیدید باید هر چه زودتر کودک را به اورژانس برسانید زیرا این علامت‌ها نشان‌دهنده‌ی مشکلی جدی‌تر هستند.

بچه‌ها نیز می‌توانند دچار سوزش معده بشوند

ما معمولاً بیماری ریفلاکس را مربوط به بزرگسالان می‌دانیم؛ اما واقعیت این است که این مشکل در میان کودکان نیز شایع است. بیماری ریفلاکس اغلب به سختی تشخیص داده می‌شود، مخصوصاً در بچه‌های کوچک‌تر، اما معمولاً استفراغ، نشانه‌ی بارز این بیماری است. شکایت از مزه‌ی ترش مانند در دهان، درد در ناحیه بالایی شکم و زیاد آروغ زدن هم جزو علائم شایع می‌باشند.

بیماری ریفلاکس عموماً با داروهای آنتی اسید درمان می‌شود و ممکن است در صورت نیاز، پزشک داروهایی به نام مهارکننده‌های H۲ نیز تجویز کند تغییراتی در رژیم غذایی نیز مفید خواهد بود. بچه‌هایی که ریفلاکس دارند باید از خوردن نوشابه‌های اسیدی مانند سودا، آب پرتقال، غذاهایی بر پایه‌ی گوجه فرنگی، غذاهای تند و ادویه‌دار و داروهایی چون ایبوپروفن پرهیز کنند.

یبوست، علت شایعی از درد کودکان است

یبوست نیز علت متداولی از شکم درد در بچه‌هاست. افزودن فیبر بیشتر به رژیم غذایی کودک، آب آلو و یا آب سیب هم می‌تواند مفید باشد. در صورت مشاهده خون در مدفوع کودک باید به پزشک مراجعه کنید. تداوم مشکل یبوست می‌تواند مربوط به سایر بیماری‌ها مانند بیماری سلیاک، کم کاری تیروئید و یا سایر بیماری‌هایی باشد که نیاز به بررسی‌های پزشکی بیشتر دارند.

هشت لیوان آب در روز، توصیه‌ی بیهوده‌ای نیست

نوشیدن مایعات فراوان نه تنها برای هیدراته نگه داشتن بدن کودک مهم است بلکه به عملکرد درست روده‌ها نیز کمک می‌کند. دست کم نیمی از مایعاتی که کودک مصرف می‌کند باید آب خالص باشد. از دادن نوشیدنی‌های گازدار و شیرین، آب طعم‌دار و نوشیدنی‌های ورزشی به کودک خودداری کنید. قند زیاد می‌تواند موجب شکم درد شود و حتماً می‌دانید که در بلندمدت نیز منجر به چاقی و مشکلات مرتبط با آن خواهد شد.

ممکن است مشکل فراتر از یک شکم‌درد ساده باشد

بیشتر اوقات شکم درد خطرناک نیست اما والدین باید نسبت به مدت شکم‌درد و هرگونه علامت دیگری هوشیار باشند. درد شدید در قسمت راست پایین شکم، علامت آپاندیسیت است و باید هر چه زودتر کودک را به اورژانس برسانید.

ضمناً گاستروانتریت‌های مکرر می‌تواند نشان‌دهنده‌ی سندروم روده تحریک پذیر باشد، مخصوصاً اگر سابقه‌ی این بیماری در خانواده وجود داشته باشد.

دردهای مکرر معده که زمان زیادی طول می‌کشند می‌توانند ناشی از آلرژی‌های غذایی، بیماری سلیاک، انگل و عدم تحمل لاکتوز باشند.

بنابراین زمانی که یک شکم‌درد به نظرتان عادی نمی‌آید به حس ششم‌تان اعتماد کنید و کودک را برای معاینه نزد پزشک ببرید.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 458737 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟