خطرناک ترین ماده برای تسکین دندان درد

یک دندان پزشک گفت: افراد باید توجه داشته باشند جوهر میخک ماده‌ای بسیار تند بوده و باعث سوزاندن دهان و زبان می‌شود.

 عزت الله خامسی دندانپزشک گفت: درد دندان دلایلی متعدد دارد؛ اولین نوع، درد خود دندان است که در ۲ مرحله اتفاق می‌افتد، در مرحله اول پوسیدگی در عاج دندان اتفاق می‌افتد و عامه جامعه به آن کرم خوردگی می‌گویند؛ در این نوع پوسیدگی دندان نسبت به شیرینی، ترشی، آب یخ و گا‌هی به آب گرم حساسیت نشان داده و فرد در دندان خود دردی حس می‌کند؛ این درد معمولا طولانی نیست و نیازی به درمان وجود ندارد، اما باید با مراجعه به دندانپزشک آن را پر و از پوسیدگی بیشتر آن جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: در مرحله دوم، پوسیدگی با عبور از عاج دندان به ریشه می‌رسد؛ درد‌های این مرحله از پوسیدگی بسیار زیاد و شامل درد‌های شبانه نیز می‌شوند که برای تسکین موقت آن می‌توان از قرص‌های مسکن مانند استامینوفن، ژلوفن، دیکلوفناک استفاده کرد.

خامسی درباره درد‌های لثه‌ای گفت: برخی درد‌های دندان از لثه و دور دندان شروع شده و به گودال‌های عفونی در دهان منجر می‌شود که باید با مراجعه به متخصص بیماری‌های دهان و جراح لثه آنها را درمان کرد.

عفونت نوک ریشه دندان

این دندان پزشک ادامه داد: برخی دیگر از درد‌ها به دلیل عفونت نوک ریشه دندان اتفاق می‌افتد؛ گاهی اوقات عفونت دندان به ریشه رسیده و از طریق حفره‌های انتهایی به استخوان فک وارد شده و آن را با عفونت درگیر می‌کند، موضوعی که با درد خیلی شدید همراه است و تشخیص درست مراحل درمان مانند دریافت آنتی بیوتیک یا کشیدن دندان از راه‌های درمان آن است.

وی درباره استفاده از دارو‌های متفرقه گفت: درد دندان به دلیل آنکه از ریشه شروع می‌شود، مصرف دارو‌هایی مانند لیدوکایین، دنتول، دهان‌شویه‌های مسکن و غیره تنها باعث بی‌حسی موضعی لثه شده و درمانی انجام نمی‌دهد در واقع این دارو‌ها تنها برای تزریقات لثه‌ایی به کار می‌روند.

وی درباره مصرف دگزامتازون و بتامتازون تصریح کرد: تزریق و دریافت دگزامتازول و هم خانواده‌های این دارو به دلیل تسکین سریع درد و التهاب باعث پنهان شدن عفونت و پیشروی آن به صورت مخفی می‌شود و پزشک تنها در موارد استثنا این دارو را برای بیمار تجویز می‌کند که فرد آنتی بیوتیک نیز دریافت کند.

درمان‌های خانگی دندان درد

وی درباره درمان‌های خانگی توضیح داد: دارو‌هایی مانند جوهر میخک در درد‌های شبانه، آب یخ در خونریزی و عفونت‌های کم یک مسکن موقتی خواهد بود، اما افراد باید توجه داشته باشند جوهر میخک ماده‌ایی بسیار تند بوده و باعث سوزاندن دهان و زبان می‌شود و باید با احتیاط مقدار بسیار بسیار کم از آن فقط روی دندان استفاده شود.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 454814 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟