تعریق شبانه چه علت هایی دارد؟

پزشکان اغلب با بیمارانی مواجهه می شوند که از تعریق شبانه (night sweat) شکایت دارند. تعریق شبانه مشکلی است که در آن فرد موقع خواب، احساس گرما و حرارت زیادی می کند و در اثر این گرما، خیلی عرق می کند، طوری که بالش، ملحفه و تشک او از عرق خیس می شود و این تعریق زیاد در اثر گرمای هوای اتاق نیست. پس تعریق شبانه همان تعریق زیاد در خواب است.

 اگرچه تعریق شبانه مشکلی آزاردهنده است، ولی معمولا در اثر یک بیماری رخ نمی دهد.

اگر هوای اتاق خواب شما گرم باشد و یا موقع خواب لباس زیادی بپوشید، مطمئناً در خواب عرق خواهید کرد و این مسئله طبیعی است.

تعریق شبانه در حقیقت مشکلی است که در آن فرد در طی خواب، احساس گرما و حرارت زیاد می کند و در اثر این گرما، خیلی عرق می کند، طوری که بالش، ملحفه و تشک او از عرق خیس می شود و این تعریق زیاد در اثر گرمای هوای اتاق نیست.

در یک مطالعه روی ۲۲۶۷ بیمار، ۴۱ درصد آن ها بیان کردند که در طی یک ماه قبل دچار تعریق زیاد در خواب شده اند. لذا این مشکل در بین افراد شایع است.

توجه به این مسئله مهم است که جدا کردن و تشخیص حالت گرگرفتگی (احساس گرما و قرمزی صورت و یا بالاتنه) از تعریق زیاد شبانه سخت است.

علل زیادی باعث تعریق زیاد در خواب می شوند. پزشک باید در مورد وضعیت سلامتی و بیماری های شما سوال کند و آزمایش های لازم را تجویز نماید تا تشخیص دهد که آیا یک بیماری باعث تعریق زیاد شبانه در شما شده است یا نه؟

در اینجا برخی از علل تعریق زیاد در خواب را بیان می کنیم.

۱- یائسگی: گرگرفتگی در اثر یائسگی می تواند در شب رخ دهد و باعث تعریق زیاد در زنان یائسه گردد. این موضوع یکی از علل شایع تعریق در زنان است.

۲- تعریق زیاد ناشناخته: تعریق زیاد ناشناخته حالتی است که در آن بدن همیشه و بدون علت مشخصی، عرق زیادی تولید می کند.

۳- بیماری های عفونی: سل یک بیماری عفونی است که باعث تعریق زیاد در خواب می شود. همچنین عفونت های باکتریایی مثل اندوکاردیت (عفونت دریچه های قلب)، استئومیلیت (عفونت استخوان) و آبسه (دمل چرکی) نیز باعث تعریق شبانه می شوند. تعریق شبانه یکی از علائم بیماری ایدز نیز است.

تب مالت یا بروسلوز نیز یک عفونت باکتریایی است که باعث تعریق زیاد در خواب می شود.

۴- سرطان ها: تعریق شبانه یکی از علائم زودرس برخی سرطان هاست. بیشترین سرطانی که باعث تعریق شبانه می شود، سرطان بافت لنفاوی یا لنفوم است، مثل لنفوم هوچکین و لنفوم غیر هوچکین. اما افرادی که نمی دانند دچار سرطان هستند، علائم دیگری نیز دارند مثل کاهش وزن بی دلیل و تب.

لوسمی که نوعی سرطان خون است نیز باعث تعریق شبانه می شود.

۵- داروها: مصرف برخی داروها نیز باعث تعریق شبانه می شود.

داروهای ضدافسردگی از رایج ترین داروهایی هستند که منجر به تعریق شبانه می شوند. ۸ تا ۲۲ درصد افرادی که از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنند، دچار تعریق شبانه می شوند.

سایر داروهای مربوط به بیماری های روانی نیز باعث تعریق شبانه می شوند.

داروهای کاهش دهنده تب مثل آسپیرین و استامینوفن نیز گاهی اوقات باعث تعریق زیاد می شوند. داروهای زیادی هستند که می توانند باعث گرگرفتگی و تعریق شوند.

هورمون درمانی یعنی مصرف داروهایی که میزان هورمون های بدن را تنظیم می کنند نیز باعث تعریق شبانه می شود.

داروهای کاهش دهنده قند خون نیز باعث تعریق شبانه می شوند.

۶- هیپوگلیسمی: کاهش قندخون یا هیپوگلیسمی نیز باعث تعریق زیاد می شود. بیماران دیابتی که انسولین و یا داروی قند مصرف می کنند، ممکن است در خواب دچار کاهش قندخون و در نتیجه تعریق شوند.

۷- اختلالات هورمونی: تعریق زیاد یا گرگرفتگی می تواند در اختلالات هورمونی مختلفی دیده شود، مثل سندرم کارسینوئید، پرکاری تیروئید و فئوکروموسیتوم.

فئوکروموسیتوم، توموری خوش خیم در غده فوق کلیه است که باعث ترشح بیش از حد هورمون های اپی نفرین و نوراپی نفرین می شود. بالا رفتن این هورمون ها در خون باعث رنگ پریدگی، تند شدن ضربان قلب، تعریق زیاد، ضعف، سردرد و افزایش فشار خون می شود.

سندرم کارسینوئید مجموعه ای از علائم ناشی از ترشح هورمون سروتونین و سایر مواد از تومورهای کارسینوئید دستگاه گوارش است. علائم آن شامل گرگرفتگی صورت، اسهال، تعریق زیاد، تندی ضربان قلب و افت ناگهانی فشارخون است.

۸- بیماری های مغز و اعصاب: برخی بیماری های عصبی مانند دیس رفلکسی اعصاب خودکار (در اثر تحریک در پایین سطح ضایعه نخاعی در بیماران نخاعی به وجود می آید)، سیرنگومیلی (کیست پر از مایع در نخاع) ، سکته مغزی، آسیب اعصاب خودکار می توانند باعث تعریق زیاد شوند. البته این موارد شایع نیست.

چه موقع نزد پزشک برویم؟

اول باید مطمئن شوید که هوای اتاق خواب شما گرم نباشد، یا لباس زیادی موقع خواب نپوشید و یا رختخواب شما گرم نباشد (جنس ملحفه و تشک و بالش). اگر این موارد وجود نداشت و تعریق زیاد در خواب ویژگی های زیر را داشت، نزد پزشک بروید:

- همیشه دچار تعریق شبانه بودید.

- مانع از خوابیدن شما می شد.

- همراه با تب و سایر علائمی مانند کاهش وزن بی دلیل بود.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 453821 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟