سلامت دندان های تان را با باورهای اشتباه خراب نکنید

امروزه خیلی‌ها سلامت دندان‌های خود را یکی از اولویت‌های یک سبک زندگی سالم می‌دانند. اما با این وجود هنوز هم باور‌های نادرستی درمورد سلامت دندان‌ها وجود دارد که می‌تواند باعث خرابی دندان‌ها شود.

 سلامت دهان و دندان بخش مهمی از سلامت عمومی شماست و یکی از شاخص‌هایی است که نشان می‌دهد وضعیت سلامت شما چگونه است. کوتاهی در بهداشت دهان و دندان مانند این است که سلامت جسمی‌تان را به خطر بیندازید.

بنابراین عجیب نیست که امروزه خیلی‌ها سلامت دندان‌های خود را یکی از اولویت‌های یک سبک زندگی سالم می‌دانند. اما با این وجود هنوز هم باورهای نادرستی درمورد سلامت دندانها وجود دارد که می‌تواند باعث خرابی دندانها شود.

باور اشتباه اول: هر چه بیشتر قند و شکر بخورید برای دندانهای‌تان بدتر است

بله درست است؛ قند موجب پوسیدگی دندانها می‌شود. اما پوسیدگی دندانها ارتباط آنچنانی با مقدار قند و شکری که مصرف می‌کنید ندارد بلکه به این بستگی دارد که شیرینی‌ها چه مدت روی دندانها بمانند.

قند، اسیدی تولید می‌کند که مینای دندان را از بین می‌برد. بنابراین هر چه مدت بیشتری در دهان‌تان بماند، بیشتر اسید تولید می‌کند و بیشتر احتمال دارد دندان‌های‌تان دچار پوسیدگی شوند. پس بعد از خوردن غذای شیرین، فورا دهان‌تان را با آب بشویید یا مسواک بزنید.

باور اشتباه دوم: فقط قند عامل پوسیدگی دندانهاست

این درست نیست که فقط قند برای دندانها بد است و باعث پوسیدگی‌شان می‌شود. غذاهای نشاسته‌دار، الکل، مرکبات و نوشابه‌های بدون قند نیز می‌توانند به دندانهای ارزشمند شما آسیب بزنند. بنابراین اگر واقعا به سلامت دندانهای‌تان اهمیت می‌دهید باید خوردن این مواد غذایی را محدود کرده و بیشتر از میوه‌ها و سبزیهای فیبردار مصرف کنید. غذاهای سرشار از فیبر می‌توانند جریان بزاق را افزایش داده و در نتیجه مواد معدنی را در دندانها بازیابی کنند.

باور اشتباه سوم: جویدن آدامس بدون قند مثل مسواک عمل می‌کند

عده‌ای عقیده دارند جویدن آدامس بدون قند مثل مسواک برای دندانها خوب است. اگر چنین ادعایی پشتوانه‌ی علمی داشت، پس بچه‌ها باید خیلی از این بابت خوش شانس و خوشحال می‌بودند! این باور اشتباه است.

البته آدامس‌های بدون قند که حاوی زایلوتول هستند می‌توانند به محافظت از دندانها کمک کنند اما جایگزین مسواک هرگز نخواهند شد. شما در هر شرایطی باید دندانها را روزی سه بار مسواک بزنید تا هم دندانها تمیز شوند و هم نفس‌تان بد بو نباشد.

باور اشتباه چهارم: نخ دندان ضروری نیست

برخی از افراد تصور می‌کنند نخ کشیدن دندانها، وقت تلف کردن است. آنها ادعا می‌کنند همان مسواک زدن کافیست. متاسفانه کارشناسان می‌گویند مسواک زدن دندانها کافی نیست و شما باید برای بهداشت دهان و دندانهای‌تان حتما از نخ دندان هم استفاده کنید. زیرا قسمت‌هایی در دهان وجود دارد که مسواک به سختی می‌تواند به آنجا برسد و نتیجه اینکه ۳۳ درصد از دهان‌تان تمیز نشده باقی می‌ماند. پس عادت کنید همیشه از نخ دندان استفاده کنید.

باور اشتباه پنجم: هر چه محکم‌تر مسواک بزنید بهتر است

این باور ابدا درست نیست. در واقع محکم مسواک زدن می‌تواند باعث آسیب به دندانها و خونریزی لثه شود و مینای دندان را بسابد. مینای دندان مانند سدی در برابر باکتریها عمل می‌کند. پس بهتر است به آرامی و با دقت مسواک بزنید. اگر دندانها و لثه‌های حساسی دارید باید از مسواک نرم استفاده کنید.

همیشه یادتان باشد با زاویه‌ی ۴۵ درجه نسبت به لثه، دندانها را مسواک بزنید، بخش درونی دندانها را فرموش نکنید و روی زبان و لثه‌ها هم مسواک بکشید.

باور اشتباه ششم: دندانهای سفید و مرواریدی سالمند

یک برداشت نادرست میان افراد وجود دارد که دندانهای سفید را سالم تلقی می‌کنند. اما واقعیت این است که داشتن یک دست دندانهای سفید، استاندارد یا معیاری برای بهینه بودن سلامت دهان و دندان نیست.

زیرا لزومی ندارد به طور طبیعی همه‌ی انسانها دندانهای سفید داشته باشند. یک نفر ممکن است نسبت به بقیه دندانهای سفیدتری داشته باشد اما به این معنی نیست که او بهداشت دهانی بهتری دارد. بد بو نبودن دهان و نداشتن پوسیدگی دندان، از شاخص‌های اولیه‌ی دندانهای سالم هستند.

باور اشتباه هفتم: برای تسکین دندان درد، آسپرین بهتر است

درست است که آسپرین می‌تواند موقتا دندان درد را تسکین بدهد اما به این شرط که منبع درد از لثه باشد. اگر درد از درون دندان ناشی شود، آسپرین موثر نخواهد بود. زیرا این دارو نمی‌تواند برای تسکین عصب‌های مورد نظر به داخل دندان نفوذ کند. ضمنا مصرف آسپرین برای برطرف کردن دندان درد اشتباه است زیرا لثه را می‌سوزاند و می‌تواند مشکل را پیچیده‌تر کند.

باور اشتباه هشتم: سفید کردن دندانها مضر است

زمانی سفید کردن دندانها واقعا مضر بود. پیش از ۱۹۹۰، دندانپزشکان از عناصر اسیدی و ژل سفید کننده‌ی بسیار غلیظ برای فرایند سفید کردن و جرم گیری دندان استفاده می‌کردند که به دندانها آسیب می‌زد. این مواد باعث فروپاشی مینای دندانها می‌شوند.

اما امروزه دندانپزشکان فقط از محلول pH خنثی برای سفید کردن دندانها استفاده می‌کنند. محلول pH خنثی جای هیچ نگرانی ندارد زیرا علاوه بر اینکه دندانها را سفید و درخشان می‌کند، هیچ آسیبی به آنها نمی‌زند.

باور اشتباه نهم: اگر دندانها مشکلی ندارند نیازی نیست به دندانپزشک مراجعه کنید

افرادی که از مراجعه به دندانپزشک طفره می‌روند و تصور می‌کنند این کار لزومی ندارد، بعدا بهای سنگینی می‌پردازند. شما حتی اگر دندان درد ندارید بازهم باید برای پیشگیری از بیماریهای دهان و دندان به دندانپزشک مراجعه کنید.

فراموش نکنید که اگر دندانهای‌تان مشکلی پیدا کنند شما فورا متوجه نخواهید شد. مثلا وقتی پوسیدگی دندان یا کرم خوردگی روی مینای دندان شروع می‌‌شود، شما هیچ دردی احساس نخواهید کرد.

در مورد بیماری لثه نیز همینطور است. بنابراین برای پیشگیری از بروز مشکلات دندان و لثه باید به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید تا او وضعیت سلامت دهان و دندانهای‌تان را بررسی کند.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 453781 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟