معجونی گیاهی ضد افسردگی

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف نوعی شربت را در تقویت قلب Heart و اعصاب و رفع اضطراب و استرس مفید دانست.

 شربت چای کوهی (چای کوهی+سنبل الطیب+گل سرخ+عسل) است. این شربت حاوی کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، قند (ساکاروز، گلوکز، فرکتوز)منیزیم، منگنز، روی(زینک)، آهن، مس، کلسیم، پروتئین، اسیدفولیک، والرین، سروتونین، هاپیرین، هایپرسین، تانن، اسیدنیکوتینیک، ویتامین A، گروه ویتامین B،‌ C،‌ D،‌ E و غیره است.

برای بررسی خواص شربت چای کوهی و اینکه مصرف این شربت برای چه افرادی مفید است، با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت‌وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

مهم‌ترین خواص شربت چای کوهی

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره مهم‌ترین خواص شربت چای کوهی اظهار کرد: این شربت نشاط آور بوده و موجب تقویت قلب و اعصاب می شود، لذا برای افرادی که اضطراب، استرس، افسردگی و تپش قلب دارند بسیار مفید است.

وی درباره خواص دیگر شربت چای کوهی بیان کرد: این شربت خاصیت آنتی باکتریال دارد و برای رفع سرماخوردگی ، سرفه، تنگی نفس و آسم بسیار مفید است. همچنین موجب دفع عفونت های مجاری ادراری ، کلیه، ریه و مثانه می شود. این شربت موجب کنترل قند ، فشار و چربی خون می شود و به علت داشتن ویتامین A، E، C خاصیت آنتی اکسیدانی دارد کع موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و بدن را در مقابل انواع بیماری ها مثل سرطان محافظت می کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: شربت چای کوهی برای افرادی که از درد های مفصلی (آرتریت)، روماتیسم (آرتریت روماتوئید) سردردهای میگرنی ، سرگیجه، ناراحتی های گوارشی رنج می برند، مفید است. این شربت ناراحتی های گوارشی با منشا اعصاب را نیز درمان می‌کند.

عظمایی درباره سایر خواص شربت چای کوهی گفت: این شربت باعث دفع سنگ کلیه ، رفع بی خوابی و رفع نقرس می‌شود، همچنین خلط آور، باز کننده صدا و ضد انگل است. شربت چای کوهی برای افراد فلج، کم خون، کسانی که مننژیت و سیاتیک دارند مفید است، همچنین موجب رفع قلنج، رفع اخلاط بلغمی از ریه، شش‌ها و رحم می‌شود و برای افرادی که سندروم پای بی قرار دارند مفید است.

وی درباره منع مصرف این شربت گفت: شربت چای کوهی برای زنان باردار ممنوع است.

مواد لازم برای تهیه 2 لیتر شربت چای کوهی

چای کوهی 100 گرم

عرق سنبل الطیب نیم لیتر

آب معدنی 1.5 لیتر

گلبرگ‌های گل سرخ 25 گرم

عسل نیم کیلو

طرز تهیه شربت چای کوهی

چای کوهی و گل سرخ را داخل آب معدنی و عرق سنبل الطیب بریزید.

تا 6 ساعت بماند. سپس 5 تا 10 دقیقه در حرارت ملایم بجوشانید.

سپس وقتی حرارت متعادل شد(50 درجه سانتی گراد) صاف کنید.

عسل اضافه کنید و هم بزنید تا قوام بیاید.

بعد از سرد شدن داخل ظرف شیشه ای بریزید.

عظمایی گفت: برای تهیه یک لیوان از این شربت 4 تا5 قاشق غذاخوری از این شربت را داخل لیوان بریزید و بقیه لیوان را آبجوش ولرم بریزید و میل کنید. مقدار مصرف روزانه 3 تا 4 لیوان است و صبح، ظهر و عصر میل شود. در فصل های گرم سال به جای آب جوش ولرم ، آب سرد بریزید.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 437503 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟