پوست برای شادابی در تابستان به چه مواردی نیاز دارد؟

همه‌ی ما بارها از زبان متخصصان پوست شنیده‌ایم که باید برای محافظت از پوست صورتمان در فصل تابستان از کرم‌های ضدآفتاب کمک بگیریم، کلاه لبه‌دار بگذاریم یا پوست دست و بدن خود را با استفاده از لباس‌های مناسب و نخی تابستانی بپوشانیم تا کمتر در معرض مضرات ناشی از اشعه مضر نور آفتاب قرار بگیریم. این در حالی است که شاید خیلی از افراد ندانند مهم‌ترین توصیه‌ها برای آماده‌سازی پوست به منظور وارد شدن به فصل تابستان کدام است و همیشه از کدام نوع از مراقبت‌های پوستی در فصل تابستان غافل می‌شوند و پوستشان را در معرض آسیب‌های بزرگ و کوچک قرار می‌دهند. به همین دلیل، در ادامه این مطلب با ۹ مورد از مهم‌ترین توصیه‌های متخصصان پوست برای فصل تابستان آشنا می‌شوید.

۱- پوستتان را پاک‌سازی کنید

یکی از اتفاقاتی که در روزهای سرد سال برای پوست می‌افتد، خشکی و تحریک‌پذیر شدن آن است. گاهی اوقات حساسیت بهاری، این مشکل را تشدید می‌کند و از این‌رو پوست برای ورود به تابستان نیاز به پاک‌سازی دارد. برخی افراد گمان می‌کنند پاک‌سازی پوست تنها از طریق لایه‌برداری‌های شیمیایی در کلینیک با لایه‌برداری با ترکیبات شیمیایی در منزل امکان‌پذیر است. این در حالی است که لایه‌برداری‌های شیمیایی باعث نازک‌تر و حساس‌تر شدن پوست در مواجهه با آفتاب سوزان تابستان می‌شود و می‌تواند پوست صورت را در معرض آفتاب‌سوختگی یا لکه‌های ناخواسته قرار دهد. به همین دلیل، پیشنهاد می‌شود برای پاک‌سازی پوست صورت به منظور ورود به فصل تابستان، از محصولات طبیعی مانند مخلوط نمک و عسل کمک بگیرید. ترکیب سفیده تخم‌مرغ و آبلیمو هم می‌تواند ترکیب مناسبی برای پاک‌سازی پوست باشد.

۲- چربی پوستتان را کم کنید

توصیه دیگری که برای پیشگیری از آزار رسیدن به پوست در فصل تابستان از سوی متخصصان پوست مطرح می‌شود، کاهش میزان چربی پوست است. معمولاً میزان ترشح چربی در سطح پوست، مخصوصاً پوست صورت، در فصل تابستان و با افزایش تعریق بیشتر می‌شود. از این‌رو، افراد زیادی در این فصل از جوش‌های صورت یا لکه‌های پوستی شکایت می‌کنند. توصیه ما به این افراد شُستن بیشتر پوست صورت در طول روز با آب ولرم و پن‌های آنتی باکتریال است.

۳- قبل از زدن کرم ضدآفتاب پوستتان را پاک کنید

یکی از خطاهای رایج آرایشی- بهداشتی با شروع فصل گرما که منجر به ایجاد جوش، آکنه و جوش‌های سیاه‌ روی پوست صورت می‌شود، تمیز نکردن پوست قبل از استفاده از کرم ضدآفتاب است. معمولاً بیشتر افراد هنگام تجدید کرم ضدآفتاب خود در طول روز آن را روی پوست آلوده خود می‌زنند. این در حالی است که پوست صورت باید قبل از استفاده از کرم ضدآفتاب با یک دستمال مرطوب کاملاً از آلودگی و کرمی که از چند ساعت پیش روی پوست باقی مانده، پاک شود و سپس کرم جدید مورد استفاده قرار بگیرد. در این صورت، منفذهای پوستی با چربی و آلودگی بسته نمی‌شوند و احتمال ایجاد جوش و آکنه پایین می‌آید.

۴- کرم ضدآفتاب تابستانی انتخاب کنید

شاید خیلی از افراد گمان کنند کرم ضدآفتاب، تابستانی و زمستانی ندارد، اما متخصصان پوست معتقدند نوع کرم ضدآفتاب شما باید همراه با تغییر فصل تغییر کند. به عبارت ساده‌تر، در فصل تابستان پوست بیشتر عرق می‌کند و کمتر حالت خشکی زمستان را به خود می‌گیرد. از این رو، بهتر است کرم ضدآفتاب تابستانی بدون روغن و مقاوم در برابر آب باشد (عبارت water- resistance روی آن درج شده باشد) تا تعریق پوست باعث کاهش اثربخش ترکیبات موجود در کرم نشود.

۵- از مرطوب کننده‌ها به جای نرم‌کننده‌ها استفاده کنید

یکی دیگر از مهم‌ترین توصیه‌های متخصصان پوست برای آماده‌سازی پوست در فصل تابستان، استفاده از کرم‌های مرطوب کننده به جای انواع نرم‌کننده است. کرم‌های نرم‌کننده معمولاً بر پایه یک نوع چربی مانند روغن بادام، روغن نارگیل و ... هستند، اما کرم‌های مرطوب‌کننده بر پایه آب شکل می‌گیرند. از این‌رو، استفاده از مرطوب‌کننده‌ها در فصل تابستان که بدن با تعریق و کم‌آبی سطح پوست مواجه است، برای ایجاد لطافت و شادابی مناسب‌تر از محصولات نرم‌کننده است. کرم‌های نرم‌کننده روغنی باعث ایجاد حس سنگینی و خفگی در پوست دست و صورت در فصل تابستان خواهند شد.

۶- محصولات آرایشی سبک‌تری انتخاب کنید

تعریق، گرما و چرب شدن بیشتر سطح پوست، باعث حساس‌تر شدن پوست در برابر محصولات آرایشی در فصل تابستان می‌شوند. از این‌رو، متخصصان پوست توصیه می‌کنند علاوه بر سبک کردن آرایش سطح پوست در فصل تابستان، از محصولات چندمنظوره کمک بگیرید تا نیاز به استفاده از لوازم آرایش در شما کمتر شود. به‌همین علت می‌توانید در تابستان به‌جای استفاده از انواع کرم‌پودرها یا ترکیبات پوشاننده مشکلات پوستی، از کرم ضدآفتاب حاوی رنگدانه کمک بگیرید.

۷- از ماسک طبیعی میوه‌ها غافل نشوید

افزایش حرارت پوست در فصل تابستان باعث تشدید مشکلات پوستی در این فصل می‌شود. از این‌رو، بهتر است در فصل تابستان حداقل ۳ شب در هفته از ماسک طبیعی میوه‌ها برای ایجاد آرامش در پوست صورتتان کمک بگیرید. به این منظور، توصیه می‌شود روزهای زوج یا روزهای فرد هر هفته حدود ۱ ساعت قبل از خواب، یک نوع میوه مانند خیار، توت‌فرنگی، لیموترش یا هلو را به‌صورت پوره یا حلقه‌حلقه در بیاورید و آن را روی پوست صورتتان بزنید. ۳۰ دقیقه با این ماسک دراز بکشید و پس از آن صورتتان را با آب ولرم بشویید و با حوله‌ای نرم و نخی خشک کنید. پس از این کار مقداری کرم مرطوب کننده (ترجیحاً حاوی ترکیبات آنتی باکتریال) روی صورتتان بزنید و بعد بخوابید.

۸- به اندازه کافی آب بنوشید

یکی از عوامل تحریک حساسیت پوستی در فصل تابستان، خشک شدن پوست و کاهش انعطاف‌پذیری آن به دلیل تعریق فراوان است. به‌همین دلیل متخصصان پوست توصیه می‌کنند حداقل ۸ تا ۱۰ لیوان آب در طول روز مصرف کنید تا پوستی شفاف‌تر و شاداب‌تر در فصل تابستان داشته باشید.

۹- مراقب پوست لب‌ها باشید

خشک و حساس شدن پوست لب‌ها جزو رایج‌ترین مشکلات پوستی در فصل تابستان است زیرا بیشتر افراد از رسیدگی به پوست لب در این فصل غفلت می‌کنند. پوست لب‌ها باید در تمام روزهای تابستان، مخصوصاً در افرادی که ساعت‌های زیادی از روز را بیرون از منزل سپری می‌کنند، با کمک کرم ضدآفتاب مخصوص لب یا ضدآفتاب‌های چند کاره پوشانده شود. بهتر است شب‌ها قبل از خواب، از محصولات مراقبت از لب که حاوی روی، ویتامین E یا ویتامین C هستند نیز کمک بگیرید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

تجاوز نظافتچی بیمارستان به یک زن بی هوش

سمیه 18 ساله از وحید 15 ساله آبستن شد / 8 روز در ویلا چه گذشت؟!

ازدواج موقت در قم هم دردسر ساز شد !

حمله وحشیانه به فوتسالیست زن در قم پس از پایان مسابقه ! +عکس

صیغه 100 هزار تومانی مینا ! + جزییات

برای اولین بار/ تصاویر واقعی دیده نشده از وضعیت وحشتناک اسرای ایرانی درعراق

بچه داخل شکم مائده از شوهرش نبود! / روز طلاق فاش شد!

عکس لحظه اعدام 6 تبهکار مشهدی در یک اتاق/ آنها قبل مرگ چه گفتند !؟

جزئیات حادثه هولناک مرگ داماد آملی درسقوط با ماشین شاسی بلند به دره+عکس

رسوایی با کفش پاشنه بلند برای عروس خانم در ماه عسل

اولین اسامی اختلاسگران کشور اعلام شد / 17 مجرم کلان اقتصادی را بشناسید

عکس اعدام 6 مرد در زندان مشهد

تجاوز به خانم منشی تنها در مطب دندانپزشکی شهرک غرب +عکس

 

کدخبر: 408893 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟