شربت خوش اخلاقی را در تابستان نوش جان کنید!

 شربت بارهنگ و عرق نعناع حاوی انواع ویتامین‌های A ، C ، K ، گروه ویتامین‌های B مانند B۱، B۲، B۶ ، اسید‌های چرب امگا ۳ و ۶، کلسیم، پتاسیم، کربوهیدرات، منیزیم، آهن، منتول، تانن، کومارین، کولین، فلاونوئید‌ها، آنتی اکسیدان، سروتونین و نوراپی‌نفرین است.

برای بررسی خواص شربت بارهنگ و عرق نعناع و اینکه مصرف این شربت برای چه افرادی مفید است، با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت‌وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

مهم‌ترین خواص شربت بارهنگ و عرق نعناع

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره مهم‌ترین خواص شربت بارهنگ و عرق نعناع، اظهار کرد: این شربت نفخ، زخم معده و کولیت را برطرف می‌کند و ملین و نرم کننده روده‌ها هم است بنابراین یبوست را از بین می‌برد؛ شربت بارهنگ و عرق نعناع نقش مؤثری در رفع عفونت‌های روده، تهوع، دل‌درد‌های شدید و کم اشتهایی با منشأ سردی معده دارد.

وی درباره خواص دیگر شربت بارهنگ و عرق نعناع، بیان کرد: این شربت به علت داشتن ویتامین B۶ تأثیر چشمگیری در تولید انتقال دهنده‌های عصبی دارد که اطلاعات را از سلولی به سلول دیگر منتقل می‌کنند؛ شربت بارهنگ و عرق نعناع موجب تولید هورمون‌هایی مانند سروتونین و نور‌اپی‌نفرین می‌شود که بهبود خلق و خوی، ایجاد شادی و رفع افسردگی را به همراه دارد.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: آنتی اکسیدان‌ها و فلاونوئید‌های موجود در شربت بارهنگ و عرق نعناع سیستم ایمنی بدن را علیه بیماری‌های مختلف به ویژه انواع سرطان‌ها فعال و زخم‌های بدن را هم ترمیم می‌کنند.

عظمایی تأکید کرد: شربت بارهنگ و عرق نعناع، ضد اسپاسم (گرفتگی)، نفخ، ویروس و میکروب است و عفونت‌های بدن را هم از بین می‌برد؛ این شربت برای بیماری‌های تنفسی مانند آسم و سرفه بسیار مفید است و به باز شدن برونش‌ها یا نایژه‌ها (قسمتی از دستگاه تنفسی که بین نای و نایژک‌ها قرار دارد) کمک شایانی می‌کند.

وی تصریح کرد: شربت بارهنگ و عرق نعناع تصفیه کننده خون، آرام‌بخش، ضد التهاب، از بین برنده تب بدن، درد‌های روماتیسمی و بیماری‌های مثانه و کلیوی است و به رفع کبد چرب، سرفه، سرما خوردگی، عفونت معده و دستگاه گوارش کمک شایانی می‌کند.

عظمایی یادآور شد: شربت بارهنگ و عرق نعناع خلط آور است و موجب پاکسازی ریه‌ها و باز شدن صدا هم می‌شود؛ این شربت برای افرادی که به علت ناراحتی‌های گوارشی نمی‌توانند روزه بگیرند، بسیار مفید است.

مواد لازم برای تهیه یک لیتر شربت بارهنگ و عرق نعناع

عرق نعناع یک لیتر

تخم بارهنگ ۱۰۰ گرم

گلاب سه قاشق غذاخوری

عسل سه تا پنج قاشق غذاخوری

طرز تهیه شربت بارهنگ و عرق نعناع

- نخست تخم بارهنگ را داخل عرق نعناع بریزید و به مدت ۵ دقیقه آن را بجوشانید و کف رویش را بگیرید.

- پس از ولرم شدن مخلوط عرق نعناع و بارهنگ، گلاب و عسل را به آن اضافه کنید.

- این شربت باید روزانه ۲ استکان (یک ساعت قبل از ناهار و شام) میل شود.

 

 

کدخبر: 400316 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟