بهترین روش ها برای درمان نفخ شکم

 بهترین روش درمان نفخ، شناسایی علت آن است. اشکال در هضم غذا، یبوست، حساسیت‌های غذایی، رژیم‌های نامناسب غذایی مانند مصرف نوشابه‌های گازدار، نمک و قند بسیار، نبود فیبر کافی در غذا و تغییرات هورمونی می‌توانند باعث ایجاد نفخ شوند.

درمان‌های زیر می‌توانند در رفع نفخ موثر باشند:

پیاده‌روی

فعالیت فیزیکی باعث حرکت مرتب روده‌ها می‌شود و مدفوع و گاز سریع‌تر از بدن خارج شده و نفخ برطرف می‌شود.

حرکات یوگا

برخی از حرکات یوگا، مانند حالت کودک و یا کودک شاد و همچنین اسکات، به سرعت جلوی تجمع گاز در شکم را می‌گیرد.

نعناع

کپسول‌های روغن نعناع به هضم غذا و رفع نفخ، کمک می‌کنند. نعناع، ماهیچه‌های روده را در حالت استراحت قرار می‌دهد و اجازه حرکت گاز و مدفوع به طور موثرتری در روده و در نهایت دفع آنها می‌دهد.

ماساژ شکم

ماساژ شکم به حرکت روده‌ها کمک می کند. برای این کار دست‌هایتان را بالای استخوان سمت راست لگن گذاشته و با حرکت چرخشی تا سمت راست قفسه سینه‌تان را، ماساژ Massage دهید و از همان جا به سمت چپ قفسه سینه رفته و به تدریج به پایین و بالای استخوان سمت چپ لگن برسید. در صورت لزوم این ماساژ را تکرار کنید.

حمام آب گرم

حرارت حمام می‌تواند دردهای شکمی ناشی از نفخ را کم کند. آرامش‌سازی از اضطراب کاسته و باعث می‌شود مجرای گوارشی کار خود را به خوبی انجام دهد و از نفخ کاسته می‌شود.

افزایش فیبر در رژیم غذایی

فیبر از یبوست و نفخ پیشگیری می‌کند. البته خوردن بیش از حد آن هم گاز و نفخ زیادی تولید می‌کند. بهتر است روزانه حدود ۷۰ گرم فیبر مصرف شود. در ضمن به تدریج در مدت چند هفته مصرف فیبر را افزایش دهید تا بدن‌تان، خود را با این تغییر رژیم غذایی وفق دهد.

مصرف آب

نوشابه‌های گازدار موجب نفخ شکم می‌شوند. بنابراین به جای مصرف این نوشابه‌های مضر، آب سالم مصرف کنید.

 

کدخبر: 400196 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟