راهکارهای طب سنتی در مقابله با درد سنگ کلیه

 سنگ کلیه یکی از علت های شایع ایجاد خون در ادرار است و اغلب با درد شدید در ناحیه شکم، پهلو و یا کشاله ران همراه است. در زیر شیوه هایی برای درمان درد سنگ کلیه را مرور می کنیم.

وضعیت سنگ کلیه، نفروتیلاسیون نامیده می شود. این سنگ ها، ممکن است در هر نقطه از دستگاه ادراری، ایجاد شده و مشکلاتی را برای فرد به وجود آورند.

سنگ کلیه چیست؟

هر فردی ممکن است سنگ کلیه داشته باشد و سنگ ها به خودی خود دفع شده و مشکل خاصی برای او ایجاد نکند. اما افراد مبتلا به بیماری ها و شرایط خاص، یا افرادی که داروهای خاصی مصرف می کنند، بیشتر از دیگران، نسبت به رشد این سنگ ها، حساس هستند.

سنگ های دستگاه ادراری در مردان بیشتر از زنان، ایجاد می شود و افرادی که مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستند، معمولا در دهه دوم یا سوم زندگی خود دچار سنگ کلیه می شوند. همچنین، افرادی که بیش از یک سنگ کلیه دارند، مستعد ابتلا به سنگ های بیشتری هستند.

در ساکنان کشورهای صنعتی، سنگ کلیه شایع تر از سنگ های مثانه است و در ساکنین مناطق توسعه یافته در جهان، سنگ های مثانه شایع ترین هستند. اعتقاد بر این است که این تفاوت، با رژیم غذایی افراد، مرتبط است.

یکی دیگر از عوامل موثر در ایجاد سنگ کلیه، سابقه خانوادگی سنگ کلیه است که یکی از عوامل خطر برای فرد محسوب می شود.

همچنین، در افراد مبتلا به افزایش سطح اسید اوریک در خون (هیپوریکمی) ، سنگ کلیه بیشتر ایجاد می شود.

در تعداد کمی از زنان باردار ممکن است سنگ های کلیوی ایجاد شود و شواهدی وجود دارد مبنی بر این که تغییرات مربوط به دوران بارداری ممکن است خطر ایجاد سنگ کلیه را افزایش دهد.

عوامل موثر بر تشکیل سنگ کلیه در حین بارداری شامل کاهش میزان عبور ادرار به علت افزایش سطح پروژسترون و کاهش میزان مایع در اثر کاهش ظرفیت مثانه، به دلیل بزرگی رحم است.

انواع سنگ کلیه

سنگ کلیه، شامل توده های جامد کریستالی است که معمولا در کلیه ها ایجاد می شود. با این حال، ممکن است که این سنگ ها در هر قسمت از دستگاه ادراری ایجاد شوند.

همه سنگ های کلیه از کریستال های مشابه تشکیل شده اند.

انواع مختلفی از سنگ کلیه عبارتند از:

سنگ های اگزالات کلسیم

سنگ های کلسیم شایع ترین نوع سنگ های کلیه هستند. آن ها اغلب از اگزالات کلسیم ساخته می شوند (هر چند که می توانند شامل فسفات کلسیم یا مالانات هم باشند).

این نوع سنگ ها معمولا در میانسالی ایجاد می شوند.

سنگ های اسید اوریکی

این نوع سنگ کلیه در مردان بیشتر از زنان ایجاد می شود. این سنگ ها، ممکن است در افراد مبتلا به نقرس یا افراد مبتلا به شیمی درمانی بیشتر مشاهده شود. این نوع سنگ، زمانی ایجاد می شود که ادرار، بیش از حد اسیدی باشد.

رژیم غذایی حاوی پورین می تواند میزان اسید ادرار را افزایش دهد. پورین، نوعی ماده بی رنگ موجود در پروتئین حیوانی مانند ماهی، صدف و گوشت است.

سنگ های استروئیتی(استروویت)

این نوع سنگ ها بیشتر در زنان مبتلا به عفونت ادراری یافت می شود و ممکن است بزرگ بوده و باعث انسداد مجرای ادراری شوند. علت اصلی بروز این نوع سنگ ها، ناشی از عفونت در کلیه است و با درمان عفونت حاد می توان این مشکل را درمان کرد.

سنگ های سیستئینی

سنگ های سیستئین از جمله سنگ های نادری هستند که در هر دو گروه مردان و زنان مبتلا به اختلال ژنتیکی سیستینوری رخ می دهد. با این نوع سنگ، سیستین اسید که به طور طبیعی در بدن ایجاد می شود، از کلیه ها به ادرار وارد می شود.

درمان گیاهی سنگ کلیه

در درمان گیاهی سنگ کلیه می توانید از مواد طبیعی زیر استفاده کنید:

آب لیمو

لیمو حاوی سیترات است که یک ماده شیمیایی است و از تشکیل سنگ های کلسیم جلوگیری می کند. سیترات همچنین می تواند سنگ های کوچک را شکسته و کمک می کند تا به راحتی دفع شوند.

آب لیمو دارای مزایای دیگری برای سلامتی Health است. به عنوان مثال، در مهار رشد باکتری موثر است. بنابراین توصیه می شود مقداری افشره لیمو به آب اضافه کرده و بنوشید، این کار سبب بهبود و درمان درد سنگ کلیه می شود.

آب ریحان

ریحان حاوی اسید استیک است که در خرد شدن سنگ کلیه و کاهش درد موثر است. همچنین باعث کاهش سطح اسید اوریک می شود که خطر ابتلا به سنگ کلیه را در آینده کاهش می دهد.

درمان درد سنگ کلیه با سرکه سیب

سرکه سیب حاوی اسید سیتریک است و اسید سیتریک در دفع سنگ کلیه و درمان درد آن موثر است. سرکه سیب می تواند خون و ادرار را قلیایی کرده و در دفع سنگ ها و جلوگیری از ایجاد سنگ در آینده، بسیار موثر باشد.

آب انار

آب انار می تواند در بهبود عملکرد کلی کلیه و همچنین شکسته شدن سنگ ها و حذف سایر سموم از سیستم بدن شما، موثر باشد. آب انار، همچنین سطح اسیدیته ادرار را کاهش می دهد و سطح اسیدیته پایین ، باعث کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه را در آینده، می شود، این کار سبب بهبود و درمان درد سنگ کلیه می شود.

لوبیا

مصرف لوبیای پخته به سلامت کلیه ها کمک می کند. همچنین کمک می کند تا سنگ ها دفع شده و از بین بروند، این کار سبب بهبود و درمان درد سنگ کلیه می شود.

درمان درد سنگ کلیه با هندوانه

هندوانه 92٪ آب دارد، به این معنی که با مصرف هندوانه، حس ادرار افزایش پیدا کرده و میزان ادرار زیاد می شود. به این ترتیب، به کلیه ها فشار آمده و سنگ ها راحت تر دفع می شوند. همچنین، هندوانه، منبع عظیمی از پتاسیم است که می تواند سنگ های کلیوی را حل کرده و برای دفع آماده کند.

درمان درد سنگ کلیه با ترب سیاه

ترب، حاوی مواد گوگردی و خاصیت ضد باکتریایی است که هر نوع التهاب را در مجاری ادراری از بین می برد. همچنین ترب، سبب جلوگیری از بروز سنگ کلیه شده و مجرای ادراری را بازتر می کند تا در صورت وجود سنگ، راحت تر دفع شود.

داروهای حل کننده سنگ کلیه

برخی از داروهای حل کننده سنگ کلیه عبارتند از:

آلوپورینول و سیترات ها

اسید اوریک ، ماده ای است که گاهی باعث ایجاد سنگ کلیه می شود. این نوع سنگ ها اغلب با دارویی به نام آلوپورینول درمان می شود. آلوپورینول، سطح اسید اوریک را در خون و ادرار کاهش می دهد.

درمان درد سنگ کلیه با آنتی بیوتیک ها

برخی از سنگ های کلیه بر اثر عفونت های باکتریایی ایجاد می شود(سنگ های استروئیتی) و بر خلاف سایر انواع سنگ کلیه، سنگ های استروویتی ، باید با جراحی از بدن خارج شوند. پس از جراحی، معمولا برای جلوگیری از برگشت مجدد سنگ ها ، آنتی بیوتیک تجویز می شود.

 

 

کدخبر: 400193 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟