قند عامل اصلی رسوب چربی‌ها در کبد

قندها بدون تردید فقط کالری بیهوده به بدن می‌رسانند. بسیاری از مواد غذایی سرشار از قند مانند شیرینی‌ها، نوشابه‌ها و آب‌نبات‌ها نیز شامل همین قاعده می‌شوند و در بهترین حالت فقط مقدار ناچیزی مواد مغذی دارند. افرادی که از این مواد غذایی به‌جای مواد غذایی کامل استفاده می‌کنند، به‌مرور زمان با کمبودهای تغذیه‌ای اساسی مواجه می‌شوند.

۱. قندهای افزودنی حاوی مقدار زیادی فروکتوز هستند

مضر بودن قندهای افزودنی برای سلامتی Health ما (و البته ترکیبی مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS))، وجود مقدار زیادی از فروکتوز در این ترکیبات است. اساسا قندها و (HFCS) به‌صورت نیمی از گلوکز و نیمی از فروکتوز شکل گرفته‌اند.

گلوکز برای بدن ضروری است و تقریبا می‌تواند به‌واسطه هر کدام از سلول‌های بدن متابولیزه شود. اگر هم ما این ماده را از طریق رژیم غذایی دریافت نکنیم، بدن‌مان می‌تواند گلوکز را از پروتئین‌ها و چربی‌ها به‌دست بیاورد. با این‌حال، فروکتوز اساسا برای عملکردهای بدن ما ضروری نیست. در ضمن، تنها ارگانی که می‌تواند فروکتوز را متابولیزه کند، کبد است.

وقتی که مقدار زیادی از فروکتوز وارد کبد شود، درحالی که کبد پُر از گلیکوژن باشد، بیشتر این فروکتوز به چربی تبدیل می‌گردد. این فرآیند احتمالا یکی از دلایل اصلی فراگیر شدن بسیاری از بیماری‌های مزمن در سطح جهان است. البته لازم به ذکر است که نکات ذکرشده به میوه‌های تازه ربطی ندارند.

۲. قندها حاوی هیچ ماده معدنی یا ویتامینی نیستند

قندها بدون تردید فقط کالری بیهوده به بدن می‌رسانند. بسیاری از مواد غذایی سرشار از قند مانند شیرینی‌ها، نوشابه‌ها و آب‌نبات‌ها نیز شامل همین قاعده می‌شوند و در بهترین حالت فقط مقدار ناچیزی مواد مغذی دارند. افرادی که از این مواد غذایی به‌جای مواد غذایی کامل استفاده می‌کنند، به‌مرور زمان با کمبودهای تغذیه‌ای اساسی مواجه می‌شوند.

۳. قندها باعث رسوب چربی‌ها در کبد می‌شوند

وقتی که فروکتوز مصرف می‌کنیم، این ترکیب وارد کبد می‌شود. اگر ذخایر گلیکوژن کبد کم باشد، مانند حالتی که پس از دویدن ایجاد می‌شود، فروکتوز برای تامین گلیکوژن مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این‌حال، بسیاری از افراد پس از یک دوندگی طولانی هم به مصرف فروکتوز نیازی پیدا نمی‌کنند، چون کبدشان به اندازه کافی گلیکوژن دارد.

اگر ذخایر گلیکوژن در بدن تکمیل باشند، کبد نیز فروکتوز دریافتی را به چربی تبدیل می‌کند. مقداری از این چربی‌ها از کبد خارج می‌شوند، اما بخشی از آن‌ها نیز در کبد باقی می‌مانند. این چربی‌ها می‌توانند به‌مرور زمان در کبد تجمع کنند و درنهایت شما را به بیماری کبد چرب غیرالکلی مبتلا سازند.

۴. قندها کلسترول و تری‌گلیسیرید را افزایش می‌دهند

بیشتر چربی تولیدشده در کبد، در قالب ذرات لیپوپروتئین دارای چگالی بسیار پایین (VLDL) از کبد خارج می‌شود. این ذرات سرشار از کلسترول و تری‌گلیسیرید هستند.

محققان در یکی از مطالعات کنترل‌شده، از افرادی خواستند تا به مدت ۱۰ هفته متوالی، ۲۵ درصد از کالری‌های مصرفی‌شان را از نوشیدنی‌های مبتنی بر گلوکز یا مبتنی بر فروکتوز تامین کنند. یافته‌های حاصل‌شده از گروه مربوط به نوشیدنی‌های مبتنی بر فروکتوز به ترتیب زیر هستند:

- افزایش در سطح تری‌گلیسیرید

- افزایش در سطح کلسترول LDL

- بالا رفتن قند خون ناشتا و انسولین

- کاهش حساسیت به انسولین

- افزایش چربی در ناحیه شکم

درواقع، اگر ۲۵ درصد کالری‌های مصرفی از فروکتوز تامین شوند، چربی خون شدیدا آسیب می‌بیند و فرد به سندرم متابولیک مبتلا می‌شود. این روند نیز در ادامه با ابتلا به بیماری‌های قلبی،‌ چاقی،‌ بیماری دیابت Diabetes و کوتاه شدن طول عُمر همراه است.

۵. قندها شانس ابتلا به بیماری‌های مزمن را افزایش می‌دهند

زیاده‌روی در مصرف قندها با ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن همراه است. حتی بعضی از محققان می‌گویند که قندها، اصلی‌ترین عامل در تضعیف سلامتی مردم در کشورهای ثروتمند هستند. درواقع، وجود قندها (و همچنین آرد تصفیه‌شده و روغن‌های گیاهی) در رژیم غذایی مردم، شانس مبتلا شدن آنان به بیماری‌ها را شدیدا بالا می‌برد.

۶. مصرف قند با ابتلا به بیماری‌های زیر همراه است:

- چاقی: قندها از طریق مکانیسم‌هایی مانند افزایش مقاومت به انسولین و لپتین، وزن را زیاد می‌کنند.- بیماری دیابت: قندها، از مهم‌ترین علت‌های ابتلا به بیماری دیابت هستند.- بیماری‌های قلبی: قندها، ‌سطح کلسترول خون و تری‌گلیسیرید را افزایش می‌دهند و درنتیجه مشکلاتی را ایجاد می‌کنند که با ابتلا به بیماری‌های قلبی همراه هستد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 372962 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟