تصورات اشتباه درباره آب لیمو

بعضی از افراد باور دارند که مصرف آب لیمو می‌تواند سموم و انواع ترکیبات زائد را از بدن دفع کند، اما مطالعات علمی از چنین تصوری حمایت نمی‌کنند.

5 باور اشتباه درباره آب لیمو به شرح زیر است:

تصور اشتباه: آب لیمو می‌تواند به کاهش وزن کمک کند

بعضی‌ها ادعا می‌کنند که چون لیمو حاوی پکتین است، یعنی همان فیبر موجود در سیب، پس مصرف آب لیمو معده را به‌راحتی پُر می‌کند و نقش موثری در کاهش وزن ایفا می‌سازد. با این‌ حال، وقتی که شما لیمو را آب‌گیری می‌کنید، میزان فیبر در آن تقریبا به صفر می‌رسد.

متخصصان می‌گویند که فیبرها برای پایین آوردن سرعت هضم واقعا مهم هستند و به‌طور کلی فرآیندهای هضم را تقویت می‌کنند. با این‌ حال، متاسفانه باید اذعان کرد که هیچ فیبری در آب لیمو وجود ندارد که بتواند فایده‌ای به بدن برساند.

بنابراین، اگر می‌خواهید از فواید فیبرها بهره‌مند شوید، باید مواد غذایی سرشار از فیبر مانند جو دوسر، لوبیا و انواع حبوبات دیگر را به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید. آب لیموی تازه در کنار آب ساده فقط می‌تواند جایگزینی برای نوشابه‌ها و دیگر نوشیدنی‌های مضر باشد.

تصور اشتباه: آب لیمو می‌تواند به دفع بیماری‌ها کمک کند

چنین تصوری از این واقعیت نشات می‌گیرد که بدن، آب لیموی اسیدی را به نوعی ترکیب قلیایی تبدیل می‌کند. با این‌ حال، بیشتر متخصصان بر سر این موضوع توافق دارند که pH مواد غذایی هیچ تاثیری بر سلامت افراد نمی‌گذارند یا باعث ابتلا به بیماری‌هایی مانند آرتریت یا سرطان نمی‌شوند. به‌علاوه، زیاده‌روی در مصرف آب لیمو می‌تواند به دندان‌ها آسیب برساند.

به‌ گفته متخصصان، ترکیبات اسیدی قوی مانند آب لیمو در صورت مصرف منظم می‌توانند مینای دندان را از بین ببرند. پس اگر به نوشیدن آب لیمو عادت دارید، هرگز بلافاصله پس از این کار سراغ مسواک نروید. شستن دهان با کمک آب ساده پس از مصرف آب لیمو در این شرایط کفایت می‌کند. دلیلش هم این است که مسواک زدن بلافاصله پس از مصرف آب لیمو می‌تواند فرسایش مینای دندان را تشدید کند و به شکل‌گیری حفره‌ها در دندان‌ها منجر شود.

تصور اشتباه: آب لیمو، سم‌زدایی می‌کند

بعضی از افراد باور دارند که مصرف آب لیمو می‌تواند سموم و انواع ترکیبات زائد را از بدن دفع کند، اما مطالعات علمی از چنین تصوری حمایت نمی‌کنند. محققان می‌گویند که این فرضیه از شهرت و محبوبیت بالایی در میان مردم برخوردار است، ‌اما یافته‌های علمی تایید نمی‌کنند که مصرف آب لیمو بتواند عمل سم‌زدایی را بهتر از آب ساده برای بدن انجام بدهد.

درواقع، بدن ما به دریافت آب لیمو یا ترکیبات اسیدی دیگر برای سم‌زدایی نیاز ندارد و کبد و کلیه‌ها خودشان می‌توانند عمل سم‌زدایی را با موفقیت پیش ببرند.

تصور اشتباه: آب لیمو، متابولیسم را تسریع می‌کند

بسیاری از افراد می‌گویند که مصرف آب لیمو در صبح می‌تواند متابولیسم شما را در طول روز تقویت کند. با این‌ حال، ‌متخصصان بار دیگر تاکید می‌کنند که یافته‌های علمی از چنین تصوری حمایت نمی‌کنند.

به‌ گفته آنان، بعضی از مواد غذایی مانند فلفل قرمز موقتا متابولیسم را تقویت می‌کنند که باز هم باید روی موقتی بودن آن تاکید کرد، اما هیچ کدام از مطالعات علمی نشان نداده‌اند که آب لیمو بتواند چنین تاثیر موقتی را هم باقی بگذارد. با این‌حال، اضافه کردن آب لیمو به آب ساده می‌تواند به شما کمک کند تا آب بیشتری در طول روز بنوشید.

تصور اشتباه: آب لیمو، معجزه ضدپیری است

اگرچه آب لیمو می‌تواند مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان به بدن برساند، اما قطعا نمی‌تواند روندهای پیری را متوقف کند. بنابراین، افرادی که تصور می‌کنند با مصرف آب لیمو، مانع از پیشروند پیری می‌شوند، سخت در اشتباه هستند. البته استفاده از آب لیمو در یک رژیم غذایی متعادل که حاوی میوه‌ها، سبزی‌ها و گوشت‌های بدون چربی مانند بوقلمون و ماهی سالمون باشد، تولید کلاژن را افزایش می‌دهد و کیفیت بهتری به پوست می‌بخشد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 358805 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟