دو ماده غذایی مخصوص روزهای آلوده

برگ‌های گشنیز ذاتا این قابلیت را دارند که در بافت‌های بدن به ذرات فلزات سنگین متصل شوند و در روند بیرون راندن این ذرات از بدن نقش به‌سزایی ایفا کنند.

اگر نسبت به فلزات سنگین و اثرات‌شان بر سلامتی خودتان نگران هستید، باید بدانید که مصرف بعضی از مواد غذایی می‌تواند به سم‌زدایی این مواد شیمیایی سمی از بدن کمک کند. فلزات سنگین می‌توانند در میان دندان‌ها، در خانه و حتی در هوایی که تنفس می‌کنیم، وجود داشته باشند و اثرات سمی درازمدت‌شان را بر بافت‌های کبد، کلیه‌ها، موها، پوست و استخوان‌ها باقی بگذارند. با این ‌حال، مواد غذایی خاص و کاملی وجود دارند که از بدن در مقابل این فلزات سنگین از جمله جیوه، کادمیوم و سرب محافظت می‌کنند و قابلیت‌های بدن را برای دفع آن‌ها ارتقا می‌دهند. البته قبل از مصرف هم‌زمان ترکیبات طبیعی همراه با داروهای تجویزی، برای این کار از پزشک اجازه بگیرید.

۱. گشنیز

گشنیز، یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین گیاهان است که کاربردهای گسترده‌ای در آشپزی و پزشکی دارد. برگ‌های گشنیز سرشار از روغن‌های ضروری هستند که خاصیت‌های ضدالتهابی، ضدمیکروبی و سم‌زدا دارند. محققان می‌گویند که برگ‌های گشنیز ذاتا این قابلیت را دارند که در بافت‌های بدن به ذرات فلزات سنگین متصل شوند و در روند بیرون راندن این ذرات از بدن نقش به‌سزایی ایفا کنند. شما می‌توانید گشنیز را به‌طور منظم و به‌عنوان یک عصاره گیاهی در قالب چای یا در کنار غذا به‌عنوان سبزی خوردن استفاده کنید.

۲. پکتین

پکتین، نوعی فیبر محلول است که در بسیاری از میوه‌ها از جمله سیب، گلابی و انواع مرکبات یافت می‌شود. طبق گزارش منتشرشده در Alternative Therapies in Health and Medicine، اگر سطح بالایی از پکتین در بدن کودکان وجود داشته باشد، میزان سرب در خون آنان به‌طور قابل توجهی کاهش می‌یابد و میزان دفع سرب از طریق ادرار نیز در آنان تا ۱۳۲ درصد بیشتر می‌شود. اضافه کردن میوه‌های سرشار از پکتین به رژیم غذایی هم به هاضمه کمک می‌کند و هم به کبد. همچنین ترکیبات پکتین به ترکیبات سمی ناشی از فلزات سنگین متصل می‌شوند و این ترکیبات را از بدن خارج می‌سازند.

۳. بذر خار مریم

بذر خار مریم در فرهنگ پزشکی غربی، همواره به‌عنوان یکی از ترکیبات محافظت‌کننده و روان‌کننده برای کبد مورد توجه بوده است. طبق گزارش The Journal of Biological Research که به نمونه‌های حیوانی مربوط می‌شود، استفاده از بذر خار مریم برای درمان مسمومیت ناشی از جیوه دارای اثرات قابل توجهی است و از کبد به‌خوبی در مقابل بعضی از ترکیبات سمی و اثرات مخرب جیوه محافظت می‌کند. مصرف بذر خار مریم در قالب مکمل یا چای گیاهی،‌ از مسمومیت ناشی از فلزات سنگین جلوگیری می‌کند و سلامت کارکردی کبد را تقویت می‌سازد.

۴. سیر

یکی از مطالعات مهم و تعیین‌کننده The Korean Journal of Medical Science در سال ۱۹۸۷ نشان داده است که سیر در سم‌زدایی فلزات سنگین به بدن کمک به‌سزایی می‌رساند. محققان می‌گویند که تاثیر سیر را بیش از هر چیز برای مقابله با جیوه و کادمیوم مورد بررسی قرار داده‌اند و سیر از این منظر دارای تاثیر قابل مقایسه با داروهای تجویزی است. البته برای این‌که تاثیرگذاری سیر در سطح مطلوب باشد، باید این خوراکی را خام بخورید.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 353202 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟