این چای گیاهی ضد کم خونی است

زیره دانه‌ای معطر و ضد نفخ است که در آشپزی و پزشکی کاربرد فراوانی دارد؛ در این مطلب برخی از خواص این گیاه را بیان می‌کنیم.

ترکیبات شیمیایی زیره سیاه

زیره سیاه حاوی تانن، موم، مواد رزینی، موسیلاژ، مواد قندی، اسانس و غنی از املاح معدنی مانند آهن، مس، کلسیم، پتاسیم، منگنز و منیزیم است؛ در این دانه انواع ویتامین‌های ضروری مانند A ، E و C نیز یافت می‌شود.

طبع زیره سیاه

زیره سیاه از نظر طب سنتی طبع (مزاج) گرم و خشک دارد.

خواص چای زیره سیاه

چای زیره سیاه ضد کم‌خونی و مدر است و تشنج را رفع می‌کند؛ این دمنوش قاعده‌آور است و درد‌های قاعدگی را کاهش می‌دهد؛ دمنوش زیره سیاه تعریق را افزایش می‌دهد و پوست را لطیف می‌کند؛ این دمنوش موجب افزایش شیر زنان در دوران شیردهی می‌شود و تنگی نفس را از بین می‌برد.

چای زیره سیاه، شل‌کننده‌ عضلات است و به درمان نرمی استخوان در کودکان (راشیتیسم) کمک می‌کند.

خواص گوارشی چای زیره سیاه

چای زیره سیاه، مقوی معده و ضد نفخ است؛ اشتها را زیاد می‌کند؛ انگل معده و روده را از بین می‌برد و موجب هضم بهتر غذا می‌شود؛ این دمنوش دل‌پیچه کودکان را رفع می‌کند و در درمان اسهال نیز موثر است.

طرز تهیه چای زیره سیاه

یک قاشق چای‌خوری زیره سیاه را خرد و آسیاب کنید و در قوری بریزید، سپس به آن یک لیوان آب جوش اضافه کنید و بگذارید به مدت ۱۰ دقیقه روی شعله غیرمستقیم به خوبی دَم بکشد. اسانس زیره فرار Escape است، بنابراین نباید تا قبل از مصرف، آن را خرد یا آسیاب کرد، میزان مصرف مجاز روزانه این دمنوش سه لیوان است.

موارد منع مصرف چای زیره سیاه

مصرف چای زیره سیاه در دوران بارداری ممنوع است؛ افرادی که مزاج گرم دارند نیز باید در مصرف آن احتیاط کنند.عرق زیره سیاه در بعضی افراد موجب اسهال می‌شود، همچنین این عرق در برخی اشخاص نیز یبوست ایجاد می‌کند.بیماران کلیوی، کبدی و تنفسی باید قبل از مصرف عرق زیره سیاه، با پزشک Doctor خود مشورت کنند؛ استفاده زیاد از زیره سیاه می‌تواند موجب بروز کهیر شود؛ زیاده‌روی در مصرف زیره باعث افزایش ترشح تیروئید می‌شود و فرد را لاغر و رنگ چهره را زرد می‌کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 346428 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟