استاتین خطر دیابت را در افراد پرخطر افزایش می‌دهد

داروهای استاتین که برای کاهش کلسترول مصرف می‌شوند می‌توانند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در افراد مستعد تا ۳۰ درصد افزایش دهد.

داروهای استاتین علاوه بر آنکه سطح کلسترول را کاهش می‌دهند روی استرس اکسیداتیو و التهاب تاثیر مثبتی دارد اما شواهد حاکی از آن است که مصرف طولانی مدت این دارو خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را بالا می‌برد و اولین بار در سال ۲۰۰۸ در مطالعه‌ای به این تاثیر منفی داروی استاتین اشاره شده بود.

بررسی‌های متعددی انجام گرفته که برخی از آنها حاکی از ارتباط بین مصرف استاتین و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ است در حالیکه در مطالعات دیگر این ارتباط مورد سوال قرار گرفته است. بنابراین هنوز پاسخ مشخصی برای این ادعاها به دست نیامده است.

در این مطالعه متخصصان آمریکایی اطلاعات ۳۲۳۴ نفر را مورد بررسی قرار دادند. در شروع آزمایش تنها چهار درصد آنان استاتین مصرف می‌کردند اما پس از ۱۰ سال حدود یک سوم از آنها به مصرف این دارو روی آوردند.

نتایج آزمایش‌ها نشان داد اگرچه احتمال تجویز استاتین به دنبال تشخیص دیابت در فرد افزایش پیدا می‌کند در عین حال نیز مصرف استاتین با افزایش خطر تشخیص دیابت در این شرکت‌کنندگان مرتبط است.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، در مجموع متخصصان دریافتند که افزایش ۳۶ درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در شرکت‌کنندگان با مصرف این داروها مرتبط است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 320658 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟