با مصرف امگا 3 بیش فعالی کودک تان را کنترل کنید

شکوفه اویارحسینی کارشناس مشاوره خانواده درباره شایع‌ترین اختلالات رفتاری کودکان و نوجوانان در مدرسه اظهار کرد: اختلالات بیش‌فعالی، نافرمانی مقابله‌ای، وسواس، تمرکزی مانند اختلال یادگیری و تیک‌ها از جمله اختلال‌های رفتاری دانش‌آموزان در مدرسه هستند.

وی بیان کرد: اختلال بیش‌فعالی به سه دسته کمبود تمرکز، تکانشی و ترکیبی (کمبود تمرکز و تکانشی) تقسیم‌بندی می‌شود. در اختلال بیش فعالی کمبود تمرکز دانش‌آموز با وجود اینکه آرام است، اما همیشه برخی از سوالات را جا می‌اندازد. این کودکان اغلب وسایل خود را گم می‌کنند و کارهایشان را معمولاً بدون فکر انجام می‌دهند این در حالی است که کودکان دچار اختلال بیش‌فعالی تکانشی و ترکیبی بسیار پرجنب و جوش هستند.

این کارشناس ارشد مشاوره خانواده افزود: دانش‌آموزان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی تکانشی نمی‌توانند کاری را به طور مستمر به پایان برسانند. همچنین آن‌ها در مقایسه با سایر کودکان ساعات کمتری را می‌خوابند و همانند بزرگسالان صحبت می‌کنند.

اویارحسینی تاکید کرد: کودکان دچار اختلال بیش‌فعالی دوست دارند که همواره رهبر باشند همچنین آن‌ها تحمل ناکامی را ندارند و به محض اینکه شکست می‌خورند، عصبانی می‌شوند.

وی تصریح کرد: دانش‌آموزانی که مبتلا به اختلال بیش‌فعالی کمبود تمرکز و ترکیبی هستند با وجود اینکه ضریب هوشی بالایی دارند، اما به علت بی‌دقتی و بی‌قراری که دارند، عملکرد بهینه را ندارند.

این کارشناس ارشد مشاوره خانواده درباره بهترین سن درمان اختلال بیش‌فعالی در کودکان گفت: سن طلایی درمان این افراد تا ۱۲ سالگی است.

اویارحسینی درباره روش‌های مختلف درمان کودکان بیش‌فعال اظهار کرد: درمان این افراد ترکیبی از دارودرمانی، رفتاردرمانی و کاردرمانی است. رژیم غذایی مناسب نیز تاثیر بسزایی در کاهش علائم این کودکان دارد، به طوری‌که مشاهده شده است اگر کودکان بیش‌فعال مواد غذایی سرشار از امگا ۳، آهن و املاح معدنی را بیشتر دریافت کنند، تا ۴۰ درصد علائم بیماری آن‌ها کاهش پیدا می‌کند همچنین این کودکان باید از مصرف فست‌فودها، نوشابه‌ها و مواد غذایی حاوی مواد نگه‌دارنده نیز خودداری کنند.

وی استفاده از نوروفیدبک را در بهبود علائم کودکان بیش‌فعال موثر دانست و بیان کرد: ماساژ درمانی سبب می‌شود که تمرکز این کودکان بیشتر شود.

این کارشناس ارشد مشاوره خانواده درباره علل بروز بیش‌فعالی در کودکان گفت: بیش‌فعالی در بیشتر موارد علت واضحی ندارد، اما به طور کلی ژنتیک و عوامل بیولوژیک نقش چشمگیری در بروز این اختلالات در کودکان دارد.

اویارحسینی اظهار کرد: روانشناسان کودک و نوجوان سعی می‌کنند که از طریق رفتاردرمانی عادت‌های رفتاری برای کودکان بیش‌فعال ایجاد کنند و کار درمانگر از طریق بازی‌های تمرکزی کمک می‌کند که تمرکز این کودکان تقویت شود. با تقویت تدریجی تمرکز خون‌رسانی به مناطقی از مغز که در آن‌ها به خوبی صورت نمی‌گرفت، بهبود پیدا می‌کند.

وی یادآور شد: دارودرمانی باعث می‌شود که تمرکز کودکان بیش‌فعال به طور موقت بهبود پیدا کند تا در سیستم آموزشی به عزت نفس و اعتماد به نفس این کودکان خدشه وارد نشود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 318251 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟