تنگی نخاع و مشکلات آن را بشناسید/ اگر به دهه پنجم زندگی تان نزدیک می شوید بخوانید

علائم
ممکن است متوجه هیچ گونه نشانه ای نشوید. اما اگر این تنگی فشاری بر نخاع یا ریشه های عصبی وارد کند، ممکن است بی حسی، ضعف، احساس درد در عضلات و دست و پا داشته باشید. در موارد شدید، ممکن است مشکلاتی در روده، مثانه، یا داشتن رابطه جنسی داشته باشید.
چه کسانی دچار تنگی کانال نخاعی می شوند؟
تنگی کانال نخاع در مردان و زنان بالای ۵۰ سال شایع تر است. اما اگر شما با یک بیماری متولد شده باشید که کانال نخاعی شما را تنگ تر کند، و یا ستون فقرات به هر نحوی آسیب دیده باشد، می توانید در جوانی دچار این بیماری شوید.
 بالا رفتن سن
رباط ها (طناب هایی که ستون فقرات شما را متصل به هم نگه می دارند) ممکن است با بالا رفتن سن ضخیم تر و سخت تر شوند. استخوان ها و مفاصل نیز ممکن است بزرگتر شوند، و این مسائل می توانند فضای بین مهره ها را محدود کند. آرتروز، که با بالا رفتن سن بیشتر شایع است،  این مشکل را بدتر می کند.
دیگر علل
چند چیز می تواند بر روی طناب و اعصاب نخاعی شما فشار وارد کند. برای مثال، اگر شما فتق دیسک داشته باشید، بالشتک های نرم یا “دیسک هایی” که مهره های شما را جدا می کند، می تواند ترک بخورد و بیرون بزند. رشد تومورها در ستون فقرات و یا آسیب ناگهانی  ستون فقرات را تغییر می دهد و یا در ستون فقرات تکه های استخوانی ایجاد می کند.
تشخیص تنگی کانال نخاعی
پزشک در مورد سابقه پزشکی شما سوالاتی خواهد پرسید چرا که صدمات و سایر مشکلات سلامتی ممکن است علائم مشابهی ایجاد کنند. او درد را در هنگام خم شدن شما به عقب بررسی خواهد کرد و قدرت و واکنش انعکاسی عضلات شما را ارزیابی میکند. همچنین پزشک ممکن است از شما بخواهد اسکن برای مشاهده داخل ستون فقرات و بررسی چیزهایی مانند تومورها، محرک استخوانی، یا آسیب، انجام دهید.
درمان
پزشک ممکن است توصیه کند که برخی از فعالیت ها را انجام ندهید. همچنین ممکن است برخی ورزش Sport های خاص را برای تقویت عضلات پشت و شکم شما برای کمک به حمایت از ستون فقرات پیشنهاد دهد. ورزش های هوازی – شنا، دوچرخه سواری و یا پیاده روی سریع –  روش های خوبی برای فعال ماندن باشند. اگر مسن تر هستید و یا عضلات شکم شما ضعیف هستند، ممکن است برای تقویت ستون فقرات خود به یک میله نیاز داشته باشید.
 عمل جراحی
جراحی به شدت به سلامت کلی شما و اینکه تا چه حد علائم این بیماری زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار میدهند، بستگی دارد. اگر وضعیت بدنی شما خوب باشد، اما بی حسی یا ضعفی داشته باشید که باعث شود راه رفتن برایتان دشوار شود و یا موجب مشکلات مثانه و روده شوید، پزشک ممکن است عمل جراحی را پیشنهاد دهد. هدف از جراحی از بین بردن فشار روی نخاع و اعصاب نخاعی و حمایت از ستون فقرات است. .برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 313241 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟