سم لاغری

 انواع مختلف غذاها و نوشیدنی‌های می‌توانند حاوی قند مصنوعی باشند مثل شکلات، نوشیدنی‌ های گاز دار و انرژی زا، آدامس، آبمیوه پاکتی، و حتی برخی‌ از محصولات مثل خمیر دندان. اما در سالهای اخیر برخی‌ نگرانی‌ها در مورد مصرف طولانی مدت قندهای مصنوعی افزایش پیدا کرده است. از جمله اینکه ممکن است این قندها تعادل باکتری‌ها در روده را به هم زده که می‌تواند روی سلامت اثر منفی داشته باشد.

باکتری‌های روده می‌توانند روی سلامت و وزن بدن اثر داشته باشند

باکتری‌های درون روده نقش مهمی‌ در فرایند حیاتی داخل بدن ایفا می‌کنند. نقش مهم و اصلی‌ باکتری‌های مفید حفظ سلامت و جلوگیری از عفونت در دستگاه گوارش است؛ این باکتری‌ها ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف تولید و همینطور عملکرد سیستم ایمنی بدن را تنظیم می‌کنند. به هم خوردن تعادل این باکتری‌ها در بدن و کمتر شدن آنها از تعداد نرمال می‌تواند سلامت بدن را به مخاطره بیندازد.

بروز بیماری‌هایی مثل مشکلات روده و معده، داشتن روده ملتهب و آسیب پذیر و همینطور بیماری سلیاک با این عدم تعادل در ارتباط است. دانشمندان همینطور به این نتیجه دست یافتند که باکتری‌های موجود در روده افراد با وزن نرمال الگوی متفاوتی با افراد دارای اضافه وزن و چاق دارد. نتیجه آخرین مطالعات نشان داده که این تفاوت در باکتریها ژنتیکی‌ نیست. در بدن افراد چاق باکتریها بسیار فعالتر هستند که از غذای دریافتی انرژی تولید کنند و احتمالا به همین دلیل با خوردن غذای یکسان افراد چاق انرژی بیشتری دریافت می‌کنند. همینطور وجود این باکتریها می‌تواند با فاکتورهای دیگری مثل مشکلات آرتروز، دیابت نوع ۲، مشکلات قلبی و سرطان در رابطه باشد.

قندهای مصنوعی می‌توانند تعادل باکتری‌ها در بدن را تغییر دهند

اکثر قندهای مصنوعی در دستگاه گورش بدون جذب شدن عبور می‌کنند و از بدن خارج می‌شوند. به همین علت، دانشمندان بر این باور بودند که این مواد واکنش خاصی‌ در بدن ندارند. اما مطالعات اخیر نشان داده که قندهای مصنوعی ممکن است روی سلامت بدن با تغییر تعادل باکتریها اثر بگذارد.

دانشمندان در مطالعات روی حیوانات این تغییر را مشاهده کردند؛ به ویژه بعد از مصرف قندهای مصنوعی مثل اسپلندا، اسه‌سولفام پتاسیم و آسپارتام و ساخارین. نتیجه این مطالعات نشان داده که مصرف ان قندهای مصنوعی سطح باکتریها را در دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد که این شامل باکتری‌‌های مفید نیز بوده است.

در نتیجه توصیه متخصص تغذیه ما به شما این است که حد امکان از مصرف مواد غذایی حاوی قندهای مصنوعی پرهیز کنید. قند مصنوعی آلولوز تا کنون اثر منفی نداشته و حتی شواهد نشان دهنده تاثیر مثبت آن روی سلامتی است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 307527 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟