خطر بیماری قلبی با کمبود ویتامین K

دریافت ناکافی ممکن است منجر به افزایش خطر بیماری‌های قلبی شود. به همین علت اطمینان از دریافت کافی‌ ویتامین K برای حفظ سلامتی‌ بسیار مهم است. در حدود ۱۲۰ میکروگرم ویتامین K در روز برای بدن لازم است. در این مقاله به تعدادی از مهمترین منابع غذایی ویتامین K اشاره شده است.
ویتامین K گروهی از مواد مغذی است که به دو گروه اصلی‌ ویتامین k1 و k2 تقسیم بنذی می‌شود. از مهمترین منابع که نوع معمول این ویتامین است می توان به مواد غذایی گیاهی اشاره کرد، به خصوص در گیاهان برگ سبز تیره. ویتامین k2 نوع دیگر آن است که بیشتر در منابع حیوانی یافت می‌شود.
از مهمترین منابع ویتامین K می‌توان به
کلم پخته شده، دانه خردل، اسفناج، کلم بروکلی، کلم بروکسل، جگر ، مرغ‌، لوبیا سبز، کیوی، لوبیا سویا، پنیر زردرنگ، نخود سبز، سبزیجات برگ سبز تیره، جعفری، و کلم اشاره کرد.
نشانه های کمبود ویتامین K
کمبود ویتامین K می تواند به اختلال در لخته شدن خون، خونریزی و افزایش خطر پوکی استخوان منجر شود. برخی از نشانه های کمبود این ویتامین شامل کبودی آسان، ترشح از بینی یا لثه، دوره های قاعدگی سنگین، خونریزی دستگاه گوارش، دیده شدن خون در ادرار و خونریزی بیش از حد از جای زخم، یا مثلا بند نیامدن خون بعد از تزریق ها یا برش های جراحی اشاره کرد.
چطور نیاز خود به ویتامین K را تامین کنید
ویتامین K، یک ویتامین محلول در چربی است، و نقش مهمی در حفظ سلامت استخوان و قلب ایفا می کند. غنی‌ترین منبع غذایی ویتامین K سبزیجات برگ سبز تیره هستند. به عنوان مثال، نصف لیوان اسفناج. برای دریافت بهینه ویتامین K از مواد غذایی مثل سبزیجات بهتر است آن را با کمی روغن بپزید، چرا که این ویتامین یک ماده مغذی محلول در چربی‌ است و اگر با چربی مصرف شود راحت تر هضم می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 303874 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟