جزئیات آتش سوزی های سریالی در ایران اعلام شد  + صوت
حجم ویدیو: 70.46M | مدت زمان ویدیو: 00:09:36

اسماعیل نجار – رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا از علل وقوع آتش سوزی های سریالی در ایران در یکماه گذشته گفت.

170 هزار آتش سوزی سالانه در کشور

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه در کل کشور سالانه بین 160 تا 170 هزار حریق رخ می دهد چنین ادامه داد : این آتش سوزی ها در خانه ، مغازه اماکن عمومی، خصوصی ... رخ می دهد. آتشنشانان غیور ما، در آتشنشانی های سراسر کشور برای اطفا حریق اقدام می کنند. در جنگل ها و مراتع کشور ، بر اساس قانون ، متولی کار وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل ها و مراتع کشور است که یگان حفاظت ، فرماندهی ، ابزار و امکانات برای حفاظت از محیط زیست را مهیا می کند.

ابزار حفاظت از محیط زیست کافی نیست

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر اینکه، امکان دارد بیان کنید که این ابزار و امکانات کافی نیست گفت: بله من هم معتقد هستم این ابزار و امکانات کافی نیست. در اطفا چنین حریق های گسترده ای به کمک جوامع محلی و ابزار و امکانات دستگاه های دیگر نیاز است. درخصوص اینکه این آتش سوزی ها می تواند عمدی باشد یا خیر ، توضیح این است که می تواند عمدی باشد اما بارندگی های بسیار خوبی که امسال داشتیم و  باعث سرزندگی مراتع شده و برای دام حائز اهمیت بود در ادامه مسبب این است که وقتی هوا گرم می شود  شاهد وقوع این آتش سوزی ها هم باشیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اعلام اینکه در بخش مراتع، زیاد مشکلی وجود دارد گفت: در مراتع، امکان برش دادن آتش و اطفا حریق میسر تر ، اما در جنگل ها وضعیت متفاوت است. وقتی گرما هوا زیاد می شود، امکان آتش سوزی افزوده می شود.

علل آتش گرفتن  سریالی مراتع و جنگل های کشور

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در خصوص علل هایی که می تواند به آتش سوزی هایی اینچنین گسترده ختم شود بیان داشت : بعضا تیراندازی ها باعث وقوع آتش سوزی ها است. گاهی آتش سوزی ها عمدی است و بر اساس سواستفاده هایی است که افراد با این آتش زدن ها برای گسترش زمین زراعی خود نیت دارند . گاهی افرادی که برای تفریح به جنگل ها می روند با آتشی که برپا می کنند و صحیح خاموش نمی کنند منجر به وقوع این آتش سوزی ها می شوند درحالیکه یک مشت خاک یا یک لیوان آب ریختن بر روی  آتش ها می تواند مانع بروز آتش سوزی گسترده در جنگل ها شود ولی وقتی سهل انگاری انجام می شود ، وقوع حادثه را نزدیک می کند. ته سیگارهایی که ناآگاهانه در معابر که دارای علوفه و معبر است رها می شود، از داخل خودروها بدون عمد به بیرون پرتاب می شود خود عامل بعضی آتش سوزی های گسترده در جنگل ها خواهد شد. تیراندازی ها، خود دو قسمت دارد ، یک قسمت این تیراندازی ها به شکار و رفتار شکارچیان بر می گردد ، قسمت دیگر به مباحث امنیتی در غرب کشور بر می گردد که از عوامل بعضی آتش سوزی ها بوده است. گاهی هم خیلی کم لطفی می شود. مثل فیلمی که به تازگی دریافت کردم ،چند جوان بر گرفتن سمور، تنه درخت قطوری را آتش زدند  که منجر به آتش سوزی بزرگی شد که نمونه ای از رفتارهای ناآگاهانه است که منجر به حریق های مخرب می شود.

همه نهادها در تلاش برای اطفا حریق های کشور

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر اینکه متولی اطفا چنین حریق هایی مشخص است ادامه داد : ما نیز در ستاد بحران برای تامین بالگردها با استانداری ها و فرمانداری ها هماهنگ می شویم. در آتش سوزی های امسال همه نهادها در تلاش برای اطفا هستند.

امدادرسانی با بالگرد زمان دارد

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در خصوص اینکه اگر این آتش سوزی ها را غیرعمدی و طبیعی بدانیم ، با توجه به بارندگی ها، وقوع این آتش سوزی ها قابل پیش بینی بود ، پیش از وقوع و تخریب چه برنامه ریزی هایی صورت گرفته بود  گفت: قبل از وقوع این آتش سوزی ها، جلساتی برای کنترل برگزار شد . پیگیری های بسیار گسترده ای صورت گرفت. بعضا این آتش سوزی ها در ارتفاعات رخ داده و اطفا آن بسیار پیچیده و سخت است.صعب العبور بودن مناطق هم مهم است. ارسال بالگرد نیز شرایط خاص خود را دارد. بالگرد درهمه نقاط امکان برداشت آب ندارد. باید نزدیک دریا ، دریاچه یا استخرهای بزرگ باشد. اینکه بالگرد دوساعت پرواز برود و دوباره برگردد و برداشت دوباره آب داشته باشد و دوباره به محل حادثه برود زیاد موثرنیست.

علت تاخیر ارسال بالگرد امدادی به مناطق آتش گرفته

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درخصوص علت تاخیر ارسال بالگردهای امدادی به مناطق جنگلی دچار حریق شده  چنین توضیح داد : ارسال بالگردها، بیشتر جنبه آرامش روانی دارد. در بحث بالگردها مبحث هزینه مطرح بود ، علی رغم پیگیری ها در چند سال گذشته میسر نشده بود که خوشبختانه با دستوررئیس جمهوری و پیگیری هایی که صورت گرفت این مهم اتفاق افتاد و مشکل برطرف شده است . سال 94 یک پایگاه برای این امر اختصاص داده بودیم که خوشبختانه سال 95 به ده پایگاه رسید اما با تمام این تجهیز شدن ها ، امدادرسانی با بالگرد زمان دارد، به طور مثال اگر ساعت 16 درخواست بالگرد شود، امکان کمک نیست زیرا حرکت بالگرد در منطقه کوهستانی در آن ساعت منطقی نیست. باید به این مهم توجه کنیم که برای حل یک مشکل نباید مشکل دیگری برای کشور ایجاد کنیم.

اقتصاد مردم را نباید از جنگل و مرتع کم کنیم

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در مورد اینکه کارشناسان محیط زیست معقتدند در وقوع این آتش سوزی ها عمد وجود داشته و مبحث طبیعی بودن سوختن جنگل ها و مراتع مطرح  نیست چنین گفت: به شخصه علت وقوع تمامی آتش سوزی های اخیر را عمدی نمی دانم. ممکن است در بعضی مناطق آتش سوزی ها عمدی باشد. نکته که حائز اهمیت است این است که ما هرگز نباید اقتصاد مردم ساکن این مناطق را از جنگل و مرتع کم کنیم. باید اقتصاد مردم این مناطق را بیش از گذشته به جنگل و مرتع گره بزنیم تا خودشان بیش از قبل ، حافظ جنگل و مرتع باشند. وقتی مسیر کسب درآمد مردم منطقه را از آنها گرفتیم و سپس به آنها گفتیم بروید و کارگری کنید طبیعی است که مردم آن مناطق دیگر دل برای حفظ محیط زیست منطقه نمی سوزاند و این دست موارد ، عواملی است که قابل بررسی است.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 574545 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟