پرپشت کردن موها با 10 روش شگفت انگیز

این روزها، مساله ریزش مو به یکی از مشکلات رایج بین مردم تبدیل شده و از آنجا که مو یکی از عناصر زیبایی شناختی ظاهری بوده و در اولین برخورد به مقدار زیادی جلب توجه می‌نماید، کچلی و یا کم‌پشتی موها را می‌توان یکی از مشکلات بزرگ افراد محسوب کرد.

از جمله عوامل موثر در نازک‌شدن و ریزش مو می‌توان به استرس‌های شدید روحی یا جسمی، عدم تعادل هورمونی، کمبودهای تغذیه‌ای، آلودگی، انواع آلرژی، استفاده از محصولات آرایشی- بهداشتی بی‌کیفیت یا نامناسب و عامل وراثت اشاره نمود.

اگر شما نیز از این مشکل رنج می‌برید، بهتر است بدانید که نیازی به صرف هزینه‌های گزاف درمانی و خرید محصولات گران‌ قیمت نیست و شما می‌توانید به راحتی و با استفاده از درمان‌های طبیعی موهایی ضخیم و پرپشت داشته باشید. در اینجا فهرستی از مواد طبیعی قابل دسترس و ساده را به شما معرفی می‌کنیم که به کمک آن‌ها می‌توانید با مشکل نازک‌شدن ساقه موها و ریزش موها مقابله نمایید.

۱. تخم مرغ

برای افزایش ضخامت و پرپشت شدن مو به روش طبیعی، استفاده منظم از مواد پروتئینی ضروری است که در این زمینه تخم‌ مرغ بهترین گزینه است.

دستور کار:

روش اول: روش کار به این صورت است که ابتدا بسته به بلندی موها، باید ۱ یا ۲ تخم‌مرغ انتخاب کرده و خوب بهم بزنید. بعد از حمام و وقتی مو‌ها هنوز خیس هستند، ساقه‌ها را به خوبی به تخم‌مرغ آغشته کنید و حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید سپس مو‌ها را با آب ولرم و شامپو شستشو دهید. بهتر است از این روش یک یا ۲ بار در هفته استفاده کنید.

روش دوم: روش دوم به این شکل است که یک زرده تخم‌مرغ به اضافه یک قاشق غذاخوری روغن مو (تونیک مو) و دو قاشق غذاخوری آب (اختیاری) را با یکدیگر ترکیب می‌کنید و پوست سر خود را با این ترکیب ماساژ می‌دهید. از این روش نیز می‌توان یک بار در هفته استفاده کرد.

۲. روغن زیتون

استفاده از روغن زیتون به موهای شما حجم داده و باعث پرپشت شدن مو و نرمی و تقویت ریشه‌ها خواهد شد.

دستور کار:

پوست سر، ریشه و ساقه موها را با روغن زیتون گرم ماساژ دهید و بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه صبر کنید. سپس موها را با استفاده از یک شامپوی ملایم شستشو دهید. همچنین می‌توانید همین کار را شب انجام داده و صبح روز بعد موها را بشوئید. راه دیگر ترکیب روغن زیتون با عسل و آغشتن مو به این ترکیب است. به همان ترتیب گفته شده، این بار نیز باید حدود ۳۰ دقیقه صبر کرده و سپس موها را آبکشی کنید. از هر یک از روش‌های بالا می‌توان یک یا دو بار در هفته استفاده کرد.

۳. آووکادو

آووکادو با داشتن ویتامین E علاوه بر تقویت موها، باعث نرمی و خوش‌حالت شدن آن‌ها نیز می‌شود.

دستور کار:

برای تهیه ماسک آووکادوی خانگی یک عدد آووکادوی رسیده و یک عدد موز را خوب له کرده و با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون ترکیب کنید سپس این ترکیب را به مو‌ها مالیده و پوست سر را به خوبی با آن ماساژ دهید و حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید تا مواد مغذی این ترکیب جذب مو‌ها شوند. بعد از سپری شدن این مدت زمان، سر را با آب و شامپو شستشو دهید.

علاوه بر ماسک آووکادو و موز، یک ماسک مرطوب‌کننده ساده دیگر نیز می‌توان در منزل تهیه کرد. برای تهیه ماسک مرطوب‌کننده دو قاشق غذاخوری روغن جوانه گندم را با یک آووکادوی رسیده ترکیب کنید. داخل حمام و بعد از شامپوکردن موها، این ماسک را روی مو‌های خیس خود بمالید و ۲۰ دقیقه صبر کنید سپس مو‌ها را با آب ساده شستشو دهید. می‌توانید از هر یک از ماسک‌های گفته شده، یک بار در هفته استفاده کنید.

۴. دانه شنبلیله

برای جلوگیری از ریزش و تقویت و رشد بهتر مو‌ها از دانه شنبلیله استفاده کنید.

دستور کار:

۲ یا ۳ قاشق غذاخوری دانه شنبلیله را به مدت ۱۰ ساعت در آب خیس کرده و خمیر یک دستی از آن تهیه کنید. همچنین می‌توانید بنا به سلیقه خود ۲ قاشق چایخوری شیر نارگیل نیز به این خمیر اضافه کنید. ساقه مو‌ها و پوست سر را به این ترکیب آغشته نمایید و حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید. بعد از این مدت زمان، مو‌ها را با آب ولرم شستشو دهید. استفاده منظم از این ترکیب خشکی پوست سر را درمان کرده و به مرور باعث تقویت و ضخیم‌تر شدن ساقه مو‌ها می‌شود.

روش دوم استفاده از آبی است که دانه‌های شنبلیله در آن خیس خورده‌اند. در صورت شستشوی مو‌ها با این آب، نه تنها از شر شوره سر راحت خواهید شد بلکه به مرور شاهد افزایش رشد مو‌ها نیز خواهد بود.

۵. انگور فرنگی هندی

آنتی اکسیدان موجود در انگور فرنگی به همراه خاصیت ضد التهابی، ضد باکتریایی و لایه برداری این میوه باعث سلامت و شادابی و همچنین افزایش رشد موها می شود.

دستور کار:

یک قاشق غذاخوری انگور فرنگی را با دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل ترکیب کرده و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. روغن آن را گرفته و قبل از رفتن به رخت خواب، پوست سر خود را با آن ماساژ دهید و صبح روز بعد موها را به صورت همیشگی شامپو کرده و آبکشی نمایید. از این روش می توانید یک مرتبه در هفته استفاده کنید.

روش دوم استفاده از انگور فرنگی به این صورت است که یک چهارم پیمانه آب گرم را با یک و نیم پیمانه پودر انگور فرنگی ترکیب می کنید و اجازه می دهید برای ۱۰ دقیقه به همین شکل باقی بماند. سپس ترکیب را روی موها مالیده و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر می کنید. بهتر است موها را بعد از این مدت با آب ساده و بدون شامپو آبکشی کنید. از این روش هر چند هفته یکبار استفاده کنید. علاوه بر استفاده از ماسک انگور فرنگی، خوردن خود میوه یا عصاره آن به عنوان یک مکمل غذایی مفید به مرور باعث تقویت و بهبود رشد موها خواهد شد.

۶. روغن کرچک

ماساژ دادن پوست سر با روغن کرچک سرد یکی از ساده‌ترین و بهترین راه‌های داشتن موهای پرپشت و ضخیم بدون استفاده از داروهای شیمیایی است. روغن کرچک به دلیل داشتن ویسکوزیته بالا، به طور کامل از ساقه موها محافظت می‌نماید و باعث کاهش ریزش مو می‌شود. به علاوه وجود مقادیر زیادی ویتامین E و اسیدهای چرب در این روغن باعث افزایش رشد موها می‌شود.

دستور کار:

برای درمان ریزش مو کافی است به مقدار مساوی از روغن کرچک را با روغن نارگیل مخلوط کنید و ترکیب به دست آمده را به صورت دورانی به پوست سر بمالید. روغن کرچک به تنهایی نیز در درمان نازکی و ریزش موها موثر است اما ساقه‌ها را بیش از اندازه ضخیم خواهد کرد.

بعد از ماساژ کف سر، موها را شانه بزنید تا روغن به همه جای موها برسد و گره‌ای داخل موها باقی نماند. سپس یک حوله کوچک را با آب گرم مرطوب کرده و موها را با آن بپوشانید. حدود یک ساعت صبر کنید و بعد به روش همیشگی موهای خود را شامپو کنید. یک بار انجام این کار در هفته باعث ضخیم شدن تارهای مو و براق شدن و حفظ شادابی موها خواهد شد.

۷. آلوئه ورا

یکی دیگر از مواد طبیعی بسیار مفید برای درمان ریزش مو، گیاه آلوئه وراست. خاصیت مرطوب‌کنندگی این گیاه باعث افزایش ضخامت تارهای مو شده و همچنین PH پوست سر را نیز متعادل می‌نماید.

دستور کار:

برای درمان ریزش موها کافی است ژل داخل یک یا دو برگ گیاه آلوئه ورا را با چاقو خارج کرده و به پوست سر بمالید و بعد از حدود ۳۰ دقیقه سر را با آب ولرم شستشو دهید. برای نتیجه گرفتن از این روش بهتر است به طور منظم و هر هفته یک یا دو مرتبه این کار را تکرار کنید.

روش دوم، ترکیب دو قاشق چایخوری شیر نارگیل به اضافه ژل آلوئه ورای تازه است. روش کار به این صورت است که ابتدا ترکیب بالا را به پوست سر مالیده و حدود نیم ساعت بعد موها را با آب و شامپوی معمولی شستشو می‌دهید. بهتر است از این روش نیز یک یا دو مرتبه در هفته استفاده نمایید. نوشیدن روزانه یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا به صورت ناشتا نیز باعث بهبود سلامتی و افزایش رشد موها خواهد شد.

۸. برگ حنا

یکی دیگر از راه‌های طبیعی و ساده برای درمان ریزش مو، استفاده از گیاه حناست. برگ حنا رنگ طبیعی موها را بازیابی کرده و علاوه بر افزایش نرمی و استحکام موها، به مرور باعث ضخیم شدن و پرپشت شدن مو نیز خواهد شد.

دستور کار:

یک مشت برگ حنای تازه را با مقداری آب ترکیب کنید تا خمیر نرم و یکدستی به دست آید. ترکیب را حدود دو ساعت به حال خود رها کنید و بعد از سپری‌شدن این مدت، خمیر حنا را به موهای خود بمالید. سر را با یک کلاه مخصوص رنگ‌کردن مو بپوشانید و چند ساعتی صبر کنید. سپس موها را شامپو کنید تا حنای اضافه از لابلای موها خارج شود.

راه دیگر ترکیب پودر حنا با مقداری آب است به طوری که غلظت ترکیب چیزی شبیه به ماست شود. البته به جای آب می‌توانید از مقداری چای سبز نیز برای این تهیه این خمیر استفاده کنید. خمیر به دست آمده را یک شب به حال خود بگذارید و روز بعد یک تخم‌مرغ خام و دو قاشق چایخوری آبلیمو به آن اضافه کنید. خمیر حنا را به موها مالیده و اجازه دهید کاملا خشک شود. سپس موها را شامپو کنید و خوب با آب شستشو دهید.

توجه: حنا رنگ بسیار قوی دارد پس موقع استفاده از آن حتما دستکش بپوشید تا از قرمز شدن دست‌ها جلوگیری شود.

۹. بذر کتان

بذر کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که این خاصیت منجر به تقویت ریشه موها و افزایش ضخامت و پرپشت شدن موها خواهد شد.

دستور کار:

برای درمان نازکی تارهای مو کافی است یک چهارم پیمانه بذر کتان را برای یک شب در آب خیس کنید و صبح روز بعد، روی بذرهای خیس شده دو لیوان آب بریزید و آن را روی حرارت زیاد قرار دهید و مرتب هم بزنید. زمانی که غلظت مایع به شکل ژل درآمد، شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید خنک شود. در صورت تمایل می‌توانید به ترکیب بالا چند قطره روغن نیز اضافه کنید. وقتی خوب خنک شد، از این ژل به موها بمالید. ژل خانگی بذر کتان به خصوص برای موهای فر و موج‌دار بسیار مناسب است و باعث خوش‌حالت‌شدن آن‌ها می‌شود. خوردن بذر کتان تازه یا روغن کتان نیز باعث براق‌شدن و افزایش استحکام تارهای مو می‌شود.

۱۰. رژیم غذایی سالم

داشتن یک رژیم غذایی سالم و صحیح شامل انواع پروتئین، ویتامین و مواد معدنی، لازمه داشتن موهای سالم و قوی است. مصرف مواد پروتئینی و ویتامین B باعث افزایش استحکام، ضخامت و رشد بهتر موها خواهد شد. مواد پروتئینی مورد نیاز بدن شامل شیر، تخم‌مرغ، ماست یونانی، مرغ، ماهی، حبوبات، آجیل، دانه‌های خوراکی، غلات سبوس‌دار و سبزیجات تازه می‌شود.

تمامی موارد ذکر شده در اینجا، راه‌های ساده، کم هزینه و از همه مهم‌تر طبیعی می‌باشند که باعث بهبود رشد، افزایش استحکام و شفافیت موها خواهند شد و شما بدون نیاز به داروهای شیمیایی می‌توانید نازکی و ریزش موها را درمان نمایید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 480321 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟