قیمت تمام شده آب شرب چقدر است؟

به گزارش رکنا، هاشم امینی افزود: سازمان برنامه و بودجه، ما را مکلف کرده است که در حوزه کاهش تلفات نشتی، انشعاب غیر مجاز، شبکه‌های فرسوده و انشعابات فرسوده که مشهود است برنامه ریزی داشته باشیم.

این مقام مسئول درباره راهکارهای مدیریت آبی کشور برای استفاده بهینه گفت: ما حوزه مدیریت مصرف را شامل دو بخش کرده ایم، بخشی به مجموعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور برمی گردد و باید در حوزه مدیریت مصرف برنامه‌هایی را داشته باشیم از جمله جلوگیری از هدر رفت آب.

وی ادامه داد: حوزه هدررفت آب شامل مصارف واقعی و فیزیکی است مصارف واقعی مصارفی است که از شبکه‌های فرسوده، انشعابات فرسوده و نشتی و برنامه ریزی کرده ایم که در حوزه مدیریت آب برنامه‌های متنوعی را داشته باشیم.

سالانه در برنامه‌های شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور شرکت‌های استانی را مکلف می‌کنیم بخشی از شبکه را اصلاح بکنند.

هاشم امینی درباره قیمت تمام شده آب شرب افزود: آن چیزی که برای دولت تمام می‌شود یک مترمکعب ۱۵ هزار تومان است در صورتی که این آب را شرکت آب و فاضلاب با یارانه‌ای که برایش لحاظ می‌شود هزار یا زیر هزار تومان به مشترک واگذار می‌کند.

یک بطری آب حدود یک و نیم لیتر است یعنی بیش از ۷۵۰ بطری یک و نیم لیتری تقریبا یک مترمکعب است آبی که با کیفیت عالی از سیستم‌های پیشرفته اسمز معکوس تصفیه می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

معاون نظارت و بهره برداری شرکت آبفا کشور درباره راهکارهای کاهش مصرف آب در بخش خانگی بدون ایجاد مشکل در زندگی روزمره مردم گفت: با نصب سایه بان ساده مانند مقوای بزرگ، کارتن، یا یک پارچه‌ای که آفتاب به طور مستقیم به کولر نخورد و نیاز به هزینه کردن هم نیست می‌توانیم ۱۰ تا ۱۵ درصد مصرف آب را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: یکی از بخش‌های منزل که ما آب را زیادی مصرف می‌کنیم حوزه استحمام است.

سردوش‌های کاهنده که خیلی هزینه کمی دارد که در هر دقیقه بین ۱۵ تا ۲۰ لیتر اگر از این سردوش‌ها استفاده کنیم مصارف استحمام را کاهش می‌دهیم یا در آشپزخانه هم می‌توانیم پلاتورهای کاهنده را استفاده بکنیم یا آب‌هایی که امکان استفاده است و مواد شوینده در آن استفاده نمی‌شود این را کنار بگذاریم برای گلدان یا مصارف فضای سبز است.

هاشم امینی درباره هدر رفت آب بدلیل فرسودگی و یا تعویض نشدن به موقع لوله‌های آب افزود: بخش عمده‌ای از آبی که در حوزه انتقال هدر می‌رود در مصارف کشاورزی است.

کدخبر: 798672 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟