دولت می‌کوشد یارانه‌ها را به سمت کالابرگ سوق دهد

به گزارش رکنا : سیدجواد ساداتی‌نژاد روز چهارشنبه در نشست شورای اداری کاشان افزود: اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه ها که با دستور رییس جمهور در قالب واریز یارانه‌ها آغاز شده، در میان مدت به نفع مردم و تولیدکنندگان در حوزه غذا است.

وی ادامه داد: باید افزون بر ۲۰ میلیارد دلار در سال جاری برای تامین کالاهای اساسی هزینه می‌شد و در اعتبارهای بودجه مجلس نیز ۹ میلیارد دلار برای این مهم پیش‌بینی شده بود، بنابراین استمرار ارز ترجیحی برای اقتصاد کشور امکان ‌پذیر نبود و به طور حتم در ادامه، تورمی وحشتناک ایجاد می‌کرد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: افرادی که در شرایط کنونی از نوسان یا افزایش قیمت‌ها گلایه‌مند هستند، باید بدانند که اگر ارز ترجیحی حذف نمی‌شد شرایط کشور از وضعیت موجود بدتر می‌شد و این مهم را کارشناسان اقتصادی اثبات کردند.

وی گفت: اکنون جهان با بحران غذا روبه‌رو است و کشورهای همایسه و سایر کشورهای جهان گرفتار تامین کالاهای اساسی هستند، اما با دستور رییس جمهور و تلاش‌های شبانه‌روزی، کمبودی در تامین کالاهای اساسی کشور وجود ندارد.

ساداتی‌نژاد رشد قیمت کالاها در کشورهای جهان را اعجاب‌برانگیز بیان و اضافه کرد: یک کشتی کنجاله که یک هزار و ۳۰۰  میلیاد دلار قیمت داشته و یا روغنی که یک هزار و ۲۰۰ دلار بوده اکنون به ۲ هزارو ۵۰ دلار رسیده است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سیاست کشورهای جهان در حال تغییر است، گفت: کشورهایی که سیاست و تجارت آزاد کار می‌کردند با وجود مغایرت با قانون بین‌المللی، تعرفه عجیبی را روی کالاها می‌گذارند و برخی کشورها صادرات را محدود و یا ممنوع اعلام کرده‌اند.

وی تاکید کرد: در شرایط کنونی اقتصادی، تولیدکننده و مصرف‌کننده باید یکدیگر را حمایت کنند تا از این وضعیت عبور کنیم.

ساداتی‌نژاد افزود: برای جلوگیری از فشار به قشرهای آسیب‌پذیر، سه دهک پایین‌تر به صورت ویژه دیده شدند و در برنامه‌ریزی دولت برای تامین هزینه‌های معیشت اقلامی به این دهک‌ها پرداخت خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: دولت می‌کوشد یارانه‌ها را به سمت کالابرگ سوق دهد که مهمترین مزیت آن، رسیدن کالاهای اساسی به دست مردم است.

به گفته ساداتی‌نژاد، در میان‌مدت و بلند مدت تلاش دولت ارزان‌سازی غذا است و برای اینکه این مهم رخ داد با توجه به اینکه اکنون در جهان غذا و مواد اولیه در حال گران شدن است، یکی از مسایل آن افزایش بهره‌وری است که یکی از خصوصیات ویژه ارز ترجیحی ارتقا بهره‌وری در صنعت دام و طیور است.

وزیر جهاد کشاورزی، کشاورزان را یکی از قشرهای ضعیت جامعه دانست و گفت: حمایت از این قشر جزو اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است که بر این پایه قیمت گندم به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت.

وی ادامه داد: اکنون در کاشت دانه‌های روغنی مانند سویا به کشاورزان یارانه پرداخت می‌شود تا بتوان پایداری را حفظ کرد و از تولیدکنندگان مرغ و تخم‌مرغ نیز خرید تضمنی انجام می‌شود تا بدون نگرانی به تولید ادامه و این پایداری استمرار یابد.

وی، ارتقای مدیریت‌های جهاد کشاورزی در شمال استان اصفهان را یادآور شد و افزود: برنامه‌ریزی‌هایی برای تفویض اختیار و ارتقای خدمات‌دهی در دستور کار قرار دارد.

ساداتی‌نژاد از راه‌اندازی صندوق ویژه برای گل محمدی و گیاهان دارویی در سفر رییس جمهور به استان اصفهان خبر داد و گفت: این صندوق با اعتبارهای خوب می‌تواند از گلکاران و دست‌اندکاران  تولید گیاهان دارویی در مناطق کویری حمایت کند.

وی تصریح کرد: توسعه صنعت در منطقه کاشان به دلیل اقتصادی بودن این منطقه باید در ساخت شهرک صنعتی و شهرک ماهیان زینتی تسریع شود.

وزیر جهاد کشاوری افزود: با توجه به اینکه شهرک ماهیان زینتی در حاشیه آزادراه کاشان – قم قرار دارد، به عنوان یک زیرساخت گردشگری در کاشان محسوب می‌شود که امید می‌رود در سفر رییس جمهوری بتوان در تسریع ساخت آن گام برداشت.

وی خاطرنشان کرد: برای رفع مسایل شهرک‌های صنعتی با توجه به تعهدها و توافق‌های پیشین، اقدام‌هایی انجام شده اما به کندی پیش می‌رود.

وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: با توجه ظرفیت‌های خاص و تفاوت کاشان با سایر شهرستان‌ها که مدنظر رهبر انقلاب نیز بوده، به طور حتم حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم رییسی، رییس جمهور نیز به شهرستان کاشان سفر خواهد کرد.

وی افزود: کاشان در کنار تمامی حوزهای صنعتی و علمی، منطقه‌ای فرهنگی است و باید در این حوزه نگاه ویژه به این خطه شود که می‌کوشیم این مهم در سفر رییس جمهور  به استان اصفهان مطرح شود.

وی افزود: امام راحل، رهبر معظم انقلاب و رییسان جمهور پیشین و حتی حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهم رییسی زمانی که رییس قوه قضاییه بودند کاشان را در حد یک شهر معمولی ندیده‌اند.

وی، استقرار دادگاه‌های تجدید نظر، حج و زیارت و دفتر آستان قدس رضوی در  کاشان را یادآور شد و گفت: امور کاشان نمی‌توان با روش‌های معمولی و عادی اداری پیش ببرد برخی در مرکز استان نیز به این مهم واقف هستند بنابر این مدیران دستگاه‌ها باید ارتباط خود با وزارتخانه‌ها در مرکز بیشتر کنند.

وی تصریح کرد: حجم مسایل و مطالبه‌های کاشان رویه معمولی نیست که استان اصفهان با ۲۸ شهرستان بتواند پاسخگو باشد.

منبع : ایرنا

کدخبر: 792912 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟