وزیر جدید جهاد کشاورزی: حق کشاورزان را در قیمت‌های تضمینی می‌گیرم

به گزارش رکنا، در پایان بررسی صلاحیت کاظم خاوازی به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی و پس از سخنان نمایندگان موافق و مخالف، نمایندگان را تصدی وی به عنوان وزیر جهاد کشاورزی موافقت کردند.

بر این اساس از ۲۱۰ نماینده حاضر در جلسه علنی ۱۹۶ نفر رای موافق، ۱۵ نفر رای مخالف به خاوازی داده شد و چهار نفر رای ممتنع دادند.

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری امروز از برنامه های خاوازی در مجلس دفاع کرد.

کارنامه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

«کاظم خاوازی» متولد ۱۳۴۷، دارای دکتری تخصصی کشاورزی گرایش خاک‌شناسی از دانشگاه تربیت مدرس و معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی است.

از سوابق اجرایی وی می‌توان به معاون ترویج سازمان و سرپرست موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، رییس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور و رییس بخش تحقیقات بیولوژی خاک اشاره کرد.

خاوازی عضویت مدعو فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، مجری طرح ملی نظام نوین ترویج کشاورزی کشور، راه اندازی مرکز ثبت و کنترل کیفی مواد کودی در کشور، مجری برنامه‌های اقتصاد مقاومتی شرکت‌های دانش‌بنیان و انتقال یافته‌های تحقیقاتی به عرصه را نیز در کارنامه مدیریتی و اجرایی خود دارد.

وی در سال ۱۳۹۲ هم به عنوان خاک‌شناس ممتاز از سوی انجمن علوم خاک ایران به نمایندگی جامعه خاکشناسان کشور، انتخاب شده است.

رییس جمهوری در چهارم آذرماه ۱۳۹۸ پس از قبول استعفای «محمود حجتی» وزیر پیشین جهاد کشاورزی، در حکمی «عباس کشاورز» - معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی را به عنوان سرپرست «وزارت جهاد کشاورزی» منصوب کرد.

خاوازی: حق کشاورزان را در قیمت‌های تضمینی می‌گیرم

«کاظم خاوازی» صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه صحن علنی که به منظور بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی برگزار شده بود، گفت: یکی از برنامه‌های من، افزایش درآمد کشاورزان است؛ به این صورت که سود به صورت عادلانه بین اجزای مختلف زنجیره از تولید تا دسته بندی و فروش تقسیم شده و سهم تولیدکننده در فروش کالا از متوسط ۳۰ درصد کنونی به حداقل ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

انتقاد از نبود سیستم یکپارچه اطلاعات در بخش کشاورزی

وی ضمن انتقاد از نبود اطلاعات واقعی اظهار کرد: همواره با گلایه کشاورزان برای فروش محصول و از دست رفتن زحمات آنها مواجه هستیم؛ اگرچه بخشی از این نوسانات می‌تواند ناشی از حوادث طبیعی باشد اما نبود اطلاعات واقعی همچون سطح زیر کشت و نبود داده‌های صحیح و به هنگام برای تصمیم گیری و سیاست‌گذاری یکی از اصلی‌ترین دلایل این اتفاق است.

خاوازی یکی از مهم‌ترین راهکارهای رفع این معضل در کشورهای با کشاورزی پیشرفته را سیستم‌های یکپارچه اطلاعات داست و افزود: این سیستم ضمن تبادل داده در هر یک از حلقه‌های زنجیره، اطلاعات پایه حاکمیتی از جمله سطح زیر کشت را برای تصمیم‌گیری در اختیار فعالان حوزه‌های مختلف دولتی و غیردولتی قرار می‌دهد.

وی اظهار امیدواری کرد که با بهره گیری ظرفیت‌های کشور، فاز اول این سیستم طی یک سال آینده راه‌اندازی شود.

خاوازی امنیت غذایی، حمایت از منابع انسانی بخش و حفاظت از منابع پایه را سه ماموریت اصلی وزارت جهاد کشاورزی دانست و گفت: در بخش امنیت غذایی برای سه رکن تولید غذا، سلامت غذا و دسترسی غذا برای آحاد جامعه برنامه داریم.

وی تصریح کرد: برنامه خودکفایی گندم و شکر و خوداتکایی در برنج و دانه‌های روغنی را پیگیری کرده و برای جهش تولید روغن با ایجاد تنوع در سبد گیاهان روغنی، ارتقای سطح فناوری و دانش و بهبود مدیریت زنجیره برنامه‌های جدیدی داریم.

افزایش تامین داخلی بذر سبزی و صیفی به ۲۰ درصد

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با بیان اینکه وجود هسته‌های اولیه از مهم ترین عوامل موثر بر تولید است، افزود: در فرصت پیش رو برای تولید بذرهای وارداتی ریل‌گذاری‌های اساسی کرده و با سیاست‌های حمایتی و بهره‌گیری از توان بخش خصوصی، تا پایان دوره دولت تامین داخلی بذر سبزی و صیفی را از ۲ درصد فعلی به حداقل ۲۰ درصد خواهیم رساند.

خاوازی تولید نهاده را دومین عامل محدود کننده تولید دانست و گفت: تامین حداکثری بر پایه ظرفیت‌های داخل کشور با تمرکز بر علوفه‌های کم آب‌بر، ایجاد و تنوع بخشی منابع جایگزین و اصلاح فرمولازیسیون خوراک دام از جمله برنامه‌ها در این بخش خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه نظام توزیع کود نیازمند تحول است، بیان کرد : تا پایان دولت فعلی با حمایت بخش غیردولتی میزان خوداتکایی کودهای فسفاته را از ۳۰ به ۷۰ خواهیم رساند. همچنین برای توسعه مکانیزاسیون از تجهیزات در تمام حوزه‌ها از جمله شیلات و دامپروری و گلخانه به منظور کاهش وابستگی کشور استفاده خواهد شد.

لزوم حمایت هدفمند از بخش کشاورزی

خاوازی با بیان اینکه آزادترین اقتصادها نیز موضوع امنیت غذایی را به نوسانات بازار نمی‌سپارند، تاکید کرد: حمایت از بخش کشاورزی بیش از پیش ضروری است که این حمایت باید هدفمند و دقیق در طول زنجیره ارزش باشد.

وی همچنین افزایش پوشش بیمه کشاورزی به ویژه بیمه‌های پایه مانند سیل، تسریع پرداخت اعتبارات بانک کشاورزی، نوآوری در خدمات مالی با حضور استارتاپ‌های جهان و ایجاد تعامل بیشتر نهادهای مالی وابسته به بخش کشاروزی را از جمله برنامه‌هایش خواند.

وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی با اشاره به رشد صادرات گفت: به دنبال بازارهای مطمئن برای صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی خواهیم بود که در این زمینه موافقتنامه اتحادیه اوراسیا قویا پیگیری می‌شود.

خاوازی به لزوم بهره‌مندی از ظرفیت‌های مغفول اشاره کرد و گفت: هرچند از منابع آب و خاک بیش از اندازه استفاده کرده‌ایم اما ظرفیت‌های مغفول بسیاری وجود دارد که بدون کمترین فشار بر این منابع می‌تواند موجب افزایش تولید شود.

وی با اشاره به رکن دوم امنیت غذایی یعنی سلامت غذا اظهار کرد: طبیعی است که همه درباره باقی مانده سموم و آلاینده‌ها در محصولات تولیدی حساس باشیم. از بعد خارجی نیز موضوع سلامت برای توسعه صادرات اهمیت دارد.

خاوازی اطمینان خاطر داد: در این حوزه اجر ایی کردن نظام محصول گواهی شده، بهبود محتوای مواد غذایی در محصولات و پایش کیفیت محصولات را با قوت پیش می‌بریم.

وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی درباره دسترسی آسان آحاد جامه به عنوان رکن سوم امنیتی غذایی گفت: اختلاف قیمت محصول در کانون‌های تولید با مراکز فروش، یکی از موانع دسترسی مردم به غذای کافی است. در این راستا تلاش می‌کنیم با اصلاح نظام بازار و مشارکت محوری بخش خصوصی و استارتاپ‌های جوانی که عملکرد موفقی در بخش کشاورزی داشته‌اند، این بخش را بهبود دهیم.

وی حمایت از فعالان بخش کشاورزی، توجه به مسائل زنان روستایی، توجه به مسائل کوچ روستاییان در تامین نهاده ای مورد نیاز، مشارکت بهره‌بردارن در تصمیم‌گیری‌ها و جهت دهی بنیه کارشناسی به سمت حل مشکلات بخش کشاورزی را از دیگر برنامه‌های وزارت کشاورزی عنوان کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 557415 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟