آغاز خرید تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور توسط وزارت بهداشت از شرکت‌های دانش بنیان/آغازواکسیناسیون پنوموکوک در هرمزگان

بهرام عین‌اللهی در این مراسم که با هدف تجلیل از فعالان حوزه پیوند اعضاء و خیرین سلامت، به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و با همکاری آستان قدس رضوی، بنیاد قلب کاسپین، بیمارستان امام رضا علیه السلام، بیمارستان فوق تخصصی رضوی و بیمارستان پیوند اعضای منتصریه در مجتمع شهدای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، با بیان اینکه در سال‌های قبل از انقلاب وابستگی ما به غربی‌ها و استعمارگران همه جانبه بود، افزود: این وابستگی در حوزه‌های آموزش پزشکی و درمان هم مانند سایر بخش‌های کشور وجود داشت.

وی با اشاره به درمان مردم در کشور و در دوران قبل از انقلاب اسلامی گفت: در آن دوره، هموطنان ما ناچار به استفاده از خدمات پزشکان بی‌کیفیت کشورهای همسایه بودند و گاه برای دریافت ساده‌ترین درمان‌ها و پیش پا افتاده‌ترین اعمال جراحی ناچار به سفر به خارج از کشور می‌شدند. در آن دوره فقط ۹ دانشگاه علوم پزشکی در کشور وجود داشت و سالانه حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ دانشجو در این دانشگاه‌ها تربیت می‌شدند؛ حال آن که امروز ۶۷ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی، ۲۲ هزار عضو هیات علمی، ۲۷۰ هزار دانشجو و ۸ هزار دانشجوی خارجی در کشور داریم.  

وزیر بهداشت ارتقای شاخص امید به زندگی را از شاخص‌های مهم پیشرفت در حوزه پزشکی دانست و گفت: در سال‌های قبل از انقلاب، امید به زندگی حدود ۵۶ سال بود که در حال حاضر به ۷۶ سال رسیده است. از سوی دیگر با استقرار نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه و تلاش نیروهای بهداشتی و درمانی، شاهد کاهش میزان مرگ و میر نوزادان از ۳۲ در هر هزار تولد زنده به ۸ و کاهش مرگ و میر مادران باردار از ۲۵۵ در هر ۱۰۰هزار تولد زنده به ۲۵ در هر ۱۰۰هزار تولد زنده هستیم.  

عین‌اللهی از کاهش مرگ و میر کودکان کمتر از ۵ سال از ۱۳۵ در هر هزار تولد زنده  دوران قبل از انقلاب به ۱۴ در هر هزار تولد زنده را از دیگر شاخص های مقایسه ای  نظام سلامت کشورمان دانست و با تاکید بر مهار بسیاری از بیماری‌های واگیردار در کشورمان خاطرنشان کرد: در دوره‌ای در کشورمان فلج اطفال یک بیماری شایع بود، اما امروزه این بیماری همانند بسیاری از بیماری‌های دیگر ریشه کن و یا کنترل شده است. همچنین در بحث ساخت واکسن پیشرفت‌های شگرفی داشتیم؛ به طوری که در زمان کرونا شش نوع واکسن در کشور تولید شد و در پیشگیری و درمان کرونا نیز به نحوی عمل شد که سال گذشته از سوی سازمان بهداشت جهانی مورد تقدیر گرفتیم.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون با واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس در کشورمان  از روزهای گذشته آغاز شده است، گفت: این طرح به صورت آزمایشی ابتدا در استان هرمزگان در حال اجراست و امیدواریم تا سال آینده واکسیناسیون با این دو واکسن در کل کشور انجام گیرد.   

عین‌اللهی خطاب به دانشجویان گفت: شما دانشجویان امیدهای این کشورید و باید در عرصه تولید علم، پویا و مبتکر باشید؛ دانشجو باید بتواند با جست و جو در کلان داده‌ها و آگاهی از دانش روز دنیا، خود را رشد دهد و دانش و مهارتش را نه تنها در دوران تحصیل بلکه به صورت مداوم، به روزرسانی کند؛ در حال حاضر کتابخانه‌ها الکترونیک و دیجیتال شده و منابع علمی در سطح وسیعی در دسترس همگان قرار دارد. بنابراین مانعی برای دست یافتن به علم و منابع علمی روز دنیا وجود ندارد. امروز چشم امید مردم به شما دانشجویان است؛ چرا که شما دانشمندان و تحول آفرینان آینده عرصه علم و فناوری  هستید.

وزیر بهداشت با تاکید بر تقدم بهداشت و پیشگیری بر درمان، از تدوین و اجرای برنامه ملی سلامت خانواده در سال جاری خبر داد و عنوان کرد: در این برنامه هر فرد ایرانی، با کد ملی باید یک مراقب سلامت داشته باشد؛ مراقبی که او را بشناسد و برای او پرونده سلامت -و نه بیماری- تشکیل دهد. پویش ملی سلامت نیز مقدمه‌ طرح سلامت خانواده و برای اجرای غربالگری دو بیماری دیابت و فشارخون بالا بود که در کشور اجرا شد؛ بیش از ۴۶ میلیون نفر در آن مشارکت کردند و رکورد مشارکت مردم در حوزه سلامت، شکسته شد.

به گفته وی، طرح سلامت خانواده، یک طرح پیشگیری محور است که از امسال  ابتدا در ۵۹ شهرستان، سپس در ۹۵ و در حال حاضر در ۱۹۵ شهرستان کشور اجرایی شده و در آن، پرونده الکترونیک سلامت، نقشی اساسی و محوری دارد.

عین‌اللهی از حرکت کشور به سمت مرجعیت علمی در منطقه خبر داد و با بیان این مطلب که امروز تولیدات علمی باید نیاز محور و ناظر به حل مسائل کشور باشد، گفت: حضور فعال دانشجویان و استادان در مراکز تحقیقاتی ضروری است. در حال حاضر یک هزار و ۴۴۴ شرکت دانش بنیان و ۸۵۰ مرکز تحقیقاتی در حوزه سلامت در کشور فعالیت دارند که با حضور گسترده دانشجویان و اساتید، این مراکز  رونق بیشتری خواهند  گرفت.

وزیر بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد را از دانشگاه‌های پیشرو و دارای قدمت بالا در کشور توصیف کرد و افزود: اساتید بسیار برجسته‌ای در دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعالیت و نقش مهمی  در پیشرفت علمی کشور دارند. این دانشگاه در  آموزش علوم پزشکی از دهه‌های گذشته، پیشرو بوده و برای اولین بار، استفاده از شبیه سازها در حوزه آموزش از مشهد آغاز شد.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، عین اللهی با اشاره به حضور خود در اجلاس بین المللی ایمنی و کیفیت مراقبت های بهداشتی و درمانی در قطر، دیدار با وزیر بهداشت قطر و رییس دفتر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، یادآور شد: بسیاری از مقامات خارجی به توانمندی‌های بالای کشورمان در حوزه سلامت اذعان دارند؛ به خصوص که قوی‌ترین نظام سلامت منطقه به ویژه در حوزه نیروی انسانی متخصص، متعلق به جمهوری اسلامی ایران است.  

وی با بیان اینکه در کشورمان بهترین خیرین سلامت را داریم، از کمک سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی خیرین به حوزه سلامت در سال گذشته خبر داد و گفت: در همه حوزه‌ها از جمله آموزش، بهداشت، پژوهش، اورژانس و درمان شاهد کمک‌های ارزشمند خیرین سلامت هستیم؛ به طوری که در حال حاضر یکی از بهترین دانشکده های پزشکی منطقه در البرز و یکی از بهترین بیمارستان‌های اطفال (بیمارستان حکیم در جنوب شهر تهران) با کمک خیرین سلامت ساخته شده است.  

گفتنی است در مراسم جشن «ضیافت زندگی»   از اساتید، رؤسا، اعضای تیم‌های پیوند، دانشجویان،   کادر فعال در حوزه پیوند اعضاء و خیرین سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اهدای لوح تقدیر تجلیل به عمل آمد.


 

کدخبر: 975945 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟