افزایش آمار ایدز در همجنسگرایان مرد/ایدزی ها بیشتر 20 تا 30 ساله اند/40درصد زنان مبتلا به HIV مشهد از همسرشان گرفته‌اند

علی حسین‌پور، مسئول پیشگیری و کنترل اچ.‌آی.‌وی HIV و بیماری‌های آمیزشی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص اینکه با توجه به اخبار به نظر می آید آمار مبتلایان به ایدز در حال افزایش است به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: مبتلایان به ایدز در حال افزایش نیستند بلکه  به دلیل اطلاع رسانی و شیوه های تشخیص بیماری بیشتر شناسایی می شوند. مراجعه بیشتری برای تشخیص صورت می گیرد به همین دلیل به نظر می آید آمار رو به افزایش است.این بیماری به گونه ای است که 10 سال بدون علائم در بدن بیمار می ماند و بعد از ده سال علائمش پدیدار می شود.درگذشته اینگونه بود که تا بیمار علائمی نداشت مراجعه نمی کرد اما اکنون مراجعه بدون علائم به مرکز شناسایی بیشتر شده است.

آمار زنان مبتلا به ایذر رو به افزایش است

مسئول پیشگیری و کنترل اچ.‌آی.‌وی و بیماری‌های آمیزشی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص نسبت جنسیتی این بیماری در کشوراینگونه گفت: می توان گفت زنان بیشتر به این بیماری منتقل می شوند. بیشترین مواردی که شناخته می شود با دلایل جنسی است و در زنان بیشتر دیده  شده است و زودتر مطلع می شوند. به دلایل متعدد این بیماری به زنان راحت تر منتقل می شود  و می توان ادعا کرد که در زنان بیشتر دیده می شود.سیر رشد این بیماری در زنان در حال افزایش است.اغلب این زنان مبتلا همسران مردانی هستند که اعتیاد تزریقی دارند و سابقه محکومیت زندان داشته اند.ولی موارد شناسایی شده بیشتر زنان هستند.

مبتلایان بیشتر در سن 20 تا 30 ساله ها هستند

وی در مورد اینکه ایدز بیشتر در چه سنینی دیده می شود، گفت: روال این بیماری این گونه است که کسانی که از طریق روابط ناایمن جنسی مبتلا می شوند در سنین پائین تر هستند و معتادان تزریقی مبتلا به ایدز بیشتر در سنین 30 سال هستند.با این اهمیت که مبتلایان بیشتر در سن 20 تا 30 ساله ها هستند.

سه مسیر پر خطر که به ایدز ختم می شود

علی حسین‌پور در مورد اینکه راه های انتقال نسبت به گذشته چه تغییراتی کرده است اینگونه توضیح داد: ایدز سه راه انتقال بیشتر ندارد .یا جنسی است یا از راه اعتیاد تزریقی و یا از طریق خون مادر مبتلا به جنین است.با توجه به اقدامات وزارت بهداشت تمام مادرانی که در خانه های بهداشت پرونده دارند تست HIV داده و با شناسایی روند درمانی را طی خواهند کرد.مگر اینکه مادر تحت پوشش خانه های بهداشت نباشد. با این روش ها انتقال مادر به فرزند تا حدودی کنترل شده است و با دارو، انتقال آن به جنین از بین می رود با داروهای ضد ویروس وزایمان هایی با نوزادان سالم خواهیم داشت.حتی اگر مادر مبتلا باشد نوزاد سالم به دنیا می آید.

در انتقال خون در بیمارستان ها هم که سالهاست منتفی شده است و افراد قبل از اهدای خون تست می شوند و در صورت ابتلا تحت درمان قرار می گیرند.در بیمارستان ها هم به خاطر رعایت موارد بهداشتی اتوکلاب و استریلازسیون و رعایت احتیاط از جانب پرسنل امکانپذیر نیست.تنها چیزی که باقی می ماند ابتلا در معتادان تزریقی است.که با راه اندازی مراکز گذری و ارائه سرنگ ودادن و وسایل پیشگیری و ارائه دارو و آموزش به معتادان مبتلا از  این طریق هم کمتر شده است.

تنها بحثی که باقی می ماند و مشکل ساز است ارتباطات جنسی است که افراد آگاهی کمتری در این مورد دارند وجانب احتیاط را رعایت نمی کنند.آموزش ندیدند و نمی دانند برای دریافت آن باید به کجا مراجعه کنند و وسایل پیشگیری دریافت کنند. به دلایل متعدد فقط این مورد می تواند آسیب زا باشد.

آمار ابتلا به ایدز با تتو و کاشت ناخن و حجامت

 مسئول پیشگیری و کنترل اچ.‌آی.‌وی و بیماری‌های آمیزشی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص اینکه تتو ، کاشت ناخن ، حجامت می تواند در انتقال این بیماری تاثیر داشته باشد گفت: این موارد راه انتقال قطعی نیست ،چون این ویروس در خارج از بدن غیر فعال می شود. آنچه باید مورد توجه باشد این است که خدمات این چنینی کجا و توسط چه فردی انجام می شود.می توان گفت تقریبا این موراد به ندرت اتفاق می افتد.مهمترین راه انتقال ایدز از طریق خون است که  به دلیل دوره کرونا مردم مدام در حال استفاده از الکل برای ضدعفونی دست ها و وسایل شان هستند وهمین مورد ابتلا را از این طریق کاهش می دهد.

آمار ابتلا به ایدز در همجنسگرایان و ترنس ها

وی در مورد اینکه ابتلا در همجنسگرایان  و ترنس ها چقدر مشهود است گفت: افراد وقتی به مراکز مشاوره مراجعه می کنند راه ابتلا به بیماری را به دلایلی پنهان می کنند یا دلایل غیرواقع می گویند و نمی توان به دلایل ابتلایی که افراد خود اظهاری می کنند تکیه کرد.اگر بخواهیم اثبات کنیم باید« ژتو تایپ» بگیریم تست سنگینی است و  با مقایسه عامل  ورودی به نتیجه برسیم.هر راهی که خون وارد بدن فرد شود می تواند دلیل ابتلا باشد.

روش های امروزی ابتلا به ایدز

مسئول پیشگیری و کنترل اچ.‌آی.‌وی و بیماری‌های آمیزشی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مورد روش درمان گفت:اکنون داروها و آزمایش های  شناسایی  بیماری ایدز همه رایگان است . آزمایش های دوره ای و     pcr و مشاوره های رفتاری در مسیر رویروس شناسی همه رایگان است ولی اگر بیمار بخواهد این آزمایش ها را به صورت آزاد انجام دهد هزینه بالایی  برایش خواهد داشت اما در مراکز مشاوره ایدز با حضور روانشناسان وپزشکان متخصص عفونی به صورت رایگان خدمات می دهند.ضمن اینکه تمام تلاش ما این است که اطلاعات بیماران پنهان بماند تا اعتمادش به مرکز سلب نشود و حتما برای دریافت دارو و تکمیل روند درمان  به مراکز مراجعه کند تا روند انتقال قطع شود.این موضوع در درمان ایدز نقطه قوت آن است که بیمار به محض آغاز درمان وتنها مصرف یک عدد قرص به صورت روزانه دیگر ناقل نیست و اگر این مسیر را با مراکز مشاوره طی کند تا 6 ماه آینده بهبود نسبی می یابد.باید توجه کنیم که hiv درمان قطعی ندارد. با این روند  دارو میتواند کاری کند که تکثیر ویروس در خون انجام نشود و تا حدی کنترل می کند.

مردم مراکز مشاوره ایدز را چگونه شناسایی کنند

وی در مورد اینکه مردم چگونه مراکز مشاوره را پیدا کنند و مراجعه کنند گفت: مردم برای اطلاع از مراکزمشاوره باید به سایت وزارت بهداشت مراجعه کنند و در قسمت بیماری های واگیر آدرس و شماره تماس های این مراکز را دریافت کنند.در  سایت دانشگاه های علوم پزشکی هم این مراکز معرفی شدند علاوه بر اینکه در تمامی شهرستان ها یک مرکز مشاوره شناسایی بیماران واگیر وجود دارد که مردم به راحتی دسترسی خواهند داشت.

چالش بزرگ کارد درما با بیماران مبتلا به ایدز

حسین‌پور، در مورد اینکه بزرگترین چالشی که کادر درمان این بیماران با آن مواجه است چنین بیان داشت :بزرگترین چالش فعالان حوزه پزشکی در این بیماری «برچسب زدن» است .افراد از اینکه به آنها برچسب و یا انگ بخورد  هراس دارند و نمی توانند برای خوداظهاری و مشاوره گرفتن به مراکز مراجعه کنند. مردم هراسی این بیماری از آن روست که یکی از روش های مهم انتقال موضوعات جنسی و روابط پر خطر است. افرادی که از راههای دیگر منتقل می شوند هم با این طرز تفکر مورد قضاوت قرار می گیرند علی الخصوص زنانی که از همسران معتاد خود مبتلا می شوند. به گونه ای که 40 درصد از مبتلایان به ایدز در مشهد زنانی هستند که از طریق همسرشان مبتلا شدند.

کدام استان ایران بیشترین مبتلا به ایدز را دارد؟

وی در خصوص اینکه کدام استان کشور بیشترین آمار مبتلایان به ایدز را دارد چنین گفت:بنا به نسبت جمعیتی و فرهنگی و اجتماعی و حتی مولفه های دیگری مانند وضعیت اقتصادی می تواند آمار متفاوت باشد.در شهری فعالان زیادی در این خصوص فرهنگسازی می کنند تعداد مراجعین بالاست و آمار شناسایی بالا خواهد بود اما در شهری دیگر که فعالیت های اجتماعی در راستای فرهنگ سازی شناسایی بیماران کمتر بوده آمار پایین است،پس به طور نسبی می توان فقط بر اساس آمار جمعیتی گفت در تهران به دلیل جمعیت بالا می تواند آمار مبتلایان بیشتری داشته باشیم.

وضعیت ابتلا به ایدز در زندان ها

علی حسین‌پور، مسئول پیشگیری و کنترل اچ.‌آی.‌وی و بیماری‌های آمیزشی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به این سوال که بیشترین کلونی ایدزی ها در زندان ها بود الان در چه وضعیتی است؟ گفت: قبل از سال 70 بیشترین آمار مبتلایان و ناقلان در زندان ها بود اما طی این سالها با الزام تست hiv آمار ایدز در زندان ها کنترل شده است.

افزایش آمار مبتلایان به ایدز در همجنسگرایان مرد

مسئول پیشگیری و کنترل اچ.‌آی.‌وی و بیماری‌های آمیزشی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص اینکه انتقال ایدز در افرادTerans و همجنسگرایان را چگونه می شود کنترل کرد گفت: این افراد هم مانند دیگر مبتلایان باید شناسایی و تحت درمان قرار بگیرند ولی متاسفانه خوداظهاری نمی کنند و باعث انتقال بیماری و گسترده شدن آن و تحمیل هزینه به سیستم بهداشت و درمان می شوند.این موضوع که مطرح کردید خیلی مهم است ،الان در تمام دنیا یکی از دلایل اصلی انتقال بیماری ایدز ارتباط همجنسگرایی مردانه است.این واقعیتی است که عدم اطلاع رسانی آن  آسیب های فراوانی می زند. بهترین راهکار پرهیز از چنین روابط است.

 

کدخبر: 975330 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟