وضعیت معیشت کارگران سال آینده اسفناک خواهد بود/دولت خود را فرمانده شورایعالی کار می‌داند و  سمت کارفرما غش می‌کند

سید احمد نبوی مشاور وزیر و مدیر کل اسبق وزارت کار و رفاه و تأمین اجتماعی درباره دولتی بودن شورایعالی کار به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: ضعف اصلی شورایعالی کار این است که با این نگاه مدیریت می‌شود، دولت خود را در کسوت فرماندهی شورایعالی کار و رئیس دو ضلع دیگر این مثلث می‌داند و در موارد بسیاری بعضا به سمت کارفرما غش می‌کند تا کارگر‌ها.

وی با ناکارآمد دانستن شورایعالی کار در احقاق حقوق کارگران افزود: با شرایط حاکم شورایعالی کار، کارکرد و توانش را برای احقاق حقوق کارگران از دست داده است.

قطعاً در تعیین دستمزد کارگران در ۱۴۰۳ شاهد تغییری نخواهیم بود

این مدیرکل اسبق وزارت کار و رفاه و تأمین اجتماعی معتقد است: قطعاً در تعیین دستمزد کارگران در ۱۴۰۳ شاهد تغییری نخواهیم بود و باز سناریوی پوسیده قهر وزیر و دعوا با کارفرمایان را برای دلخوشکنک کارگران اجرا می‌کنند.

کارگران وضعیت معیشتی اسفناکی را در سال آینده تجربه خواهند کرد

وی این دوره تعیین دستمزد کارگران را به دلایل رشد تورم و فاصله دو برابری حداقل دستمزد با خط فقر، حتی در صورت دو برابر شدن دستمزد‌ها  ناعادلانه خواند و افزود: کارگران وضعیت معیشتی اسفناکی را در سال آینده تجربه خواهند کرد و موج نارضایتی در این قشر ایجاد خواهد شد.

جامعه کارگری هیچ راهی جز ایجاد یک پارلمان قوی ندارد

مدیر کل حزب همت با ارائه پیشنهادی بیان کرد: پیشنهاد دقیق من برای سال آینده ایجاد پارلمان کارگری در کشوراست. جامعه کارگری هیچ راهی جز ایجاد یک پارلمان قوی ندارد.

انتخابات باید از کف شروع شود

وی در ادامه تشریح کرد: کارگر‌ها نه در غالب انجمن های صنفی نه در غالب شورا‌های اسلامی کار، بلکه در غالب سندیکا‌ها و اتحادیه‌های گسترده قانونی و در واقع با انتخاب نمایندگان خود در شهرستان‌ها و آوردن آن‌ها به تشکیلات استانی باید بالا بیایند. انتخابات باید از کف شروع شود تا پارلمان کارگری شکل واقعی خود را بگیرد مانند نظام مهندسی نظام پزشکی و دیگر سازوکار‌هایی که موفق‌تر از شورایعالی کار عمل می‌کنند.

 نبوی با انتقاد از عملکرد خانه کارگر در سال‌های گذشته به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: متأسفانه یک خانه کارگری داشتیم که چهل سال در مسیر حق طلبی کارگران انحراف ایجاد کرد و رسیدن به حق کارگران به مطالباتشان را به تعویق انداخت.

وی معتقد است پارلمان کارگری باید شکل بگیرد تا وضعیت کارگران بهبود یابد.

 در پایان گفت: در کتابی که با مشارکت حدود صد کارشناس در این حوزه نوشته شده است با عنوان« برنامه تحول در وزارت کار و رفاه و تعاون» تنها برنامه واقعی تحول در کشور برای قانون کار در وزارتخانه مربوطه است که در آن یکی از پیشنهادات ما مصوب شدن« قانون پارلمان کارگری» است که تنها راه نجات کارگران از وضعیت موجود می‌تواند باشد.

 

کدخبر: 974283 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟