۳۰ درصد خانوار ایرانی هیچ شاغلی ندارند/ افغانستانی‌ها پول خالص از ایران می برند تا وطنشان را بسازند/ بازگشایی حساب بانکی برای اتباع الزامی است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، اکثریت افغانستانی ها که با حاکمیت طالبان وارد ایران شدند درآمد‌هایشان را برای ساخت خانه و زندگی به کشورشان می‌فرستند. با اینکه در کشور ما کار می‌کنند حاصل دسترنجشان را وارد چرخه اقتصادی ایران نمی‌کنند، اما در یارانه‌ها و حامل های انرژی با مردم سهیم شدند، خرید نان و کالا‌های ضروری، استفاده از خدمات حمل و نقل و سرانه‌های فضای سبزوغیره مواردی است که می توان از آن نام برد.

آنان با شگرد‌های مختلف به صورت رایگان از اورژانس خدمات رایگان درمان دریافت می‌کنند چرا که مراجعه به بیمارستان‌های دولتی هم حتی برایشان خرج زیادی دارد. این رفتار‌ها نشانه از این دارد که این مهاجران با تیزهوشی از امکانات کشور به نفع خود استفاده می‌کنند بدون اینکه هزینه‌های آن را پرداخت کنند.

روایت یک مهاجر

بسیاری از آنان در مشاغلی که در دست ایرانی‌ها بود با دستمزد پایین‌تر مشغول به کار شده اند. در یک مجموعه ورزشی در تهران،99 درصد کارگران آن اتباع افغانی هستند .یکی از این کارگران در گفتگو با خبرنگار رکنا گفت: اینجا کار می‌کنم و دستمزد را برای پدر که در افغانستان است می‌فرستیم، او در هرات مانده و خانه‌مان را می‌سازد. او در ادامه می‌گوید: قصد ماندن در ایران را ندارد و او با دو خواهرش و مادرش برای کار کردن به ایران آمدند و بعد از اینکه پول کافی را پس انداز کردند به کشورشان بازخواهند گشت.

او با اینکه از زندگی در ایران راضی بود افزود: صبح‌ها ورزش می‌کنم بعد آن ساعت ۹ صبح به کلاس زبان می‌روم و ساعت ۱۱ به محل کارم می‌آیم تا ساعت ۸ شب کار می‌کنم.

از دلایل برگشتش به افغانستان اینگونه گفت: از وقتی حکومت افغانستان تغییر کرده شرایط خیلی مطلوب‌تر از قبل شده و زیر ساخت‌های خدمات‌رسانی مانند راه‌سازی و امنیت در حال افزایش است.

این مهاجر افغان با اشاره به دلیل مهاجرتش به ایران ادامه داد: تنها دلیلی که به ایران آمدیم برای کار بود چون در افغانستان بیکاری زیاد است. اینجا کار می کنیم، تا زندگی مان را در افغانستان بسازیم و بازگردیم.

۳۰ درصد خانواده‌های ایرانی هیچ شاغلی ندارند

اردشیر گراوند- پژوهشگر اجتماعی  به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: نزدیک به ۳۰ درصد از خانواده‌های ایرانی هیچ شاغلی ندارند. با اینکه این افراد تحصیلات کافی دارند ولی در هیچ شغلی مشغول به کار نیستند.

اردشیر گراوند در ادامه افزود: این موضوع نقص در سیستم توسعه کسب و کار در ایران را نشان می‌دهد که وظیفه حکمرانی است تا دلایل و عوامل آن را پایش کند.

اشغال ۲ میلیون شغل توسط افغان‌ها

گراوند در پاسخ به اینکه افغان‌ها درآمد‌هایشان را به افغانستان می‌فرستند گفت: با اینکه در حال حاضرارزش پول ملی ما افت داشته ولی خارج شدن این حجم از سرمایه از کشور در قالب دستمزد ضرر زیادی به اقتصاد کشور وارد می‌کند. در خوش بینانه‌ترین حالت ۲ میلیون فرصت شغلی ما در دست افغانستانی ها قرار دارد و این مشاغل در سطوح پایین است که باعث ایجاد بیکاری در کشور در میان جوانان می‌شود.

خارج کردن پول ملی از کشور توسط افغانستانی ها

وی در ادامه با اشاره به مشاغلی که افغانستانی ها اشغال کرده‌اند گفت: اغلب مشاغلی که آنان اشغال کرده‌اند مشاغلی هستند که اکثریت خدماتی و "پول خالص بر" است. مانند همین کار‌های خدماتی و خالص که مالیات هم بابت آن نمی‌پردازند.

این پژوهشگر اجتماعی  با انتقاد از استفاده بدون برنامه اتباع از یارانه های مردم در کشور تأکید کرد: اگر فرض کنیم که ۳۰ درصد این درآمد را هزینه خورد و خوراک و مسکن می‌کنند باز در این موارد هم دارند از سوبسید‌ها و یارانه‌های ما استفاده می‌کنند. آن‌ها  اساساً دارند پول خالص خارج می‌کنند. در همه کشور‌ها چنین موردی وجود دارد اما تحت مدیریت قرار دارد تا به چرخه اقتصاد داخلی ضربه وارد نکند.

در ایران فقط پول خارج می شود!

وی در ادمه افزود: فرستادن پول از کشوری به کشور دیگر در گذشته هم مرسوم بود و جوانان ایرانی برای کار به ژاپن می‌رفتند و پولشان را به ایران می‌فرستادند. اما مسأله این است که الان ایرانی‌ها پول هم برای فرزندانشان که مهاجرت کرده‌اند از ایران پول می‌فرستند.

ضرورت ساماندهی به حوزه اتباع

گراوند با تأکید بر اینکه بار‌ها درخواست کردیم که برای افغان‌ها در بدو ورود حساب بانکی باز کنید ادامه داد: بار‌ها به مسئولین گفته‌ شده برای هر آن کس که به ایران واردمی شود به خصوص افغانستانی ها  در بدو ورود و اشتغال حساب بانکی باز کنید تا درآمد‌هایشان به صورت رسمی واریز شود و کارفرمایان حتما در حساب بانکی حقوق آنان را پرداخت کنند تا پولشان در چرخش مالی کشور بماند. وقتی دارند از خدمات درمانی و دارویی و یارانه‌ای ما استفاد می‌کنند حداقل بتوانیم مالیات و بیمه دریافت کنیم.

جوانان ایرانی کار نمی کنند،افغانستانی ها دارند ما را به خودشان نیازمند می کنند

وی در خصوص استقبال کارفرما از به کار‌گیری نیروی اتباع گفت: اداره تأمین اجتماعی سختگیری‌های زیادی در نیروی کار ایرانی دارد برای همین است که کارفرما تمایل دارد نیروی کار خود را از اتباع تأمین کند تا درگیری‌های بیمه و غیره را نداشته باشد و حقوق کمتری هم پرداخت می‌کنند و مناسبات اجتماعی که باعث تعلل در روال کاری شود را معمولاً ندارند. و چون خارجی هستند بله چشم گویی‌شان بالاست.

گراوند تأکید کرد: جوانان ما کار‌هایی که افغانی‌ها به دست می‌گیرند را انجام نمی‌دهد در گذشته کارگران افغانستانی کار‌های سخت ساختمانی را انجام می‌دادند ولی الان در مشاغل تخصصی‌تر هم فعال هستند. مانند برق و کناف وصنایع وغیره. این موضوع دو آفت دارد، انفصال نیروی انسانی از این فعالیت‌ها و نیازمندی ایرانی‌ها به این رده‌های شغلی.

کار نباید برای جوانان ایرانی عار باشد

وی ادامه داد: سیستم توسعه کشور باید به سمتی سوق یابد که جوانان ایرانی هم به انجام این مشاغل تمایل داشته باشند و دیگر اینکه رسانه‌ها هم در ترغیب جوانان به اشتغال جوانان در این ردیف‌های شغلی نقش ایفا کنند و انجام این کار‌ها را برای کشور خودشان افتخاربدانند.

این جامعه‌شناس با توجه به اینکه درسال‌های اخیر اتفاقات خوبی افتاده است ولی نیاز به تلاش بیشتراست افزود: دولت در ساماندهی آنان اقداماتی داشته است اما کافی نبوده، مدیریت اتباع خارجی در ایران باید از مسائل معیشتی درمانی و حمل و نقل و امنیتی آغاز شود. 

 

 

کدخبر: 973395 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟