فرونشست زمین در دریای خزر در حد فرضیه است/سیاست روسیه کاهش حقآبه دریای خزر نیست

به گزارش رکنا، یکی از موضوعاتی که در هفته‌های اخیر درباره دریای خزر خبرساز شده است، موضوع فرونشست زمین در دریای خزر است. به گفته علی بیت الهی - رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی - عقب‌رفت آب دریای خزر باعث شده که در استان پر آب مازندران فرونشست به سمت دریا به ۹ سانتی‌متر در سال برسد.

حالا مجتبی ذوالجودی در گفت و گو با ایسنا درباره موضوع «فرونشست زمین در دریای خزر» گفت: فرونشست در دریا معمولاً به این صورت مصداق ندارد بلکه به علت برداشت زیاد از آب‌های زیر زمینی در مناطقی مانند فلات مرکزی ممکن است رخ دهد بنابراین به نظر من الان بحث فرونشست در دریای خزر خیلی مطرح نیست و اگر هم مطرح است در حد یک فرضیه است.

وی با اشاره به نوسانات سطح آب دریای خزر در دوره‌های مختلف گفت: در حدود ۲۰ سال پیش همین مشکل وجود داشت و بالا آمدن سطح آب موجب ورود آن به سواحل و ایجاد اشکال در فعالیت تاسیسات شده بود.

فرونشست زمین در دریای خزر در حد فرضیه است

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست درادامه با اشاره به نگرانی از طولانی شدن روند کاهش تراز آب دریای خزر در حال حاضر اظهار کرد: روند کاهش سطح آب دریای خزر نسبت به دوره‌های قبلی طولانی‌تر شده است. طبق آخرین آماری که دریافت کرده‌ام شدت کاهش سطح آب دریای خزر اکنون کمتر شده است. عواملی مانند خشکسالی، کم‌بارشی و نحوه مدیریت منابع آب در این زمینه اثرگذار است

وی راهکار مدیریت این موضوع را همکاری پنج کشور حاشیه دریای خزر ذکر و تاکید کرد: تراز آب دریای خزر یکی از پروتکل‌های مد نظر کنوانسیون تهران است که الان در حال دنبال شدن است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به منبع اصلی آب دریای خزر گفت: بالای ۸۰ درصد از آب این پهنه آبی از طریق کانال ولگا تامین می‌شود. به نظر می‌رسد سیاست روسیه هم کاهش حقآبه دریای خزر نیست بلکه در آن کشور هم شرایط خاصی وجود داشته و قرار شد در بحث‌های کارشناسی صحبت کرده و مشکل را ریشه‌یابی کنیم البته شرایط اقلیمی عامل اصلی کاهش سطح آب دریای خزر است و باید با مدیریت مشترک بین پنج کشور حاشیه این پهنه آبی این مشکل حداقل برسد. به این منظور در یک سال اخیر نشست‌هایی در کشور حاشیه‌ای دریای خزر از جمله تهران برگزار شده است. امیدوارم با سیاستگذاری‌های این کشورها و همگرایی بیشتر شرایط بهتری را برای دریای خزر رقم بزنیم.

ذوالجودی در پایان اظهار کرد: به‌طور قطع کشورهای حاشیه شمال دریای خزر بیشترین آسیب را خواهند دید چون دریا در آن منطقه کمترین عمق را دارند ولی اعماق دریای خزر سمت ایران زیاد است بنابراین با تهدید کمتری از لحاظ کاهش تراز آب دریا روبروست.

 

کدخبر: 973035 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟