پسروی آب حدود ۱.۵ میلیون مترمربع ساحل غرب مازندران را خشک کرد

به گزارش رکنا، طبق آمار، سطح آب دریای خزر طی چهار سال گذشته حدود ۳۸ سانتی متر کاهش داشته است و در اثر کاهش ۱۷۰ سانتیمتری سطح آب خزر از دهه ۷۰ تاکنون بنا بر بررسی های کارشناسی مسوولان مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر این عقب نشینی قابل ملاحظه دریا به افزایش گستره زیادی از عرصه ساحلی در سواحل شمالی به ویژه غرب مازندران منجر شده است.

بر اساس مطالعه صورت گرفته در سال ٢٠١٧ مشخص شد که آب خزر تا سال ٢٠۵٠ پسروی خواهد داشت و این پسروی بنا به گفته کارشناسان به علت تغییر اقلیم است که احتمال افزایش هم دارد در حالی که حدود ۵۰ درصد پسروی دریایی خزر به سرعت تبخیر آب در آن بر می گردد و در صورتی این روند با این سرعت ادامه یابد ٢٠ تا ٢۵ درصد مساحت خزر در بخش شمالی که سواحل روسیه را شامل می شود، کاهش خواهد داشت.

نتایج این مطالعات همچنین شان داده فقط در سال های ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰ سطح آب دریای خزر با کاهش حدود ۵۰ سانتیمتری مواجه بوده است که این رخداد به عقب نشینی دریا از ۲۰ متر تا ۱۵۰ متر در سواحل مختلف منجر شده است.

مهرداد خزایی پول روز دوشنبه افزود : طبق دستورالعمل های ابلاغی، محدوده ساحلی خشک شده در نوشهر باید به نام دولت ثبت شود و هم اینک برنامه ریزی شده در نخستین گام حدود ۵۵ هکتار از این محدوده ساحلی خشک شده که ارزش ریالی آن حدود 800 هزار میلیارد ریال است به نام دولت ثبت شود.

وی اظهار کرد : با گذر زمان در دیگر شهرستان های ساحلی خطه غربی استان هم چنین اقداماتی انجام خواهد گرفت و افزون بر آن مهم ترین سیاست راهبردی در این بخش واگذاری عرصه به مسوولان محلی به ویژه شوراها و دهیاران به منظور سرمایه گذاری برای جذب گردشگران و مسافران است.

وی توضیح داد: به عنوان نمونه در نوشهر حدود ۲۳ سرمایه گذار اعلام آمادگی کردند تا در محدوده ساحلی این شهرستان با ایجاد تاسیسات گردشگری سرمایه گذاری کنند که تاکنون با سرمایه گذاری تعداد ۱۳ مورد موافقت شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر گفت : بیشترین سرمایه گذاری هم در زمینه تفریحات دریایی ، ورزش های آبی ، گردشگری دریایی و سایر بخش ها بوده که پس از ثبت محدوده خشک شده به نام دولت در گام بعدی سعی می شود در این محدوده ساحلی سرمایه گذاری شود.

محدوده حریم ساحلی غرب مازندران حدود هشت هزار و ۵۲۰ هکتار است.

نور ، نوشهر ، تنکابن ، عباس آباد ، چالوس و رامسر جزو شهرستان های ساحلی خطه غربی مازندران محسوب می شود و به علت همسایگی این شهرستان های ساحلی با دریا ، جنگل های سرسبز منطقه هیرکانی ، آثار تاریخی و فرهنگی ، جاذبه های گردشگری و آثار طبیعی مانند تالاب ها ، بوستان ها ، چشمه سارهای جوشان از دیرباز تاکنون خاستگاه میلیون ها مسافر و گردشگر بوده است .

 

کدخبر: 971697 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟