کوهنوردان در روزهای برفی به هشدارها توجه نمی‌کنند

به گزارش رکنا، بابک محمودی با انتقاد از برخی از کوهنوردان حرفه‌ای و علاقه‌مندان به کوه‌نوردی گفت: متاسفانه با وجود اعلان هشدارهای هواشناسی مبنی بر بارش برف و باران و ممنوعیت تردد در مناطق کوهستانی، شاهد حضور و صعود کوهنوردان حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای در این مناطق هستیم.

وی افزود: با وجودی که امسال تاکنون شاهد بارش برف و باران زیاد نبودیم، اما تنها در دو روز گذشته ۱۳ حادثه کوهنوردی رخ داده است در حالی که مراجع مختلف بارها احتمال وقوع حادثه و بارش برف و باران به هموطنان اعلام و از آنان خواسته شده بود از صعود به کوهستان ها خودداری کنند.

محمودی در ادامه با بیان اینکه وقوع این حوادث تنها به کوهنوردان آسیب نمی رسانند، گفت: امدادگران هلال احمر و دیگر امدادگران ارگان‌های امدادی نیز برای رسیدن به محل حادثه ممکن است دچار آسیب شوند و از طرفی خانواده این کوهنوردان تا یافتن کوهنوردان حادثه دیده و انتقال آنها دچار نگرانی ها زیادی می‌شوند.

وی از علاقه‌مندان به صعود به کوهستان خواست با توجه به اینکه روزهای ممنوعیت صعود کم بوده و محدود به دو تا سه روز می‌شود، در این ایام از صعود به ارتفاعات جدا خودداری کرد و برنامه خود را به روزهای آینده که شرایط آب و هوایی مساعدتر است، موکول کنند.

وی توجه نکردن به اعلان هشدارها را محدود به کوهنوردان ندانست و گفت: با وجود اعلام سازمان های امدادی در ۴۸ ساعت گذشته ۸۶ اتوبوس مسافربری به دلیل بارش برف در جاده‌های کشور دچار مشکل شدند و امدادگران هلال احمر و سازمان راهداری مجبور به حضور در محل حادثه و اسکان سرنشینان ۱۳ اتوبوس در پناهگاه‌ها شدند در حالی که با اعلام وضعیت قرمز و نارنجی باید از تردد اتوبوس‌ها جلوگیری می شد.

محمودی گفت: ارگان‌های مربوطه باید در این خصوص، جدی تر عمل کنند تا همه افراد در صورت اعلان هشدارها هواشناسی قرمز و نارنجی از تردد ها غیر ضروری خودداری کنند.

با ورود سامانه بارشی به کشور که از اواخر هفته گذشته (۲۰ دی ماه) مناطق غربی و شمالی کشور را تحت تاثیر قرار داد، شاهد بارش برف و باران بویژه در استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و کردستان بودیم به طوری که راه دسترسی به اغلب مناطق کوهستانی در این استانها مسدود شد.

سازمان هواشناسی پیش بینی کرده است که در اواخر هفته جاری جوی آرام در اغلب مناطق کشور حاکم باشد و بارش های باران در استان های شمالی و بارش برف در ارتفاعات ادامه خواهد داشت.

 

کدخبر: 964292 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟