غربالگری پر فشاری خون و دیابت بیش از 12 میلیون نفر ایرانی

به گزارش رکنا، پویش ملی غربالگری دیابت و فشارخون بالا در سراسر کشور برای همه افراد ۱۸ سال و بالاتر و بانوان باردار در همه گروه‌های سنی از روز شنبه ۲۰ آبان آغاز ‌شود ه است.وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ۲۰ آبان ماه تا ۱۵ دیماه ۱۴۰۲ پویش ملی غربالگری دیابت و فشارخون بالا را با مشارکت همه دانشگاه‌ها، دانشکده‌های علوم پزشکی کشور  به اجرا خواهد گذاشت.

دیابت و پرفشاری خون با اینکه در سطح اول پیشگیری اهمیت می‌یابند و روش‌های سالم زندگی (سبک زندگی سالم) تا حد زیادی از بروز آنها پیشگیری می‌کند، اما به‌ عنوان بیماری خاموش در جامعه گسترش یافته و به‌ عنوان مادر بیماری‌ها مطرح و عاملی برای بسیاری از بیماری‌های خطرناک و تهدیدکننده سلامت مردم هستند.

این ۲ بیماری به همراه عوارض بسیار شایعی که ایجاد می‌کنند، همچون حملات قلبی، سکته‌های مغزی و نارسایی پیشرفته کلیه و دیالیز و قطع عضو – هزینه‌های سنگینی را به بیماران، خانواده‌ها، جامعه و دولت تحمیل می‌کنند.

افزایش نسبت شناسایی و شروع مراقبت و درمان در بیماران مبتلا به دیابت و پرفشاری خون در کشور و همچنین افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل دیابت و فشارخون بالا از اهداف این پویش است.

در پویش ملی غربالگری دیابت و فشارخون بالا به غربالگری و گردآوری، پردازش و تحلیل داده‌های مهم‌ترین عامل خطر دیابت و فشارخون بالا پرداخته می‌شود.

از این تعداد 328 هزار و 167 نفر با احتمال ابتلا به پرفشاری خون و 238 هزار و 599 نفر با احتمال دیابت شناسایی شدند.

 منظور از «احتمال دیابت» قند خون 124 به بالا و منظور از «احتمال پرفشاری خون»، عدد 140 روی 100 میلیمتر جیوه (14 روی 10) به بالاست.

کدخبر: 954324 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟