هفته کودک متعلق به تمام کودکان است

به گزارش رکنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری به همراه معاونان فرهنگی و تولید کانون در نشستی با محور هفته ملی کودک در حضور اصحاب رسانه به تشریح برنامه‌های این هفته پرداخت.

علامتی ضمن تبریک میلاد پیامبر اکرم(ص) بیان کرد: روز کودک سال ۱۹۲۵ از سوی نمایندگان کشورهای مختلف که در ژنو گرد هم آمده بودند مطرح و بررسی شد و پس از آن در کنفرانسی جهانی به نام «رفاه» ارائه شد، پس از این کنفرانس هر کشوری متناسب با شرایط بومی و منطقه‌ای خود روزی را به روز کودک اختصاص داد. ‌ در ایران از سال ۱۳۷۲ روز ۱۶ مهر به نام روز جهانی کودک نام‌گذاری شده و از سال ۱۳۹۳ مسئولیت دبیرخانه هفته ملی کودک به کانون پرورش فکری سپرده شد.

مدیرعامل کانون افزود: همان‌طور که گفتم از ابتدا روز جهانی کودک با هدف ایجاد رفاه برای کودکان و نوجوانان به وجود آمده است‌ به همین سبب ما نمی‌خواهیم برنامه‌هایمان را به شکل نمایشگاهی و به همین هفته محدود کنیم بلکه در کل سال و در تمام روزهایمان باید به کودکان و نوجوانان توجه کنیم و بپردازیم. توجه به مقوله کودک و نوجوان امری است که در تاریخ کشور ما قدمتی غنی دارد. این هفته متعلق به تمام کودکان ایران است. هرچه‌قدر به کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان توجه کنیم به همان اندازه به کودکان و نوجوانان سردشت و آذری‌های عزیز نیز توجه خواهیم کرد. در واقع ما هر چه به فکر کودکان کار هستیم باید به کودکان سمپادی نیز بپردازیم. روز جهانی کودک تلنگری است برای پدر و مادرها، مسئولان و سایر افرادی که مستقیم و غیرمستقیم با کودکان و نوجوانان در ارتباط هستند.

علامتی تصریح کرد: از برخی از اهداف ما برای این هفته می‌توان به هم‌گرایی و هم‌افزایی فعالیت‌های دستگاه‌ها و نهادهای متولی کودک در حیطه وظایف و تکالیف سازمان سراسر کشور، ارتقای سطح دانش و آگاهی فعالان حوزه‌ی کودک به‌ویژه کارشناسان و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، معطوف کردن توجه مسئولان و جامعه به مسایل و نیازهای قشر کودک به‌ویژه کودکان با نیازهای ویژه، معرفی کانون و ظرفیت‌های آن به جامعه به‌ویژه «خانواده‌ها و اولیای تربیتی»، آگاهی‌رسانی در مورد تکالیف و حقوق کودک، فرهنگ‌سازی در زمینه ایجاد امکان مشارکت کودکان، ایجاد زمینه امکان دسترسی برابر کودکان به خدمات و امکانات رفاهی، تفریحی و آموزشی و معرفی نهادهای مرتبط با حوزه کودکان و آشنایی با ظرفیت‌های آن‌ها اشاره کرد.

مدیرعامل کانون افزود: به منظور سهولت و ارائه هر چه بهتر توانایی استان‌ها برنامه‌ها در دو سطح برگزار خواهد شد. بخش اول اجرای برنامه برای کودکان و نوجوانان و بخش دوم اجرای برنامه با محوریت کودک و نوجوان است. مخاطب برنامه‌های سطح دو خانواده، مسئولان و فعالان حوزه آموزش کودکان و نوجوانان هستند.

وی تکمیل کرد: ما امسال با دست پر برای هفته ملی کودک آمده‌ایم و پویانمایی «بچه ‌زرنگ» را که نمادی از کودکان سرزمین‌مان است و نشان‌گر هویت، فرهنگ و حب وطن است را اکران کرده‌ایم. علاوه بر تخفیف ۵۰درصدی بلیت انیمیشن بچه زرنگ برای دانش‌آموزان، در هفته ملی کودک هر روز برای گروهی از کودکان و نوجوانان اکران رایگان خواهیم داشت. برای کودکان کار، کودکان با نیازهای ویژه، کودکان شهدای مدافع حرم، کودکان تحت سرپرستی کمیته امداد و بهزیستی همچنین روزشماری برای هفته ملی کودک آماده شده است و برنامه‌های هر روز متناسب با عنوان آن برگزار خواهد شد: ۱۵ مهر: کودک، صلح، امنیت، محیط زیست ۱۶، مهر: کودک، زندگی، سلامت، رشد، ۱۷ مهر: کودک، مشارکت، آگاهی، شکوفایی، ۱۸ مهر: کودک، خانواده، هویت، عدم تبعیض، ۱۹ مهر: کودک، اخلاق، تربیت، مصلحت، ۲۰ مهر: کودک، گذشته، حال، آینده، ۲۱ مهر: کودک، رفاه، بهزیستی، دسترسی برابر.

مدیرعامل کانون بیان کرد: کانون سعی دارد خود را از تصدی‌گری خارج کرده و به تولی‌گری نزدیک کند، این یک امر صفر و صدی نیست ولی داریم به آن نزدیک می‌شویم. ما این دیدگاه را با امر کتاب آغاز کردیم. سال گذشته در کانون حدود ۲۹میلیارد صرف تولید، چاپ و خرید کتاب از سایر انتشارات شده است‌ که ۸میلیارد آن بابت خرید از سایر انتشارات بوده است. در حوزه انیمیشن نیز می‌خواهیم تولی‌گری کنیم و از بخش خصوصی متخصص حمایت کنیم.

علامتی در این نشست خبری به پاسخِ سوال‌های خبرنگاران پرداخت و گفت: بخشی از احترام به عرصه فرهنگ و هنر نگاه به پیش‌کسوتان است. بنده از روز اول گفتم باید کانون را به روزهای اوج برگردانیم، روزهای اوج کانون دهه‌های ۶۰ و ۷۰ بود، اکنون اگر می‌خواهیم به همان اوج برگردیم باید با بزرگان این حوزه رفت و آمد داشته باشیم. کتاب «تشته لبان» نوشته‌ی حمید گروگان از آثاری هستند که احیا کردیم و ۳۵۰ کتاب دیگر را نیز تجدید چاپ کرده‌ایم تا آن‌ها را احیا کنیم.

مدیرعامل کانون در پایان سخانش خاطرنشان کرد: کانون در خدمت تمام کسانی که دل‌شان برای کودکان ایران می‌تپد هست و مشتاق است از تجربه‌ها و رهنمون‌های‌ بزرگان این عرصه بهره‌مند شود.

کدخبر: 934085 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟