نماینده مجلس: وزیر آموزش و پرورش به دلیل عملکرد مدارس غیردولتی به مجلس می رود

به گزارش رکنا به نقل از مهر؛ نظام تعلیم و تربیت در سال‌های اخیر تاکید ویژه ای بر عدالت آموزشی داشته است؛ پیگیری بسیاری از پرونده‌های کلان در وزارت آموزش و پرورش با هدف تحقق عدالت آموزشی بوده است و نباید مسائل حاشیه‌ای مانع از تحقق برنامه‌های مربوط به کیفیت تحصیلی و عدالت آموزشی شود؛ با این حال به نظر می‌رسد در بیشتر مدارس غیردولتی توجه چندانی به سیاست‌های بالادستی نمی‌شود و عملاً کم کاری در نظارت بر مدارس غیردولتی باعث بروز چالش‌هایی در سیستم آموزشی کشور شده است؛ تا جایی که انتشار منوی غذایی یک مدرسه فاصله بسیار زیاد مدارس غیر دولتی با مدارس دولتی را نمایش می‌دهد.

سازمان مدارس غیردولتی هنوز در خصوص نوع برخورد با مدارسی که اشرافی گری را رواج می‌دهند و به جای توجه به کیفیت آموزشی به کیفیت خدمات رفاهی مدارس خود می‌اندیشند اطلاع رسانی شفافی نداشته است. سازمان مدارس غیردولتی که پیش از این با تعطیلی برخی مدارس و مؤسسه‌های آموزشی انتقاد کارشناسان و بیکاری بسیاری از کارکنان این مؤسسات را به جان خریده بود، معلوم نیست به چه علت سال‌ها در برابر مدیران برخی مدارس غیردولتی و مؤسسات آموزشی دیگر که اشاعه دهنده فرهنگ اشرافی گری در مدارس هستند سکوت کرده است.

مشکلات موجود در مدارس غیردولتی ناشی از ضعف نظارت است

محمد حسن آصفری نماینده مجلس شورای اسلامی درباره حاشیه‌های اخیر مدارس غیر دولتی گفت: متأسفانه در حال حاضر مدارس غیردولتی مسیری متفاوت از سیاست گذاری‌های کلان کشور در پیش گرفته‌اند و این موضوع ناشی از ضعف نظارت سازمان مدارس غیردولتی بر عملکرد این مدارس است، به طوری که گزارش‌ها حکایت از این موضوع دارد که مدارس غیردولتی تنها به دروس تخصصی می‌پردازند تا از این طریق آمار قبولی کنکور را بالا ببرند و از این طریق دانش آموزان بیشتری را جذب کنند و عملاً به دروس دینی و ادبیات و … که با فرهنگ ما عجین است نمی‌پردازد.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی گفت: این موضوع حکایت از این دارد که دستگاه متولی نظارت بر این مدارس هیچ‌گونه اطلاعی از این مدارس ندارد.

محمد حسن آصفری با بیان اینکه در چند وقت اخیر گزارش‌های مردمی زیادی علیه مدارس غیردولتی داشته‌ایم، افزود: این گزارش‌ها تنها مربوط به گرانی شهریه و حاشیه‌های مربوط به غذای لاکچری نیست بلکه درباره وضعیت ایمنی مدارس غیردولتی هم گزارش‌های رسیده که برخی از آنها اصلاً ساختمان ایمنی ندارد در حالی که شهریه‌های نجومی از دانش آموزان دریافت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت کنونی مدارس غیردولتی تنها به ضعف عملکرد نظارتی سازمان مدارس غیردولتی بر می‌گردد که متولی نظارت بر این مدارس است، تصریح کرد: در شرایط کنونی مجلس مشکلات مربوط به مدارس غیردولتی را دنبال می‌کنند و به طور قطع اگر این روند اصلاح نشود از وزیر آموزش و پرورش مطالبه خواهد کرد.

آصفری خاطر نشان کرد: عملکرد مدارس غیردولتی موضوع سوال مجلس از وزیر آموزش و پرورش خواهد بود و قرار است آقای صحرایی برای پاسخ به سوال نمایندگان به مجلس بیاید.

کدخبر: 933545 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟