همه ایرادات مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تغییرات کنکور / داوطلبان را دریابید

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سال گذشته، شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه ای برای کنکور ۱۴۰۲ تصویب کرد مبنی بر اینکه،  آزمون سراسری سال آینده با تغییراتی برگزار شود. بر این اساس نمره‌کل آزمون اختصاصی، میانگین وزنی نمرات ترازشده دروس تخصصی در هر گروه­ آزمایشی است. این آزمون برای پذیرش در سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن در هر سال ۲ بار برگزار و نتیجه آن حداکثر برای ۲ سال و صرفاً برای همان گروه آزمایشی متقاضی معتبر است. همچنین دروس عمومی از آزمون حذف شده و معدل دوره متوسطه تاثیر قطعی و ۴۰ درصدی در نتیجه آزمون دارد. حال که نتایج اولیه کنکور منتشر شده است، به نظر می رسد به این مصوبه جنجالی باید از زاویه ای دیگر پرداخت.

سامان سلامیان ، مدرس تخصصی ریاضیات و روانشناس در گفت و گو با رکنا گفت: وضعیت سنجش و پذیرش دانشجو تبدیل به یک شرایط «نامشخص» تبدیل شده است. وضعیتی که مکانیسمی بسیار «مبهم»، «ناشفاف» و «بی ثبات» دارد. نخستین نتیجه آن «سردرگمی» و «رکود» افراد درگیر در آن؛ یعنی همان «داوطلبان» است. نتیجه یک‌سال تلاش برای فهماندن اشکالات ریاضی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، منتهی به اعتراضات گسترده داوطلبان کنکور امسال شده است.

سلامیان افزود: بیشترین اعتراضات به نتایج کنکور حول سه محور است. تفاوت تراز کنکور بین آزمون دی و تیر، تفاوت تراز سوابق تحصیلی بین سالهای مختلف، داستان نمره بیست و بیست‌تر!(نمره ۲۰ یا نمرات بالای سال‌های مختلف تحصیلی ترازهای متفاوت گرفته‌اند.)، عدم تاکید سازمان سنجش و آموزش و پرورش برای ترمیم معدل کردن همه داوطلبین حتی آنان که معدل یا نمرات بالاتر از ۱۹ داشته اند. همه این موارد از قبل پیش‌بینی شده و برای نمایندگان مجلس و رسانه‌ها ارسال شده بود ولی سازمان سنجش، فقط مجری امر شورای عالی انقلاب فرهنگی بود و نتیجه این شد که اکنون با اعتراضات بی‌سابقه به نتایج کنکور مواجه شده‌ایم که قابل پیش‌بینی بود.

وی تاکید کرد: بد نیست به بررسی اجمالی رخدادهای اخیر در زمینه کنکور سراسری بپردازیم؛ از جمله تاثیر قطعی ۴۰ درصدی، اجرای دو کنکور در سال، چگونگی تراز بندی دو کنکور متفاوت، چگونگی تراز بندی نمرات معدل ، چگونگی تراز بندی نمرات سال های قبل، چگونگی ترازبندی نمرات نهایی و کنکور، اطمینان از سلامت آزمون نهایی، اجازه فقط یک بار شرکت در آزمون ترمیم، تحمیل هزینه ی مالی بیشتر به داوطلبان از طریق تهیه ی منابع دروس نهایی و هزینه ترمیم معدل، تحمیل هزینه ی روانی بیشتر به داوطلبان از طریق تعمیم و گسترشِ استرسِ پذیرش در دانشگاه، به تمامی امتحانات نهایی می توان اشاره کرد.

سامان سلامیان با اشاره به اینکه بلاتکلیفی انبوهی برای ماندن یا نماندن پشت کنکور به دلایل متعددی است تاکید کرد: نخست، تاخیر در اعلان نتایج، دوم به صحن آمدن یا نیامدن طرح مجلس و سوم، نامشخص بودن وضعیت کنکور ۱۴۰۳ از جمله این موارد است. 

او افزود: در وضعیتی که «ثباتی» وجود ندارد و مکانیسم آن «مبهم» است و تقلب «اظهر من الشمس»، دیگر می توان به این نتیجه رسید که «تلاش»، «علم آموزی» و «برنامه ریزی» ناممکن می شود. حال مهمترین سوال این است؛ این حجم از لجاجت و سماجت برای اجرای مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی چیست؟ چرا این مقدار تفاوت دیدگاه بین مجلس، دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد؟

این مدرس تخصصی ریاضیات گفت: واقعیت این است که هدف اصلی این مصوبه که به صورت ناقص مانده در زمان دولت قبل امضا شد، پاکسازی فضای آموزشی کشور از برخی معلم‌نماها و مشاور‌نماها بود و نیز تعدیل سهمیه‌های گوناگون برای ایجاد احساس عدالت آموزشی در مردم؛ اما در آنچه که امضا شد این دو مورد اصلی معطل ماند؛ یعنی نه به سهمیه‌ها پرداخته شد و نه به سرو سامان دادن به بازار آشفته آموزش خارج از حیطه آموزش و پرورش، که کنکور جزیی از آن است. مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی علی‌رغم دوبار اصلاح، مشکلات اساسی‌اش برطرف نشد. این مشکلات پیش بینی شده بود تا اینکه الان خود سازمان سنجش به ایرادات و مشکلات آن پی‌برده است البته بعد از مرگ سهراب!

او تاکید کرد: افرادی که مصوبه را تصویب کرده‌اند با متن داستان کنکور و واقعیت‌ها فاصله دارند، در حالی که نمایندگان مجلس به دلیل ارتباطشان با خانواده‌های کنکوری، دید بهتری به مدرسه و دانشگاه دارند. تصویب‌کنندگان به دنبال لغو کنکور هستند که نمایشی پوپولیستی است ولی شیوه های دیگر پذیرش دانشجو مسیر تقلب و آقازاده پروری و رانت و فساد را باز خواهد کرد و بچه‌های مناطق محروم، از رسیدن به دانشگاه‌های مطرح و معتبر باز خواهند ماند. نکته مهم بعدی این است که چون کنکور استرس زاست و تجارت پر سودی از کتب کمک آموزشی پشت آن هست باید برچیده شود در حالیکه این موضوعی جداگانه است.

سلامیان گفت: نکته بعدی این است که تصویب کنندگان به علت فکر می‌کنند که همه داوطلبان کنکور متصل هستند در حالی که نیمی از جمعیت کنکور، پشت کنکوری‌ها هستند. وقتی پشت کنکوری ها از نظام های آموزشی قدیم و قدیم‌تر  و قوانین مختلف به داوطلبان کنکور افزوده می شوند، مصوبه ناعادلانه و غیر قابل اجرا می شود که شد. وزارت آموزش و پرورش هم اعلام کرد که ایجاد سابقه برای بعضی داوطلبان قدیمی غیر ممکن است و یا مثلا افرادی از کاردانش یا هنرستانی قدیم و فنی حرفه‌ای که می‌خواهند پزشکی شرکت کنند. مصوبان این طرح فکر می‌کنند که سوالات کنکور با «تکنیک تست زنی» حل می‌شوند و اگر این موضوع را از افراد خبره بپرسند میبینن که حداقل این روزها اصلا چنین نیست و امتحانات نهایی مدارس اتفاقا کلیشه‌ای، ساده و در حد حفظ کردن هستند‌ و این دوستان درک درست و واقع بینانه‌ای نسبت به تست های کنکورهای اخیر و امتحانات مدارس که فاقد خلاقیت هستند.

کدخبر: 919967 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟