سلامت جسمی و روانی دانش آموزان در اولویت قرار گیرد

به گزارش سوده نجفی صبح امروز در نطق پیش از دستور خود در جلسه شورای شهر تهران با اشاره به آغاز سال تحصیلی گفت: هر ساله شاهد تکاپویی در شهر از سوی دانش آموزان و دانشجویان هستیم که با شور و انگیزه برای حضور در کلاس های درس و کسب دانش تلاش و کوشش می کنند. بر اساس آمارهای ارائه شده همزمان با فرا رسیدن ماه مهر و آغاز سال تحصیلی جدید در کلان‌شهر تهران نزدیک به دو میلیون نفر از محصلین و دانشجویان به کلاس‌های درس خواهند رفت که همین موضوع بر سنگینی ترافیک و ازدحام جمعیت در معابر و تقاضا برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی خواهد افزود

به گفته عضو شورای شهر تهران، علاوه بر موضوع حمل و نقل که مهمترین مسئله مدیریت شهری در ایام آغاز سال تحصیلی می باشد، موارد دیگری همچون ارتقاء سطح خدمات فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و بهداشتی، همکاری در امر تجهیز، بهسازی و نوسازی، ایمن‌سازی و بازسازی محیط‌های آموزشی نیز مورد توجه شهرداری قرار دارد که موضوعات را در مصوبه استقبال از مهر قلم پیگیری و اجرا می‎کند تا برنامه ریزی مناسب در جهت خدمات به این قشر از جامعه که آینده سازان فردای این شهر و کشور هستند، صورت گیرد.

وی با بیان اینکه آنچه که بنده لازم دانستم در خصوص آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس مواردی را مطرح کنم، موضوع بهداشت و سلامت دانش آموزان فارغ از تعریف عام آن بلکه در ابعاد مختلف سلامت جسم، سلامت روان و سلامت اجتماعی است، ادامه داد: سلامت جسمی و روانی دانش آموزان و پیشگیری و درمان هرگونه ناهنجاری‎ها، اختلالات و بیماری‎ها در این دوره سنی بسیار حائز اهمیت می‎باشد که باید در کنار آموزش و علم آموزی به دانش آموزان به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد. مدرسه مهم‌ترین مکان تأثیر بر سلامت جسمی و روحی دانش‎آموزان است که باید از لحاظ شرایط فیزیکی بستر مناسب برای تأمین سلامت را فراهم کند. سلامت دانش‌آموزان یکی از مهم‌ترین راه‎های ارتقای سلامت جامعه است که در بلند مدت تاثیرگذار بوده و عدم توجه به آن آثار زیان باری برای جامعه خواهد داشت.

نجفی با اشاره به اینکه ارتقای سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان یکی از ضروریات نظام سلامت و در راستای تحقق بند ۲ سیاست‌های کلی سلامت مبنی بر تحقق رویکرد سلامت همه جانبه و انسان سالم در همه قوانین می‎باشد، افزود: یکی از عوامل مهم در سلامت دانش آموزان در مدارس، ورزش است که تحقیقات نشان داده تاثیر ورزش بر سلامت جسمی و روحی دانش آموزان رابطه مستقیمی با سلامت و بهداشت روانی و به ویژه پیشگیری از بروز ناهنجاری‌های روانی دارد که علاوه بر این، ورزش از اضطراب و افسردگی می‌کاهد و اعتماد به نفس را افزایش می‎دهد و می‎تواند عملکرد سیستم اسکلتی عضلانی، سیستم قلبی عروقی، سیستم تنفسی، سوخت و ساز و حتی عملکرد مغز را بهبود ببخشد.

به گفته عضو شورای شهر تهران، از این روی ضرورت دارد تا درس تربیت بدنی را درسی مهم و حائز اهمیت دانست و از نگاه تفریحی و تفننی به آن اجتناب کرد. ورزش جزء جدایی‌ناپذیر تعلیم و تربیت بوده و وسیله‌ای برای رسیدن به سلامت جسمی و روحی است. بر اساس برخی آمارها تعداد زیادی از دانش‌آموزان مدارس کشور به دلیل عدم تحرک دچار ناهنجاری‌های ساختار قامتی و اضافه وزن می‌باشند. لذا برنامه ریزی برای ترویج ورزش بین دانش‎آموزان و تشویق آنها امری مهم و ضروری است.

وی تاکید کرد: بازیافت زباله یکی از راه‎های حفظ محیط‎زیست می‎باشد که در این سال‎ها همه دستگاه‎های فرهنگی و متولی امر محیط‎زیست تلاش کردند تا با تشویق شهروندان به تفکیک زباله گامی در راستای حفظ محیط‎زیست بردارند. قطعا می‎دانید که بهترین دوره آموزش، آموزش از سنین کودکی است. از همین روی مدرسه یکی از بهترین ظرفیت‎ها برای ترویج و آموزش اقداماتی در راستای حفاظت از محیط‎زیست همچون تفکیک زباله از مبدا، استفاده کمتر از مصرف پلاستیک و مواد پلاستیکی و یا غرس نهال در مدارس توسط هر دانش‎آموز برای رسیدن به شهری پاک است.

نجفی در ادامه نطق خود که متن آن را در اختیار رسانه ها قرار داد بیان کرد: مراکز فرآموز شهرداری تهران که بر افزایش مهارت‎های رفتاری در سنین کودکی و نوجوانی تاکید دارد ظرفیت خوبی برای ارائه این نوع آموزش‎ها در شهر تهران است که اداره کل آموزش شهروندی و سلامت شهرداری تهران باید در این راستا تلاش کند تا با همراهی اولیاء دانش آموزان بتواند از حضور آنها جهت آموزش‎های لازم که قطعا می‎تواند به دانش آموز و شهر کمک کند را ارائه نمایند.

وی گفت: بهداشت فردی یکی دیگر از مهمترین موارد در سلامت دانش آموزان می‎باشد که با توجه به عمده فعالیت مدارس در نیم سال دوم سال و برودت هوا و احتمال ابتلای دانش آموزان به بیماری‎های فصلی و واگیردار و امکان شیوع آن در بین سایر دانش آموزان و خانواده‎ها، آموزش‎های اولیه بهداشت فردی ضرورت دارد و باید به این امر از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش و در حد امکان در چارچوب قانون موجود در شهرداری توجه شود.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران ادامه داد: بهداشت آب و مواد غذایی مورد استفاده دانش آموزان در مدارس از دیگر عوامل مهم در سلامت آنها است و با توجه به اصلاحات ژنی در برخی از محصولات خوراکی و همچنین استفاده از آب سالم و مناسب توسط دانش آموزان در مدارس که به دلیل ضعیف بودن ایمنی کودکان در برابر این گونه موارد، استفاده از آب آشامیدنی و مواد خوراکی مورد تأیید وزارت بهداشت باید در دستور کار قرار گیرد.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر با اینکه استاندارد بودن و سلامت محیط و فضای آموزشی دانش آموزان در مدارس همچون کلاس‎های درس، نور کلاس‎ها، استاندارد بودن میز و صندلی‌ها، محیط ورزشی و تفریحی و از همه مهم‌تر بحث کیف و کوله پشتی مورد استفاده برای دانش آموزان از جمله موضوعاتی است که نقش به سزایی در سلامت دانش آموزان دارد، افزود: ارتقای سواد سلامت در بین دانش آموزان و تعیین ساز و کاری برای فعالیت خود دانش آموزان به عنوان مروجین سلامت در مدارس در قالب سفیران سلامت یکی از راه های آموزش و انتقال مفاهیم عمومی سلامت است که باید بیش از پیش بر این موضوع توجه کرد.

وی تاکید کرد: ماده ۹ مصوبه شهر دوستدار کودک علاوه بر مصوبه استقبال از مهر قلم تکالیفی برای شهرداری تهران در نظر گرفته است و شهرداری اقداماتی به همین منظور به ویژه در راستای شیوه نامه اجرایی مصوبه مهر قلم با همکاری برخی از دستگاه‎های مرتبط با این موضوع انجام داده است؛ اما می‎توان در یک افقی بلندتر و برنامه‎ریزی مناسب در سطح بالا به دانش آموزان آموزش‎های لازم را ارائه و به سلامت آنها توجه کرد تا از این ظرفیت مهم و آینده ساز برای فردای بهتر شهر و ایران اسلامی بهره برد. 

کدخبر: 931817 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟