یونیسف: ۸۵ درصد قربانیان مهمات منفجر نشده در افغانستان کودکان هستند

به گزارش رکنا، این نهاد روز چهارشنبه (۱ شهریور) در پیامی که در شبکه اجتماعی ایکس آن را منتشر کرد نوشته است که افغانستان یکی از آلوده‌ترین کشور‌های جهان به تسلیحات جنگی است.

یونیسف تاکید کرده است که در همکاری با اتحادیه اروپا در افغانستان به کودکان آموزش می‌دهد که مهمات منفجرنشده را بشناسند و از آن‌ها دوری کنند.

براساس آمار کمیته بین‌المللی صلیب سرخ که چندی پیش منتشر شد، از دی ماه ۱۴۰۰ (ماه ژانویه ۲۰۲۲) تا خرداد ۱۴۰۲ (ماه جون ۲۰۲۳) میلادی، ۶۴۰ کودک در افغانستان بر اثر انفجار مین یا مواد انفجاری باقی‌مانده از جنگ، کشته یا زخمی شده‌اند.

این درحالی است که مهمات منفجر نشده هفته گذشته جان هشت کودک را در افغانستان گرفته است.

به گفته صلیب سرخ، این آمار ۶۰ درصد از مجموع تلفات غیرنظامیان (هزار و ۹۲ نفر) بر اثر انفجار مین و مواد انفجاری باقی‌مانده از جنگ را تشکیل می‌دهد.

در گزارش این کمیته آمده است که سلاح‌های منفجره نشده و باقی‌مانده از جنگ، یک تهدید بسیار واقعی و دائمی برای غیرنظامیان در افغانستان است، اما تلاش‌ها برای پاکسازی مین‌ها و سایر مواد انفجاری موفقیت آمیز نبوده است.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گفته است با وجود این‌که جنگ در افغانستان کاهش یافته، اما تلفات بر اثر انفجار مین و سایر مواد انفجاری از آگوست ۲۰۲۱ به بعد افزایش یافته است.

گفته می‌شود که نزدیک به ۶۰۶ کیلومتر مربع خاک افغانستان آلوده به مین و مهمات انفجاری است.

انفجار مین‌ها و سرگلوله‌های منفجر ناشده در افغانستان همواره از شهروندان کشور قربانی گرفته و کودکان بخش زیادی از این قربانیان را تشکیل می‌دهند.

کدخبر: 922386 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟