فعال‌تر شدن «سامانه شفافیت» باید در دستور کار شهرداری تهران باشد

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، محمد آخوندی در یکصدو شصت و پنجمین جلسه علنی شورای شهر تهران در واکنش به گزارش معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران   ضمن تقدیر از هزار نفر نیروی انسانی معاونت توسعه سرمایه انسانی شهرداری تهران، گفت: افزایش حق مسکن شهرداری در سال ۱۴۰۲ انجام نشده و برنامه شهرداری باید در این زمینه ارائه شود.

وی ادامه داد: در سامانه «کنترل پروژه» شاهد عدم همخوانی واقعیت با موارد درج شده در سامانه وجود دارد؛ ما هنوز نتوانستیم گزارش سه ماهه را در این زمینه ارائه دهیم و پرسش ما این است که شهرداری چه برنامه ای در این خصوص دارد.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در حوزه منابع انسانی باید از شهرداری تقدیر کرد، گفت: درست است که مواردی از نارضایتی وجود دارد؛ اما در مواردی همچون صدور احکام کارگزینی و تبدیل وضعیت نیروها، اقدامات قابل تقدیری صورت گرفته است هرچه کار انجام دهیم کم است و امیدواریم شهرداری بیش از پیش به نیروهای انسانی توجه کند.

جعفر شربیانی عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران نیز با تأکید بر اینکه مدیریت سرمایه انسانی و فرایند پیرامونی آن بسیار با اهمیت است، گفت: برخی معضلات شهرداری تاریخی است و با یک یا دو دوره رفع نمی شود و انتظار داریم که در این دوره منشأ اثر باشیم.

وی افزود: رشد عمودی کارکنان در ارتقاء شغلی مهم است و می‌بینیم که برخی به عنوان کارشناس می آیند و به عنوان کارشناس هم خارج می شوند و فضای ارتقاء پله به پله بر مبنای شایستگی را ندارند.

شربیانی با بیان اینکه شاید شهرداری تهران یکی از موفق ترین عملکردها را در تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگر داشت که قابل تقدیر است، تأکید کرد: برای تبدیل وضعیت نیروهای عادی نیز باید اهتمامی شکل بگیرد و از سویی دیگر ورودی ها و خروجی های شهرداری در سامانه شفافیت به ثبت برسد.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با اعلام اینکه جابجایی نیروها در شهرداری منطقی نیست، اظهار کرد: جابجایی کارکنان باید بر اساس فرایند جدیدی انجام شود چراکه زمان جابجایی، طبیعی نیست و روند جدیدی را می طلبد.

وی ضمن تقدیر از معاونت برنامه ریزی برای نظرسنجی الکترونیکی از کارکنان، یادآور شد: تبعیضی در تخصیص اضافه کار به کارکنان وجود دارد و باید تدبیری اتخاذ شود که کسانی که شایسته تر هستند این اضافه حقوق را متناسب با عملکردشان دریافت کنند.

شربیانی با اشاره به پیش بینی سازوکاری برای گزارشگران فساد، تصریح کرد: ما انتظار داریم سامانه شفافیت فعال تر باشد و مردم بتوانند مشارکت داشته باشند که با این اقدام اعتماد عمومی افزایش خواهد یافت.

احمد صادقی نیز در ادامه با بیان اینکه ۶۷ درصد از مدیران بالای ۲۳ ماه است که در جایگاه خود حضور دارند، یادآور شد: ۱۱ درصد از مدیران نیز ارتقاء یافته اند که باید اطلاع رسانی شود.

وی با اشاره به تقدیر خود از اجرای بسته خرسند ساز در شهرداری تهران در جلسه قبلی شورا، گفت: عده ای اعتراض کردند که کاری انجام نشده است؛ در صورتی که اقدامات زیادی صورت گرفته و اعطای تسهیلات به صورت عدالت محور و اجرای سایر برنامه ها از جمله محورهای بسته خرسندساز بوده است که باید اطلاع رسانی لازم در مورد آن صورت بگیرد تا آمارهای فضای مجازی بزرگ نمایی نشود.

صادقی با اشاره به ارتقاء شغلی بیش از ۶ هزار نیروی شهرداری تهران تأکید کرد: درخواست ما این است که کارگروه های هوشمندسازی و شفافیت فعال شوند و به عنوان سرفصل اساسی در گزارشات آتی لحاظ شود.

میثم مظفر عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه برگ زرین اقدامات معاون برنامه ریزی شهرداری در گزارشی که ارائه شد، نمایان بود، گفت: اگر از بنده به عنوان کسی که ۱۸ سال در شهرداری مشغول به کار بوده ام بپرسند که اقدامات کافی است می گویم باید بیش از این انجام شود، اما در مجموع اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی افزود: صدور به هنگام احکام کارگزینی پرسنل مطابق با دستورالعمل حقوق و دستمزد دولت یکی از اقدامات مثبت اداره کل منابع انسانی است و از سویی تبدیل وضعیت چهار هزار نیروی ایثارگر اقدام بسیار بزرگ و ویژه‌ای است و این در حالیست که برخی نهادها نسبت به این موضوع مقاومت داشتند.

از کمبود مدیران زن در شهرداری تهران تا اعطای مسکن نیازمحور

به گزارش ایسنا، سوده نجفی دیگر عضو شورای شهر تهران در جلسه امروز شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری ۷۰ هزار کارمند دارد که در قالب خدمات اداری شهر، هادیان شهر و حامیان شهر با شهرداری همکاری می‌کنند، گفت: افراد کارآمد، متخصص و با تجربه در شهرداری مشغول بکار هستند و ما از همان ابتدا بر مسئله استفاده شهردار تهران از نیروی انسانی داخل شهرداری تاکید می‌کردیم که این مهم صورت نگرفت.

وی با بیان اینکه حالا شاهد آن هستیم که تقریبا همه معاونین شهردار از نیروهای بیرونی مجموعه شهرداری انتخاب شدند، گفت: از شهردار می‌خواهیم در پست‌های میانی شهرداری از نیروهای خود شهرداری استفاده کنند چرا که در بازدیدهایی که داشتیم با بی انگیزگی در میان کارمندان روبرو شدیم.

نجفی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بر اساس قانون تغییرات ساختاری و سقف تعداد پست‌های سازمانی در شهرداری تهران باید به تأیید شورای شهر برسد، ادامه داد: افزایش و ارتقای ساختار مرکز مطالعات شهرداری، اضافه کردن اداره کل برنامه ریزی معاونت امور مناطق، تغییر ساختار معاونت شهرسازی و ... با چه مجوزی بوده است؟ این مواردی که ذکر کردم خلاف قانون است و اگر شهرداری نظری بر این موضوع دارد باید اول لایحه به شورا می‌آمد و بعد از تصویب شورا دست به این تغییرات می‌زدند.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون حمایت از معلولان حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی باید متعلق به معلولان باشد و از شهرداری می‌خواهیم که این مهم را اجرا کند، گفت: در مورد تبدیل وضعیت فرزندان شهدا و پست ستاره دار فرزندان شاهد پاسخ صریحی از سوی معاونت قوانین مجلس به استفساریه شهردار تهران داده شده اما هنوز اقدام عملی در خصوص تبدیل وضعیت فرزندان شهدا انجام نگرفته است.

احمد علوی نیز دیگر عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه اصلی‌ترین سرمایه شهرداری در اختیار معاونت برنامه ریزی است، گفت: همه ما فارغ از گرایش سیاسی جزو کارکنان شهرداری هستیم که باید آرامش در بین پرسنل حاکم باشد.

وی با بیان اینکه در حمایت از فرزندآوری کارهای زیادی باید انجام شود، اظهار کرد: خانواده‌ها درگیر موضوعاتی همچون دورکاری هستند و اگر فرزندآوری و افزایش جمعیت در اولویت است باید این مشکلات حل شود.

علیرضا نادعلی نیز با اشاره به موفقیت آمیز بودن بسته خرسند ساز گفت: مدل‌های مختلفی در خصوص مسکن پیش بینی شده و درخواست داریم که اعطای مسکن نیاز محور باشد نه اینکه با امتیازات مدیریتی باشد و کسانی که برخوردار هستند، برخوردارتر شوند.

وی با بیان اینکه در طول هفته باید ساعتی را به دیدار پرسنل اختصاص داد، افزود: باید میزان محبوبیت شهرداری و نظرات شهروندان در مورد عملکرد مدیریت شهری سنجیده شود و ضمن ارائه آمار درست، این نظرسنجی انجام شود.

زهرا شمس احسان نیز با بیان اینکه در انتصابات مدیران به ویژه بانوان باید بگویم که تعداد بانوان مدیر کم است و انتظار داریم که از توان این بانوان بیشتر اضافه شود، گفت: شرایط مناسب‌تر و منعطف‌تری در سایر دستگاه‌ها برای اجرای نظام هماهنگ حقوق پیگیری می‌شود و شهرداری هم می‌تواند تدابیری بیندیشد تا تفاوت در ارقام دریافتی نیروهای رسمی و قراردادی به حداقل برسد.

در ادامه ناصر امانی نیز با اشاره به اقدامات سخت و پیچیده معاونت توسعه سرمایه انسانی، اظهار کرد: کسب رضایتمندی این حجم از پرسنل با هم و تنوع عضویت کارکنان راحت نیست و در هیچ سازمانی جلب رضایت ۱۰۰ درصدی صورت نگرفته و حتی اگر ۷۰ درصد رضایت کسب شود، نمره قابل قبول است.

وی افزود: در حوزه منابع انسانی اقدامات قابل لمس است و اعطای تسهیلات در فرایند عادلانه، سفرهای سیاحتی و زیارتی، ارتقاء شغلی پرسنل و مواردی از این قبیل قابل مشاهده است و چهار مجموعه زیر نظر معاونت برنامه ریزی در حال خدمات رسانی مداوم به کارکنان هستند اما این را باید بگوییم که یک انتصاب اشتباه این خدمات را تحت تأثیر قرار می دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه در سال اول این دوره برای هفت نفر از معاونین حکم زده شد و در سال دوم چهار نفر تغییر کرد، یادآور شد: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۴ حکم برای مدیران عامل سازمان ها حکم صادر شد و ۱۲ حکم در سال دوم تغییر کرد. ۵۷ نفر از ۱۲۹ حکم صادر شده تغییر کرد و ۱۱ نفر نیز جابجا شدند و  ۶۸ درصد احکام جابجا شد و  وقتی شهردار یا معاونی تغییر می کند، به تدریج مدیران زیر نظر آنها جابجا می شوند و حجمی از تغییرات شکل می گیرد؛ لذا باید این موضوع مدیریت شود و کمیته انتصابات در این زمینه پاسخ دهد.

امانی با تأکید بر اینکه تمام خدمات را می توان ارائه داد اما به طور ناگهانی در یک منطقه فردی از بیرون از سیستم وارد منطقه می شود و این موضوع تأثیرگذار است، یادآور شد: شهرداری برای تبدیل وضعیت نیروها با برگزاری آزمون استخدامی اقدام کند و برخورداری از ۵۰ درصد فوق العاده حقوق برای کارکنان شهرداری اجرایی شود و بسته خرسندساز برای بازنشستگان نیز اجرا شود چراکه اعطای تسهیلات برای بازنشستگان ضروری تر از کارمندان است.

همچنین پرویز سروری نایب رئیس شورا نیز با بیان اینکه دشمن مدتی است به دنبال ایجاد موج ناامیدی است، گفت: وظیفه مبرم انقلابی ما این است که اقدامات مثبت را به مردم اطلاع رسانی کنیم تا امیدوار شوند و اتفاقات امروز زمانی از آرزوها در شهرداری بود و با این وجود در آغاز راه هستیم و باید خدمات رسانی به کارکنان ارتقاء پیدا کند.

کدخبر: 914313 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟