وزارت کار: میانگین اعتیاد به مواد مخدر در جامعه کار و تولید بیشتر از میانگین جامعه است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، چکشیان معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت کار گفت: کلید اساسی همه حرکت‌ها امید است و لذا باید ترویج امید در جامعه مخاطب داشته باشیم اگر کی امید به آینده نداشته باشد تمام تلاش هایش بی معنی است.

وی ادامه داد: میانگین اعتیاد به مواد مخدر در همه دنیا در جامعه کار و تولید بیشتر از میانگین جامعه است در کشور ما هم همین قاعده است البته ما از میانگین جهانی میزان کمتری در این خصوص داریم.
وی ادامه داد: استرس، مشکلات روانشناختی و فقدان برنامه‌های فرهنگی و ورزشی از علل مصرف مواد مخدر است. و در مشاغل خاص و مناطق ویژه شرایط بدتر است و خلا این موضوعات مشکلات را بیشتر می‌کند.
چکشیان با اشاره‌ به برخی چالش ها و پیامدهایی که براثر اعتیاد کارگران در جوامع کارگری ایجاد می شود، گفت: کاهش بهره‌وری، افزایش دو برابری غیبت کارگران مصرف کننده، افزایش هزینه درمانی و افزایش حوادث و بیماری‌های شغلی سبب آسیب در جامعه کار و تولید شده است.
وی با بیان اینکه اقدامات پیشگیرانه باعث
۴۲ درصد میزان بهره وری اثر بخش بوده است درباره طرح کاج در جوامع کارگری گفت:طرح کاج در واقع چند سال انجام شد و نتایج خوبی داشت اما براساس تجربیات گذشته و نیازهای جدید و آسیب شناسی این طرح به یک برنامه و طرح جدید رسیدیم.
چند محدودیت عمده در برنامه کاج وجود دارد، گفت: استقرار برنامه ملی پیشگیری از اعتیاد از سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۴ اجرایی خواهد شد این برنامه ۱۴ ویژگی دارد که برخی از این ها ضعف هایی بوده که در برنامه کاج وجود داشته است.
وی تصریح کرد: در این طرح به کارگاه‌های ۱۰ تا ۵۰ نفره نیز پرداخته شده و این کارگاهها در این طرح حضور دارند.
وی با بیان اینکه خانه بهداشت در مجموعه ۵۰ تا ۵۰۰ نفره است، گفت: ایستگاه بهگرد در مراکز ۲۰ تا ۵۰ نفر وجود دارد و در این طرح مراکز بهگرد نیز دیده شده است و این اقدام در راستای اهداف برنامه یاریگران اجرا شده است.
وی با اشاره به سامانه بهبان گفت: این اتفاق برای اولین بار است که رخ می دهد و ما به صورت برخط وضعیت خانه های بهداشت را مورد بررسی قرار می دهیم.
چکشیان خاطرنشان کرد: در راستای پیشگیری از اعتیاد ۳۹۹ خانه بهداشت کارگری در سال ۱۴۰۱ راه اندازی شده و سامانه بهبان با هدف هوشمندسازی فرآیندی شبکه‌های بهداشتی ایجاد شده است.

کدخبر: 903173 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟