معاون پرورشی آموزش و پرورش: دانش آموزانی که بیش از یک ساعت و نیم مطالعه می کنند آسیب اجتماعی بیشتری دارند! / ما متعجبیم + فیلم
حجم ویدیو: 47.22M | مدت زمان ویدیو: 00:01:46

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، نشست عملی تخصصی پیشگیری از اعتیاد؛ گروه‌های مرجع و اقشار تاثیرگذار صبح امروز، ۳ تیر ۱۴۰۲ در محل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری با حضور تعدادی از مسئولین کشوری برگزار شد.

اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در این نشست اظهار کرد: وضعیت شیوع آسیب‌های اجتماعی در بین دانش‌آموزان موضوعی بسیار نگران کننده است. البته شیوع صرفا مربوط به اعتیاد نیست و بیش از ۱۱ آسیب دیگر در بین کودکان و نوجوانان وجود دارد که به دلیل شیوع کرونا، ارتباط بیش از حد با فضای مجازی، کم تحرکی و ارتباط کم با مربیان از افزایش بسیار بالایی برخوردار بوده است.
وی ادامه داد: عمده آسیب‌ها عبارتند از کاهش میزان تاب‌آوری، اعتیاد به دخانیات ، اعتیاد به مواد مخدر، بزه یا آسیب به خود، ترک تحصیل ، خشونت و بی‌اخلاقی‌ها و ناهنجاری‌های فردی و اجتماعی. متاسفانه این موارد گ رو به افزایش است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دلایل بیشتر این آسیب‌ها احصا شده است، عنوان کرد: دلایلی مانند فقر و مسائل اقتصادی، ارتباط با فضای مجازی، اعتیاد و طلاق پدر و مادر، اثرپذیری از گروه همسالان و کم توجهی مربیان و خانواده از جمله دلایل عمده احصا شده است.
باقرزاده با تاکید بر اینکه اصلی‌ترین دلایل افزایش آسیب‌های اجتماعی عبارت است از کاهش میزان ایمان، امید و هویت گفت: این سه مورد، سه عامل خودمراقبتی هر کودک در تمامی دوره‌های زندگی او است. باید دانست که هر کسی اگر ایمان و امید داشته باشد خودش را در مقابل ناملایمات قرار نمی‌دهد.
وی افزود: معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش نیز به همین دلیل تلاش می‌کند تا تقویت ایمان و اعطای نشاط و امید و هویت مبنای تمامی همه کارها باشد. همچنین معاونت پرورشی و فرهنگی درخصوص آسیب اعتیاد به همراه ستاد مبارزه با مواد مخدر و باقی گروه‌های شریک در این موضوع، برنامه‌هایی را دارد که ان‌شالله انجام خواهد شد؛ از جمله این برنامه‌ها می‌توان به آموزش پیشگیری، تخلیه هیجانات، ترویج فرهنگ‌سازی پیشگیری، شناسایی و درمان اشاره کرد.
باقرزاده با اشاره به این موضوع که وسیع‌ترین مخاطب در اختیار آموزش و پرورش قرار دارد، تصریح کرد: نزدیک به ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار دانش‌آموز، اولیای این دانش‌آموزان و حدود ۹۵۰ هزار معلم را در اختیار داریم که برنامه‌های فراوانی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آن‌ها داریم. برای مثال در حوزه اولیا و مربیان آموزش‌های حضوری و مجازی در حال انجام است؛ لذا امسال را سال غنی کردن اولیا در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در نظر گرفتیم. حتی در دانشگاه فرهنگیان نیز این فرصت به معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش داده شده تا دو واحد شناخت آسیب‌های اجتماعی طراحی شود و پس از آن به مرحله اجرا برود.
معاون وزیر آموزش و پرورش درخصوص فرهنگ‌سازی مقابله با آسیب اجتماعی در مدارس نیز یادآور شد: از ۲۲ تا ۲۸ آبان ماه سال جاری برنامه‌های ترویجی و تبلیغی انجام خواهد شد، همچنین کانون یاریگران به مدارس خواهند رفت. هدف این است که اعضای ۳۲ خانه یاریگران زندگی که در سراسر کشور حضور دارند، امسال تحت عنوان پویش "مراقب خودت باش" به ۸۰ هزار مدرسه کشور بروند.
باقرزاده در بخشی دیگر از سخنان خود به اقدامات تکمیلی و رویکردی معاونت پرورشی در حوزه پیگشیری از آسیب‌های اجتماعی پرداخت و اظهار کرد: اولین اقدام "نماد" یا نظام مراقبت از دانش‌آموزان بود. سال گذشته نهایتا یک میلیون صورت گرفت اما امسال به لطف پروردگار نزدیک به سه میلیون دانش‌آموز مورد غربالگری قرار گرفتند. این غربالگری‌ها نشان می‌دهد که سطح درگیری دانش‌آموزان با آسیب‌های اجتماعی چقدر است.
وی افزود: رویکرد دوم ایجاد موقعیت‌های متنوع تربیتی است. از تمامی شرکا دعوت شده است تا در سامانه پایگاه‌های اوقات فراغت ثبت‌نام کنند. باید آگاه بود که عمده مشکلات دانش‌آموزان عدم تخیله هیجات و کمبود فرصت‌های متنوع موقعیتی است. خوشبختانه امسال ۲۰ هزار مدرسه به این موضوع اختصاص داده شده است و از باقی شرکا نیز دعوت می‌شود تا پایگاه‌های خود را ثبت کنند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تاکید براینکه باید دید چه‌کاری می‌توان انجام داد تا ایمان، امید و هویت ابتدا در خودمان و پس از آن در بین کودکان تقویت شود، گفت: راه ساده ارتباط با خداوند متعال و برپا کردن نماز است. همچنین همیاری و مشارکت راه دیگر است. موضوعات بعدی نیز پویش‌ها و پاسخ به شبهات و سوالات دانش‌آموزان است. معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در حوزه پاسخ به سوالات و شبهات پیش‌قدم بوده است و در شبکه شاد تا به این لحظه به ۱۰ هزار سوال پاسخ داده است و انتطار می‌رود تعداد این سوالات به ۳۰ هزار نیز برسد.

وی توجه ویژه به دانشگاه فرهنگیان را نیز یکی دیگر از عوامل تقویت ایمان، امید و هویت دانست و ابراز کرد: این دانشگاه محل و مبدا تولید معلمان و مربیان درجه یک باید باشد، در نتیجه باید به آن توجه کرد تا این افراد با آسیب‌های اجتماعی آشنا شوند.
باقرزاده در پایان از حاضرین در این نشست درخواست کرد تا اگر پایشی را در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی انجام داده‌اند،  آن را در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دهند و خاطرنشان کرد: در این حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی پایش‌هایی را انجام داده است، یکی از این پایش‌ها در مشهد و در بین ۲۰ هزار نفر دانش‌آموز کلاس دهم انجام شد و نتیجه آن این بود که مطالعه زیاد محتوای نامناسب باعث رشد آسیب‌های اجتماعی خواهد شد. ما به شدت احتیاج به شناخت نسل جدید داریم و پس از آن باید برای ‌آن‌ها برنامه ریزی کنیم.

کدخبر: 903157 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟