آتش سوزی تالاب میقان تلفاتی برای حیات وحش نداشته است

یوسف یوسفی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تصریح کرد: با توجه به اینکه نزدیک به 40 روز از مهاجرت پرندگان مهاجر گذشته است، مشاهدات همکاران ما نشان می دهد که آتش سوزی در تالاب میقان تلفاتی در حوزه حیات وحش نداشته است.

وی با اشاره به اینکه علت آتش سوزی در تالاب برخورد صاعقه با نیزارها در این منطقه بود، گفت: بررسی های میدانی محیط بانان این منطقه همچنین نشان می دهد که تلفاتی در حوزه پستانداران و پرندگان بومی نیز وجود ندارد اما این بررسی ها تا چند روز آینده در این منطقه ادامه خواهد داشت.

مدیر کل محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: اگر تلفاتی هم وجود داشته باشد قطعا ناچیز و قابل چشم پوشی است اما تمامی تلاش ما و همکارانمان در اداره کل محیط زیست استان مرکزی این است که میزان تلفات حیات وحش را از دو عامل انسانی و طبیعی در عرصه های بکر و تحت حفاظت اداره کل محیط زیست به حداقل برسانیم.

افزایش 10 درصدی پرندگان مهاجر در تالاب میقان نسبت به سال گذشته

وی همچنین در ادامه با اشاره به پایان سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنار آبزی در عرصه‌های آبی استان مرکزی، بیان داشت: در سرشماری امسال بیش از ۲۳ هزار پرنده آبزی و کنار آبزی در قالب ۶۹ گونه مشاهده شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد افزایش یافته است.

یوسفی افزود: اطلاعات و نتایج حاصل از سرشماری پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر به عنوان پایه و اساس بررسی اندازه و تغییرات جمعیتی در برنامه‌های حفاظتی و مدیریتی جمعیت‌های پرندگان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و البته به مدیریت زیست‌بوم کمک می‌کند.

مدیر کل محیط زیست استان مرکزی در تشریح این موضوع عنوان کرد: پرندگان مهاجر با آغاز فصل سرما مهاجرت خود را از عرض‌های جغرافیایی بالا به عرض‌های جنوبی آغاز می کنند و در امتداد مسیر مهاجرت خود وارد تالاب‌ها و آبگیر‌های استان مرکزی می‌شوند. این اتفاق در روزهای پایانی زمستان به صورت عکس و مسیر مهاجرت ها به سمت عرض های شمالی آغاز می شود.

او گفت: علاوه بر برنامه سرشماری پرندگان، بررسی احتمال وجود بیماری آنفلوآنزای پرندگان و نظارت بر پهنه‌های آبی برای ممنوعیت شکار پرندگان مهاجرآبزی هم در دستور قرار دارد و خوشبختانه تا این لحظه، پایش‌های دقیق حاکی از نبود نمونه مشکوک بیماری یا لاشه در استان است.

به گزارش خبرگزاری رکنا، هر سال هزاران قطعه پرنده حمایت شده از جمله درنا و غاز خاکستری، فلامینگو، خروس کولی، خوتکا، عروس غاز، انواع اردک و فاخته برای زمستان گذرانی به استان مرکزی مهاجرت می‌کنند.

کدخبر: 886953 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟