یورش دوباره 50 شکارچی نقابدار به آشوراده / محیط بانان پرندگان مهاجر را فراری دادند/ لزوم ورود نیروهای امنیتی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، هفته گذشته باردیگر شکارچیان غیرمجاز به آشوراده حمله کردند. 50 شکارچی نقابدار با اسلحه هایی که هدفشان پرندگان مهاجر بودند باردیگر به سمت آشوراده حرکت کردند ولی اینبار قبل از رسیدن آنها به مقصد، محیط بانان وارد عمل شدند و تا توانستند پرندگان را از تیررس شکارچیان فراری دادند.

این تلاش ارزشمند محیط بانان باعث شد، تیرهای شکارچیان نتواند هیچ پرنده ای را بی جان کند. اما نگرانی محیط بانان از بازگشت دوباره این شکارچیان نقابدار است که همچون سالهای دیگر باز برگردند و پرندگان را بی جان کنند.

چندین سال است که جنگی در آشوراده برپا است. جنگی زمستانی میان شکارچیان غیرمجاز و محیط بانان که قربانی این جنگ بیشتر از همه طبیعت است و پرندگان مهاجری که هر لحظه امکان دارد با میانکاله قهر کنند و دیگر از ترس این جنگ ، مسیر کوچ را تغییر داده و از این ذخیره گاه زیست کره، زمستان به نقطه ای دیگر بروند.

هزار پرنده مهاجر قربانی تفرج شدند

علی کلانه، رییس اداره ذخیره گاه زیستکره میانکاله در گفتگو با خبرنگار رکنا، تصریح کرد: در روزهای گذشته  50 شکارچی نقابدار غیرمجاز به زیستگاه پرندگان مهاجر در این منطقه حفاظت یورش بردند که خوشبختانه با کمک محیط بانان منطقه توانستیم از وقوع شکار غیرمجاز در این منطقه جلوگیری کنیم.

یورش شکارچیان غیرمجاز نقابدار از گلستان و مازندران به آشوراده

وی با اشاره به اینکه این شکارچی ها عمدتا از استان های گلستان و مازندران هستند، افزود: در سالهای گذشته ما شاهد یورش های 150 نفره از شکارچیان نیز به این منطقه بوده ایم و این مساله باعث شد تا با توجه به سیاست جلوگیری از درگیری محیط بانان با شکارچی ها تدابیر دیگری را برای جلوگیری از وقوع شکار در این منطقه اتخاذ کنیم.

شکارچیان غیرمجاز که درد نان ندارند، به قصد تفریح می کشند

رییس اداره ذخیره گاه زیست کره میانکاله با اشاره به اینکه این اتفاقات در بخش های شرقی این ذخیره گاه و در منطقه آشوراده رخ داده است، اضافه کرد: نمی توان اسم این اقدام را تامین معیشت دانست چون یورش 50 نفره با گلوگه های گران قیمت شکار تنها می تواند تفرجی کثیف و خونین محسوب شود که تنها امنیت پرندگان مهاجر و زحمات همکاران ما را در این منطقه به خطر می اندازد.

پرندگان را قبل از رسیدن شکارچیان فراری دادیم

کلانه بیان کرد: یکی از اقدامات پیشگیرانه ما فراری دادن پرنده ها با روش های استاندارد از این منطقه است که هنگام حضور ده ها نفری متخلفین انجام می گیرد و در دفعات گذشته نیز باعث شده تا این افراد نتوانند شکار موفقی داشته باشند.

وی یادآور شد: حضور این حجم از متخلفین و شکارچیان می تواند باعث وارد آمدن استرس محیطی و در دراز مدت می تواند الگوهای رفتاری پرندگان را در انتخاب زیستگاه برای زمستان گذرانی تغییر دهد و این قطعا یک آسیب بزرگ برای منطقه خواهد بود. باید برای ساماندهی این شرایط نیروهای امنیتی به مبحث ورود کنند.

آشوراده کجاست؟

در منتهی‌الیه جنوب شرق دریای خزر، یک نوار خشکی به نام شبه‌جزیره میانکاله باعث شکل‌گیری خلیج گرگان شده است. در انتهای شرقی میانکاله جزیره آشوراده قرار دارد که تنها جزیره ایران در دریای خزر است. آشوراده در ۳ کیلومتری بندر ترکمن و ۲۳ کیلومتری گرگان است.

تالاب میانکاله در این شبه‌جزیره از مهمترین زیست‌بوم‌های حیات‌وحش محسوب می‌شود و زیستگاه گونه‌های نادر و رو به انقراض پرندگان آبزی مهاجر است؛ مثل اگرت، حواصیل، پرستو و گلاریول‌. این منطقه همچنین محل تخم‌ریزی آبزیان دریای خزر به ویژه کپورماهی و ماهی‌های خاویاری است.

کل پناهگاه حیات وحش میانکاله ۶۸ هزار و ۸۰۰ هکتار وسعت دارد و از سال ۱۳۵۵ در فهرست ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره یونسکو ثبت شده است.

این زیست‌بوم تقریبا منحصر بفرد، شبه جزیره میانکاله، خلیج گرگان و جزیره آشوراده، ۲/۸ درصد مساحت کل استان مازندران را دربرمی‌گیرد.

چرا شکارچیان به این منطقه علاقمندند؟

مافیای شکار پرندگان" که قدرتمند و بانفوذ است تجارت بسیار پرسودی را شکل داده و حتی در دوران محدودیت‌های کرونا فعال بود. گفته می‌شد علت هجوم این شکارچیان غیرمجاز به تالاب میانکاله واکنش به ممنوعیت شکار پرندگان در این منطقه بوده است.

در دو سال گذشته، در زمستان و به‌خصوص در ماه بهمن، لاشه ده‌‌هاهزار پرنده آبزی در این منطقه پیدا شده است. بنا به آمار رسمی سالانه هزاران پرنده در آشوراده می‌میرند.

شکارچیان غیرمجاز فقط یکی از مشکلات هستند. مجموعه‌ای از عوامل این زیست‌بوم ارزشمند را در وضعیتی نگران‌کننده قرار داده‌اند:فاضلاب‌های صنعتی بخصوص کارخانه‌های صنایع غذایی شهرهای اطراف،رشد جمعیت، شهرک و ویلاسازی و تصرف زمین،سموم کشاورزی،آتش‌سوزی‌های مکرر،صید بی‌رویه،فعالیت‌های گردشگری،کاهش سطح آب خلیج گرگان و تالاب میانکاله،کاهش اکسیژن آب،ناکارآمدی نهادهای مسئول از معضلاتی است که این زیست کره را تهدید جدی می کند.

 

 

 

 

کدخبر: 859547 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟