به گزارش رکنا به نقل از معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور نقش‌آفرینی مؤثر در تحقق اهداف نظام ملی نوآوری کشور به ویژه "راهبری و مدیریت متمرکز و منسجم پارک های علم و فناوری و مراکز رشد"، "توسعه زیست بوم نوآوری و کارآفرینی با محوریت دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری"، "توسعه فناوری و نوآوری با رویکردی تحول‌گرایانه و مسئله‌محور"، "زمینه‌سازی برای حرکت کشور در مرزهای فناوری و نوآوری"، "توسعه دیپلماسی فناوری و نوآوری" و "کمک به ایجاد اشتغال دانش بنیان" در سال 1400 با حکم وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری ایجاد شد.

 مأموریت‌های این معاونت شامل "ظرفیت‌سازی، تسهیل‌گری و بهبود ساختارهای زیست‌بوم فناوری ، نوآوری وکارآفرینی با محوریت دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری از طریق گفتمان‌سازی، شبکه‌سازی و تعامل با ذینفعان کلیدی" است.

راهبردهای این معاونت نیز در 7 فصل تعریف شده است که شامل موارد ذیل است:

1. حمایت از شکل‌گیری و توسعه فناوری و نوآوری با محوریت دانشگاه‌ها (دانشگاه کارآفرین و جامعه محور)

2. حمایت از توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری با محوریت پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد (پارک‌های مأموریت‌گرا)

3. هدایت پژوهشگاه‌ها به سمت پژوهش‌ها و توسعه فناوری‌های تقاضا محور (نسل جدید پژوهشگاه‌ها)

4. شبکه‌سازی در زیست‌بوم نوآوری وزارت عتف و پیوند آن به بازیگران کلیدی ملی و بین المللی

5. رصد و پایش فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه کنشگران شبکه وزارت عتف

6. آینده‌نگری و آینده‌نگاری و کمک به اشاعه فناوری‌های تحول آفرین و دیجیتال

7. پیوند زدن میان ایده‌ها و ظرفیت‌های پژوهشی و فناورانه با نیازها و مسائل کشور

برای آشنایی با برنامه‌های معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، میزبان دکتر"علی خیرالدین" معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خبرگزاری تسنیم بودیم که در ادامه مشروح بخش نخست این گفت‌و‌گو را از نظر می‌گذرانید:

تسنیم: در ابتدا بفرمایید ضرورت تشکیل معاونت فناوری و نوآوری در وزارت عتف چه بوده است؟

ما در سال 1383 وزارت فرهنگ و آموزش عالی را داشتیم که بعد از آن دوستانی در مجلس شورای اسلامی تکالیفی را مشخص کردند و وزارت فرهنگ و آموزش عالی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تغییر نام داد. در واقع سه وظیفه اصلی به آن الصاق شد: علوم و آموزش عالی، تحقیقات و فناوری. مخاطبان برای آشنایی بیشتر با مأموریت‌ها و وظایف وزارت عتف می‌توانند به قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت عتف مصوب 1383 مراجعه کنند.

در سال‌های اخیر خیلی در حوزه فناوری و نوآوری در وزارت عتف کاری انجام نشده بود و این مأموریت وزارت عتف تا حدی مغفول مانده بود. به همین دلیل این خلأ احساس شد که باید یک معاونت علمی و فناوری در زیرمجموعه ریاست جمهوری ایجاد شود و زمانی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد شد به نوعی این پیام را داشت که وزارت عتف نتوانسته است حوزه فناوری و نوآوری را به خوبی پوشش دهد.

 

کدخبر: 856328 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟