رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر پیشنهاد برای تشکیل ستاد رسیدگی به آلودگی هوا داد

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، سوده نجفی در تذکر پیش از دستور خود در جلسه امروز شورای شهر تهران درباره آلودگی هوا طی ۱۰ روز اخیر گفت: به نوبه خود به عنوان عضو شورای شهر تهران از شرایط پیش آمده برای شهروندان تهران عذر خواهی می‌کنم و عمده وظیفه مدیریت شهری و شهرداری درباره آلودگی هوا در ماده ۱۰ قانون هوای پاک آمده است و بر این اساس شورای شهر ششم ۳۰ درصد از کل بودجه سال ۱۴۰۱ را به موضوع حمل و نقل اختصاص داده است.

وی عنوان کرد: سازمان شهرداری سهم خود را درباره آلودگی هوا به دولت پرداخت کرده است، اما متاسفانه دولت نه تنها بودجه‌ای را به این امر اختصاص نداده، بلکه در انجام وظایف قانونی خود درباره قانون هوای پاک هم اهمال کرده است.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر با تاکید بر اینکه اعضای شورای شهر تهران به عنوان سیاستگذار و نه به عنوان مجری در طول جلسات متعددی که با شهردار داشتند خواستار پرداخت سهم شهرداری درباره توسعه حمل‌ و حمل بود و این امر محقق شد، اظهارکرد: در جلسه غیر علنی روز یکشنبه هم این موضوع پیگیری شد و توسط معاونت مربوطه در جریان آخرین گزارش از وضعیت حوزه حمل و نقل قرار گرفتیم.

عضو شورای شهر تهران به مطالبه شهروندان درباره رسیدگی شهرداری به آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: بنده از سال گذشته تا به امروز بیش از ۲۰ تذکر و اظهار نظر درباره آلودگی هوای تهران در صحن علنی شورا و یا در گفتگو با رسانه‌ها داشته‌ام که همه آنها در آرشیو رسانه‌ها موجود است.

عضو هئیت رئیسه شورای شهر تهران به ضرورت اجرای دیگر ماده‌های قانون هوای پاک و تکالیف قید شده در آن تاکید و ادامه داد: توسعه کمربند سبز از جمله مصداق‌هایی است که سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها مکلف به اختصاص ۲۰ درصد از منابع خود به آن هستند.

نجفی با بیان اینکه مدیریت شهری بر اساس ساختار اداری نمی‌تواند برای سایر سازمان‌ها و وزارت خانه‌ها ایجاد تکلیف کند و یا نظارت داشته باشد، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال مدیریت شهری نمی‌تواند به وزارت نفت و وزارت صمت بگوید که چرا میزان سوخت کارخانه ها و صنایع بزرگ را تغییر ندادی؟ و یا اینکه چرا بر اساس برخی گزارش‌ها از سوخت مازوت استفاده می‌شود؟؛ درحالیکه این موضوع باید از سوی مجلس و با سوال از وزرا پیگیری شود.

رئیس کمیته سلامت با بیان اینکه اعضای شورای شهر، نماینده و صدای شهروندان هستند یادآور شد: وضعیت آلودگی هوا در شهر تهران نگران کننده است و آثار آن بر سلامت شهروندان با توجه به افزایش تعداد قربانی‌ها و مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی مشهود است؛ اما متاسفانه به دلیل اینکه آثار ناشی از آلودگی هوا در بلند مدت ظهور پیدا می‌کند و همانند ویروس کرونا آنی نیست مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی در پایان با تاکید بر اینکه برای حل معضل آلودگی هوا نباید به باد و باران متوسل شویم خاطرنشان کرد: درخواست و ‌پیشنهاد بنده این است که ستادی به ریاست رئیس جمهور برای حل معضل آلودگی هوا تشکیل شود و همچنین در جلسات آتی صحن شورای شهر، شهردار گزارشی در خصوص مدیریت آلودگی هوا ارائه دهد.

نجفی خاطرنشان کرد: در خواست و پیشنهاد بنده تشکیل ستادی به همین منظور به ریاست رئیس جمهور است تا برای حل مسئله آلودگی هوا متوصل به باد و باران نشویم. همچنین پیشنهاد می‌کنم در جلسه آتی شورای شهر شهردار تهران در خصوص مدیریت آلودگی هوا در صحن گزارشی را ارائه بدهند.

کدخبر: 854539 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟